De voorbije jaren zijn steeds meer stukken snelweg of ringweg in Frankrijk, Spanje en andere landen (waaronder de Verenigde Staten) uitgerust met een nieuw bord: een witte ruit.
Deze verschijnt ofwel op een vast verkeersbord (met een blauwe achtergrond), ofwel op een verlicht bord dat over een rijstrook hangt.
Wat is hier de betekenis van?
De witte ruit, het symbool van de carpooling
De (witte) ruit wordt overal ter wereld gebruikt (in de Verenigde Staten, Canada, Spanje, enz.) om rijstroken aan te duiden die gereserveerd zijn voor gedeelde voertuigen of voertuigen met een groot aantal inzittenden.
Wanneer de witte ruit op het verlichte bord wordt weergegeven (voornamelijk tijdens de spitsuren), wordt de linkerrijstrook omgevormd in een carpoolstrook. De maximumsnelheid is dan 50 km/u op alle rijstroken. Het symbool kan ook op het wegdek aangebracht worden.
Buiten de periodes waarin de carpoolregel actief is, zijn de rijstroken open voor alle gebruikers.
Wie mag de carpoolstrook gebruiken?
De carpoolstrook mag gebruikt worden door :
- voertuigen met minstens twee inzittenden (een koppel, een ouder en een kind, twee werknemers, twee carpoolers, enz.),
- zeer emissiearme voertuigen (in Frankrijk met een Crit’Air zero emission-sticker), d.w.z. 100% elektrische en waterstofvoertuigen, ongeacht het aantal personen aan boord. Oplaadbare hybride voertuigen (benzine, diesel, enz.) zijn niet toegestaan op de weg met één persoon aan boord,
- taxi’s, zelfs zonder vervoerde passagiers,
- openbaar vervoer (bussen).
Net als alle andere voertuigen mogen motors de gereserveerde rijstrook gebruiken als er twee personen vervoerd worden.
Zijn er controles?
Ja, naast de camera’s die langs de weg zijn geïnstalleerd om het aantal inzittenden van een voertuig te tellen, worden er ook controles uitgevoerd door de politie. Zij kunnen de automobilisten die de regels overtreden beboeten.
In Frankrijk kan de boete oplopen tot 135 euro (90 euro bij onmiddellijke inning).
Waarom een carpoolstrook?
Het doel van de carpoolstrook is om een groter aantal gebruikers aan te moedigen om een voertuig te delen om naar hun bestemming te gaan, waardoor het aantal voertuigen op drukke wegen wordt verminderd, vooral tijdens piekuren, en de verkeersdoorstroming wordt verbeterd.
Tegelijkertijd heeft autodelen een gunstige impact op het milieu.
Interessante link (in het Frans) : https://area-covoiturage.com/
Coverfoto : https://www.dir.centre-est.developpement-durable.gouv.fr/