• EUROP ASSISTANCE
  • REISVERZEKERING
  • ANNULATIEVERZEKERING
  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube
Europ Assistance
  • Bijstand
  • Reizen
  • Mobiliteit
  • ICT-Bijstand
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Topartikels
  • FR
  • Bijstand
  • Reizen
  • Mobiliteit
  • ICT-Bijstand
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Topartikels
  • FR
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Europ Assistance
  • Bijstand
  • Reizen
  • Mobiliteit
  • ICT-Bijstand
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Topartikels
  • FR
  • Bijstand
  • Reizen
  • Mobiliteit
  • ICT-Bijstand
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Topartikels
  • FR
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content

De voor- en nadelen van een dakkoffer

Home » Mobiliteit » De voor- en nadelen van een dakkoffer
Xavier Van Caneghem 24/01/2022 08:39 0
91
De voor- en nadelen van een dakkoffer

Wanneer men met de wagen op vakantie gaat en men veel bagage meeneemt (zoals bvb. skimateriaal), is een dakkoffer een geschikte oplossing.
Hoe moet men een dakkoffer kiezen? Hoe wordt hij geladen? Hoe beïnvloedt een dakkoffer de wegvastheid van uw wagen? 

Waarom een dakkoffer gebruiken?

  • Met een dakkoffer (skibox) kunt u bagage meenemen die veel plaats inneemt en hierdoor de beschikbare ruimte van de koffer van de wagen snel zou opvullen (bvb. ski-uitrusting).
  • De grootte van sommige voorwerpen laat niet toe om ze gemakkelijk in de koffer van de wagen op te bergen, terwijl ze probleemloos in een dakkoffer vervoerd kunnen worden.
  • Een dakkoffer kan multifunctioneel zijn en van pas komen zowel voor de skivakantie als voor een strand- of kampeervakantie.

De keuze van de dakkoffer

  • Voordat u een dakkoffer koopt, dient u rekening te houden met het type voertuig waarop hij vastgemaakt zal worden (zie hiervoor desnoods de technische gegevens in de handleiding van de wagen). Zo kunt u de geschikte keuze maken m.b.t. zijn grootte, de wijze waarop hij gemonteerd moet worden en de opening (opening langs de zijkant of langs de achterkant van de koffer).
  • Koop een dakkoffer die beantwoordt aan de veiligheidsnormen.
  • Ga na welk gebruik u ervan wilt maken: is het om skimateriaal te vervoeren, kampeermateriaal, specifieke voorwerpen, of dient de koffer voor diverse doeleinden? Zo bepaalt u of u een klein of lang formaat nodig hebt, of een soepel of hard model.
  • Wenst u andere voorwerpen mee te nemen die eveneens op het dak of op de koffer van uw wagen bevestigd zullen zijn (bvb. een surfplank, fietsen, …)?
  • Wat is het totaal gewicht van de voorwerpen die u in uw dakkoffer wenst mee te nemen? Controleer in de handleiding van de dakkoffer wat het maximumgewicht is (gewoonlijk is dit max. 50 kg).

De dakkoffer laden

Zorg ervoor om de dakkoffer op een behoorlijke manier te laden, dit zowel voor uw veiligheid als voor de veiligheid van de andere weggebruikers.

  • Het gewicht van de bagage moet gelijkmatig verdeeld worden.
  • De bagage mag in de koffer niet bewegen of wegglijden: ze moet dus goed vastgemaakt of geklemd worden met andere objecten, klederen of handdoeken.
  • Plaats in de dakkoffer enkel lichte voorwerpen en berg de zware bagage op in de koffer van de wagen zodat het zwaartepunt van het voertuig zo laag mogelijk blijft.
  • Plaats de zwaarste voorwerpen van de dakkoffer zo dicht mogelijk bij de dragers.
  • Zorg ervoor dat de koffer goed vastgemaakt en op slot is.
  • Pak de voorwerpen die de binnenkant van de koffer kunnen beschadigen in en gebruik plastic zakken om voorwerpen te verpakken die droog moeten blijven.
  • Maak de dakkoffer leeg tijdens uw verblijf zodat u geen waardevolle voorwerpen zou kwijtspelen in geval van diefstal.

Rijden met een dakkoffer

  • Verlies niet uit het oog dat uw wagen met een dakkoffer zowat 60 cm hoger wordt. Opgelet dus voor lage tunnels, ondergrondse parkings, tolpoorten, benzinestations, enz.
    Tip: Kleef naast uw dashboard een opvallende sticker om u eraan te herinneren dat u met een dakkoffer rijdt.
  • De koffer wijzigt de aerodynamische kenmerken van uw voertuig. Uw wagen zal dus anders reageren bij felle (zij)wind, bij het remmen (langere afstand), in bochten, …
    Blijf dus voorzichtig bij het rijden en houd rekening met deze parameters wanneer u uw reisweg uitstippelt (bvb. vermijd zoveel mogelijk kleine bergwegen met haarspeldbochten).
    Het is ook aanbevolen om niet sneller dan 130 km/u te rijden (voor zover de plaatselijke wetgeving en de omstandigheden dit toelaten).
  • Controleer uw dakkoffer bij elke halte (rustpauzes) en – in het algemeen – telkens wanneer u de weg opgaat.
  • Met een dakkoffer zult u meer brandstof verbruiken. Haal de koffer dus van het dak wanneer u hem niet meer nodig hebt.
  • Denk ook aan andere elementen die bepalend zijn voor een grotere veiligheid op de weg, zoals de voorbereiding van de wagen, het rijden op een besneeuwd wegdek, de (winter)banden, het gebruik van sneeuwkettingen, de verplichte uitrusting, de weersomstandigheden, enz.

Neem u uw fietsen mee? Lees dan ons artikel “De beste fietsendrager kiezen”.

mobiliteit

Eerste publicatie: 01/2015 - Update: 01/2022
koffer veiligheid verkeer wagen

Blog Europ Assistance |View all posts by Xavier Van Caneghem


De verkeersdruktekalender van de zomer 2021
Autovakanties

De verkeersdruktekalender van de zomer 2021

Xavier Van Caneghem 0
4

Hieronder geven wij u de verkeersprognose van de zomer 2021 in België en in de meest bezochte Europese landen. Opgelet:...

Read More »
De typische gebreken van een antivirus
Informatica / ICT-Bijstand

De typische gebreken van een antivirus

Xavier Van Caneghem 0
1

Er gaat niets boven een goed antivirus om u optimaal te beschermen tegen virussen. Toch loeren talrijke gebreken van antivirusprogramma’s...

Read More »
Het eerste (bijna) volledig gerobotiseerde hotel
Azië

Het eerste (bijna) volledig gerobotiseerde hotel

Xavier Van Caneghem 0
8

Zou u graag in uw hotel worden verwelkomd door een dinosaurus als receptionist ? Dit staat u te wachten indien...

Read More »

Laat een antwoord

Click here to cancel reply.

Wij raden u aan
Een gsm achter het stuur: levensgevaarlijk
Informatica / ICT-Bijstand

Een gsm achter het stuur: levensgevaarlijk

Wat als u een spookrijder tegenkomt?
Mobiliteit

Wat als u een spookrijder tegenkomt?

Verkeersboetes in het buitenland
Autovakanties

Verkeersboetes in het buitenland

Een wagen huren in het buitenland: 6 aandachtspunten
Autovakanties

Een wagen huren in het buitenland: 6 aandachtspunten

Pechverhelping aanvragen bij Europ Assistance
Europ Assistance

Pechverhelping aanvragen bij Europ Assistance

Autobanden te veel of te weinig opgepompt: gevaarlijk?
Autovakanties

Autobanden te veel of te weinig opgepompt: gevaarlijk?

Wat bij een autodiefstal in het buitenland?
Europa

Wat bij een autodiefstal in het buitenland?

FAST bij autopech op een autosnelweg in Vlaanderen
Europ Assistance

FAST bij autopech op een autosnelweg in Vlaanderen

Meest gezochte thema’s
activiteiten avontuur belgië bergen bijstand boot buitenland consumptie covid-19 cyberaanval feest fiets geldzaken hond informatica kat kids kinderen maison motor reis reisweg reisziekte reizen ski sneeuw snowboard sport trein trektocht vacances vakantie veiligheid verkeer verkeersreglement vliegtuig voeding voyage wagen winter woning zee ziekte zwangerschap écologie
Europ Assistance

Europ Assistance wordt ook wel dé uitvinder van de reisverzekering genoemd. Het maakt deel uit van de Generali Group, de derde grootste verzekeringsgroep ter wereld. Met producten als reisverzekering, bijstandsverzekering, annulatieverzekering, woningbijstand en pechverhelping zowel in België als wereldwijd, biedt Europ Assistance een uitgebreid pakket aan verzekeringen aan.

Bijstandsproducten

Reisverzekering Europa

Annulatieverzekering Wereld

Assistance Autovakantie

Verzekering Wintersport

Vakantie bestemmingen
LAATSTE BERICHTEN

Een gsm achter het stuur: levensgevaarlijk

Rijden met een e-step

Op reis met geneesmiddelen

Nieuwsbrief
Schrijf u in op onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig onze beste tips!

 


Ik ga akkoord met de privacyverklaring
Klantenbeoordelingen
Scroll to top
 

Loading Comments...