• EUROP ASSISTANCE
  • REISVERZEKERING
  • ANNULATIEVERZEKERING
  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube
Europ Assistance
  • Bijstand
  • Reizen
  • Mobiliteit
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • FR
  • Bijstand
  • Reizen
  • Mobiliteit
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • FR
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Europ Assistance
  • Bijstand
  • Reizen
  • Mobiliteit
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • FR
  • Bijstand
  • Reizen
  • Mobiliteit
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • FR
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Autobanden te veel of te weinig opgepompt: gevaarlijk?

Home » Mobiliteit » Autovakanties » Autobanden te veel of te weinig opgepompt: gevaarlijk?
Xavier Van Caneghem 02/03/2016 15:14 0
123
Autobanden te veel of te weinig opgepompt: gevaarlijk?

De autobanden zijn een heel belangrijk onderdeel van uw veiligheid op de weg. Wat zijn de risico’s van autobanden die te weinig of te hard opgepompt zijn? 

De autobanden zijn verantwoordelijk voor heel veel pannes met de wagen!

Drie vierde van de pechverhelping op de weg is te wijten aan een autopanne, 10% aan een auto-ongeval.
10 à 15% van die autopannes wordt veroorzaakt door een probleem met de autobanden (platte band, lekke band of klapband).
In Frankrijk zijn bijna 15% van de dodelijke ongevallen op autosnelwegen te wijten aan autobanden die ofwel te veel ofwel te weinig opgepompt zijn.

Deze cijfers tonen aan welke belangrijke rol de autobanden spelen in uw veiligheid. Jammer genoeg zijn veel autobestuurders hier niet van op de hoogte of besteden ze er te weinig aandacht aan.

Het nut van de autoband

  • De wegvastheid van de autoband zorgt voor de veiligheid tijdens het rijden, in het bijzonder wanneer de weersomstandigheden ongunstig zijn (regen, sneeuw, ijzel, waterplassen, rijmplekken, …) of wanneer de wegbedekking onstabiel is (modder, zand, grint, …).
  • De autoband speelt ook een belangrijke rol in de wegvastheid en de stabiliteit van de wagen in bochten en bij het remmen.

Onderdruk of overdruk: wat zijn de risico’s?

  • Een te weinig opgepompte autoband (onderdruk) zal sneller verslijten.
  • Hetzelfde geldt voor een autoband die te veel opgepompt is (overdruk). In dat geval is enkel het middelste gedeelte van de band in contact met de weg.  De band is dan minder wegvast en het remmen zal minder efficiënt zijn.

Een autoband met te lage spanning of te hoge spanning beïnvloedt de wegvastheid van het voertuig en verhoogt het risico op een klapband.
In beide gevallen kan het volstaan om tegen een borduur te rijden om een klapband of een lekke band te veroorzaken.

Zeer koude temperaturen (intense vorst) of zeer hoge temperaturen (intense hitte) kunnen eveneens een negatieve invloed hebben op de banden, in het bijzonder wanneer ze versleten zijn.

Autobanden en brandstofverbruik

Aangezien de autoband in contact is met het wegdek, is hij bij het draaien onderhevig aan een weerstand. 20 à 30% van het brandstofverbruik (en de bijbehorende CO2 uitstoot) kan te wijten zijn aan de brandstof die nodig is om deze weerstand te overbruggen. Anders geformuleerd: 20 à 30% van de brandstof die u bij elke tankbeurt aankoopt, is bestemd om de wielen te doen draaien!

Een autoband met te lage druk zal een grotere draaiweerstand vertonen. Hij zal niet alleen sneller verslijten, maar als het gewicht van de contactpunten op het wegdek onevenwichtig verdeeld is, zal de band zich vervormen en opwarmen. Hij zal ook meer energie nodig hebben om te kunnen draaien. Een autoband met te lage druk kan hierdoor het brandstofverbruik doen toenemen met meer dan 10%.
Rijden met de juiste bandendruk betekent dus ook milieuvriendelijker rijden.

Controleer uw banden

  • Controleer regelmatig de staat van uw banden. Kijk in dit verband naar ons filmpje.
  • Controleer de bandendruk niet wanneer uw wagen “warmgedraaid” is, maar eerder wanneer hij minstens 3 uur heeft stilgestaan. Rij niet meer dan 5 km indien u zich naar een controlepunt moet begeven om de bandendruk na te kijken. 
  • Controleer de bandendruk maandelijks (een autoband kan tot 1,1 bar/maand verliezen) en vóór elk lang traject.
    Tip: stuur uzelf een maandelijkse automatische e-mail om u aan de controle van de bandendruk te herinneren.
  • Respecteer de bandendruk die aanbevolen is door de autoconstructeur (deze is meestal aangegeven in het portier (deurstijl) van de bestuurder of in de autodocumenten). 
  • Vervang de ventieldopjes die u onderweg kwijtgespeeld zou zijn.

Lees ook  

  • “Hebt u een reservewiel?”
  • “Rijden met winterbanden”
  • “Hoe en waar slaat men best zijn autobanden op?”

 

mobiliteit

autobanden veiligheid verkeer wagen

Blog Europ Assistance |View all posts by Xavier Van Caneghem


Hoe reageren bij een verkeersongeval?
Mobiliteit

Hoe reageren bij een verkeersongeval?

Xavier Van Caneghem 0
58

Iedereen kan tijdens eender welke verplaatsing het slachtoffer worden of de getuige zijn van een verkeersongeval. Wat moet men dan...

Read More »
De verkeersregels in het buitenland
Autovakanties

De verkeersregels in het buitenland

Xavier Van Caneghem 2
72

Gaat u binnenkort naar het buitenland met de wagen, de motor of de mobilhome? Welke verkeersregels zijn er van toepassing?...

Read More »
Een lange autorit zonder zorgen
Autovakanties

Een lange autorit zonder zorgen

Xavier Van Caneghem 1
59

Reist u met de wagen? Hier vindt u enkele tips voor een zorgeloos traject....

Read More »

Laat een antwoord

Click here to cancel reply.

House Assist Verzekering
Wij raden u aan
Verkeersboetes in het buitenland
Autovakanties

Verkeersboetes in het buitenland

De verkeersdruktekalender van de zomer 2018
Autovakanties

De verkeersdruktekalender van de zomer 2018

Een wagen huren in het buitenland: 6 aandachtspunten
Autovakanties

Een wagen huren in het buitenland: 6 aandachtspunten

Ga niet de baan op zonder uw groene kaart
Autovakanties

Ga niet de baan op zonder uw groene kaart

Getuigenis

Terugkeer naar België na een plots overlijden

De grootvader van een jonge Belgische student op Erasmusreis in Finland overlijdt plotseling in België.

Europ Assistance regelt en neemt de heen- terugreis ten laste om de begrafenis in België bij te wonen (contract Student +)

Twitter

Tweets by EA_BEL

Facebook

Europ Assistance

Meest gezochte thema’s
activiteiten applicaties auto autobanden avontuur belgië bergen bijstand boot buitenland consumptie diefstal feest fiets geldzaken hart hond hotel kat kids kinderen motor reis reisweg reisziekte reizen ski sneeuw snowboard sport trektocht usa vakantie veiligheid verkeer verkeersreglement vliegtuig voeding wagen winter woning zee ziekte zon zwangerschap
Europ Assistance

Europ Assistance wordt ook wel dé uitvinder van de reisverzekering genoemd. Het maakt deel uit van de Generali Group, de derde grootste verzekeringsgroep ter wereld. Met producten als reisverzekering, bijstandsverzekering, annulatieverzekering, woningbijstand en pechverhelping zowel in België als wereldwijd, biedt Europ Assistance een uitgebreid pakket aan verzekeringen aan.

Bijstandsproducten

Reisverzekering Europa

Annulatieverzekering Wereld

Assistance Autovakantie

Verzekering Wintersport

Vakantie bestemmingen
LAATSTE BERICHTEN

Luchtvaartmaatschappij of touroperator failliet: wat nu?

Het “fit to fly document”

Op ontdekking van Bulgarije

Dark tourism: tussen voyeurisme en herinneringsplicht

Nieuwsbrief
Schrijf u in op onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig onze beste tips!

 


Ik ga akkoord met de privacyverklaring
Klantenbeoordelingen

Scroll to top