Wat is een « Fit to fly » document?
Stel dat u een vlucht hebt geboekt, maar ziek wordt of een ongeval hebt net vóór uw vertrek.
In dit geval zult u in de meeste gevallen uw reis niet laten doorgaan en uw vlucht annuleren of uw vertrek uitstellen.
Maar wat als u (ernstig) ziek wordt of een ongeluk hebt terwijl u al in het buitenland bent en naar huis moet terugkeren? Normaal gesproken doet u dan een beroep op uw bijstandsmaatschappij die ervoor zorgt dat er een medisch dossier wordt geopend, het dossier zal opvolgen en het nodige zal doen om u in de beste omstandigheden terug thuis te brengen.
Als u in dergelijke omstandigheden met het vliegtuig naar huis moet terugkeren, zullen veel luchtvaartmaatschappijen een formulier vragen dat “Fit to Fly” (FTF) wordt genoemd. Dit document is een schriftelijke medische verklaring (eventueel opgesteld door de arts die u ter plaatse heeft behandeld) waarin bevestigd wordt dat u in staat bent om met het vliegtuig te vliegen zonder dat dit uw gezondheidstoestand in gevaar brengt.
Soms worden passagiers die deze verklaring niet kunnen voorleggen, niet op het vliegtuig toegelaten!
De FTF kan u gevraagd worden indien u bij de registratie van de vlucht zichtbare symptomen van ziekte of een ernstig letsel vertoont. Het zal niet nodig zijn voor een banale ziekte (zoals een verkoudheid) of een licht of onbelangrijk letsel dat geen invloed heeft op uw gezondheid tijdens de vlucht.
Voor de reiziger is deze procedure bedoeld om zijn of haar medisch welzijn te waarborgen. Voor de luchtvaartmaatschappij ontslaat zij de maatschappij van elke medische aansprakelijkheid in geval van complicaties tijdens de vlucht en zorgt zij ervoor dat de aanwezigheid van de passagier geen risico vormt voor anderen.
Waar kan ik de FTF aanvragen of verkrijgen?
Het Fit to Fly document is geen officieel document, maar eerder een “concept”. In principe kan elk type certificaat dat door een arts afgegeven en ondertekend is, en dat aangeeft dat de passagier geschikt is om met het vliegtuig te reizen (vanaf een bepaalde datum en eventueel onder bepaalde voorwaarden) als een Fit to Fly worden beschouwd en aanvaard.
Sommige luchtvaartmaatschappijen kunnen een vooraf opgemaakt document ter beschikking stellen van hun klanten, dat ze door hun arts kunnen laten invullen. Hetzelfde geldt voor reisbijstandsmaatschappijen zoals Europ Assistance, dat over dit document in het Frans en in het Engels beschikt.
Een medisch probleem in het buitenland?
Vertrouw op uw bijstandsverlener
Wanneer Europ Assistance een repatriëring organiseert, worden de nodige maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat de luchtvaartmaatschappij een FTF-document kan verkrijgen.
Als u ambulante zorgen geniet, zal uw bijstandsagent u hoogstwaarschijnlijk adviseren om dit certificaat tijdens uw controlebezoek aan uw arts te vragen.
Indien nodig kan een kopie van het FTF-attest aan een alleenreizende passagier worden overgemaakt, zodat hij of zij het bij het inchecken, inschepen of bij eender welk ander verzoek van de luchtvaartmaatschappij kan voorleggen.
Europ Assistance informeert haar klanten over deze verschillende procedures in het kader van hun medisch dossier.
Is er een specifiek document voor zwangere vrouwen?
Na een bepaalde periode van zwangerschap wordt het reizen per vliegtuig sterk afgeraden.
Daarom hebben luchtvaartmaatschappijen specifieke regels die een zwangere vrouw het recht ontzeggen om na een bepaalde periode in te schepen, tenzij ze een medisch attest van haar behandelende arts of gynaecoloog (of soms ook van de raadgevend arts van de luchtvaartmaatschappij) kan voorleggen en waarin staat dat ze met het vliegtuig mag reizen.
Hetzelfde geldt voor bijstandsmaatschappijen, die de bijstandswaarborg na een bepaald aantal weken zwangerschap (28 weken in het geval van Europ Assistance) uitsluiten indien de zwangere reizigster dit medisch attest niet kan voorleggen.
Lees ook:
– De medische repatriëring
– Reizen en voorafbestaande ziektes
– Vliegtuig en zwangerschap: risico’s en tips