• EUROP ASSISTANCE
  • REISVERZEKERING
  • ANNULATIEVERZEKERING
  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube
Europ Assistance
  • Bijstand
  • Reizen
  • Mobiliteit
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • FR
  • Bijstand
  • Reizen
  • Mobiliteit
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • FR
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Europ Assistance
  • Bijstand
  • Reizen
  • Mobiliteit
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • FR
  • Bijstand
  • Reizen
  • Mobiliteit
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • FR
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Motorrijders die inhalen tussen twee rijvakken: mag dit?

Home » Mobiliteit » Motorrijders die inhalen tussen twee rijvakken: mag dit?
Xavier Van Caneghem 23/09/2014 08:39 0
115
Motorrijders die inhalen tussen twee rijvakken: mag dit?


Serge is rijinstructeur en de motorrijder van Europ Assistance: hij rijdt elke ochtend en namiddag langs de verkeersknelpunten van Brussel en geeft verkeersinformatie rechtstreeks door via de radiozenders van de RTBF.

Hieronder gaat hij dieper in op 3 belangrijke verkeersregels die van toepassing zijn op de motorrijders.

1.  Is inhalen tussen de autofiles toegelaten?

Tot voor kort waren er geen echte regels met betrekking tot de inhaalmanoeuvres van de motorrijders tussen twee autofiles. Maar sinds september 2011 voorziet het verkeersreglement volgende bepalingen:

  • Motorrijders mogen tussen twee rijvakken in rijden wanneer de voertuigen er stilstaan of er tegen matige snelheid rijden.
  • Een motorrijder die tussen twee rijvakken een autofile inhaalt, mag niet meer dan 50 km/u rijden.
  • Het verschil in snelheid tussen de auto’s die in de file staan en de inhalende motor mag niet hoger zijn dan 20 km/u.
  • De wegcode voorziet dat een dergelijke inhaalmanoeuvre slechts mag uitgevoerd worden op de rijvakken die het meest aan de linkerzijde van de autoweg gelegen zijn.

Indien u als motorrijder een autofile inhaalt door tussen twee rijvakken door te rijden, vertraagt u best geleidelijk aan bij het naderen van de file en trekt u de aandacht van de automobilisten die er stilstaan of aanschuiven door uw noodknipperlichten te gebruiken (of uw stoplicht).
Zorg er ook voor om goed gezien te worden: gebruik een reflecterende uitrusting en kledij en wees op uw hoede voor de “dode hoek”  van de auto’s, vrachtwagens of bussen !

De ervaring van Serge, onze motorrijinstructeur

  • Inhalen tegen beperkte snelheid: Het komt regelmatig voor dat Serge zijn eigen inhaalmanoeuvre tussen twee files moet stoppen en zich in de file moet invoegen omdat hij in de verte één of meerdere motors met zeer hoge snelheid tussen de files ziet naderen. Een dergelijke ondoordacht gedrag leidt vaak tot verkeersongelukken tussen motorrijders en autobestuurders.
    De snelheidsbeperking die geldt bij het inhalen van de file is niet uit de lucht gegrepen en laat de motorrijder toe om tijdig te reageren wanneer een auto plots (en meestal zonder knipperlicht te gebruiken) van file verandert. Daarenboven zullen de gevolgen van een eventuele botsing veel groter zijn bij een hogere snelheid.
  • Op de linkerrijvakken : Indien de motorrijder op een autoweg/autosnelweg rijdt, mag hij slechts inhalen tussen de 2 meest linkse rijvakken. Een zeer logische regel : stel u voor dat u autobestuurder bent en dat u in uw linkerzijspiegel een motorrijder ziet naderen. Om hem de doorgang makkelijker te maken, zult u iets meer ruimte laten aan de linkerkant van uw rijvak. Dit is heel sympathiek, hoewel niet wettelijk verplicht. Maar als op dat moment een andere motorrijder aan de rechterkant uw wagen zou inhalen, zou één van de twee motorrijders in gevaar kunnen komen, nl degene die zich aan de rechterkant bevindt.
  • Advies aan de automobilisten : Autobestuurders dragen ook een deel van de verantwoordelijkheid. Velen zigzaggen van de één naar de andere file en proberen zo enkele auto’s voorbij te steken. Dergelijke manoeuvres leveren heel zelden tijdwinst op. Integendeel zelfs, ze vertragen de doorstroming van het verkeer en kunnen gevaarlijk zijn voor de motorrijders en andere autobestuurders indien ze roekeloos plaatsvinden zonder voorafgaandelijk na te gaan of een motorrijder al dan niet tussen de rijvakken nadert.

 2. Rijden op de rijstroken die voor de bussen/taxi’s bestemd zijn

Sinds september 2011, mogen motorrijders rijden op rijvakken die bestemd zijn voor de bussen voor zover er een verkeersbord aanwezig is waarop een motor wordt afgebeeld en dit dus toelaat.
Jammer genoeg zijn die verkeersborden op busstroken tot nu toe zeer schaars of zelfs onbestaande. Dit is jammer, want deze regel laat toe om verkeersopstoppingen te verminderen door motorrijders gebruik te laten maken van de busstroken. Door het gebrek van deze verkeersborden zullen toch nog veel motorrijders onwettig gebruik maken van busbanen, met alle risico’s vandien op verkeersboetes.

3. Parkeren op het voetpad

Nuttig om te weten: motorrijders mogen hun motor op het voetpad parkeren voor zover ze de andere weggebruikers niet hinderen of het verkeer onveilig maken.

Lees ook ons Dossier “Motorrijders”

mobiliteit

motor verkeer verkeersreglement

Blog Europ Assistance |View all posts by Xavier Van Caneghem


Luchtvaartmaatschappij of touroperator failliet: wat nu?
In de lucht

Luchtvaartmaatschappij of touroperator failliet: wat nu?

Xavier Van Caneghem 0
12

Air Berlijn, Niki, Air Monarch, Wow, …. Thomas Cook … Ongelukkige vliegtuigpassagiers worden elk jaar geconfronteerd met het plotselinge faillissement...

Read More »
De balans van de zomer 2017 bij Europ Assistance
Europ Assistance

De balans van de zomer 2017 bij Europ Assistance

Xavier Van Caneghem 0
3

Europ Assistance maakt de balans op van de bijstandsverleningen van de zomer 2017: een drukke zomervakantie met meer medische dossiers...

Read More »
De gepaste fooi op reis
Geld

De gepaste fooi op reis

Xavier Van Caneghem 0
8

Een fooi of geen fooi? Het is niet altijd gemakkelijk om de tradities en gebruiken in verre bestemmingen te kennen...

Read More »
De Volocopter: de vliegende wagen van de toekomst?
In de lucht

De Volocopter: de vliegende wagen van de toekomst?

Xavier Van Caneghem 0
16

Tussen helikopter en drone Technici van het Duitse bedrijf e-Volo werken sinds enkele jaren aan een bijzonder voertuig dat op een...

Read More »

Laat een antwoord

Click here to cancel reply.

House Assist Verzekering
Wij raden u aan
Pechverhelping aanvragen bij Europ Assistance
Europ Assistance

Pechverhelping aanvragen bij Europ Assistance

Ga niet de baan op zonder uw groene kaart
Autovakanties

Ga niet de baan op zonder uw groene kaart

Verkeersboetes in het buitenland
Autovakanties

Verkeersboetes in het buitenland

Wat als u een spookrijder tegenkomt?
Mobiliteit

Wat als u een spookrijder tegenkomt?

Getuigenis

Terugkeer naar België na een plots overlijden

De grootvader van een jonge Belgische student op Erasmusreis in Finland overlijdt plotseling in België.

Europ Assistance regelt en neemt de heen- terugreis ten laste om de begrafenis in België bij te wonen (contract Student +)

Twitter

Tweets by EA_BEL

Facebook

Europ Assistance

Meest gezochte thema’s
activiteiten applicaties auto autobanden avontuur belgië bergen bijstand boot buitenland consumptie diefstal feest fiets geldzaken hart hond hotel kat kids kinderen motor reis reisweg reisziekte reizen ski sneeuw snowboard sport trektocht usa vakantie veiligheid verkeer verkeersreglement vliegtuig voeding wagen winter woning zee ziekte zon zwangerschap
Europ Assistance

Europ Assistance wordt ook wel dé uitvinder van de reisverzekering genoemd. Het maakt deel uit van de Generali Group, de derde grootste verzekeringsgroep ter wereld. Met producten als reisverzekering, bijstandsverzekering, annulatieverzekering, woningbijstand en pechverhelping zowel in België als wereldwijd, biedt Europ Assistance een uitgebreid pakket aan verzekeringen aan.

Bijstandsproducten

Reisverzekering Europa

Annulatieverzekering Wereld

Assistance Autovakantie

Verzekering Wintersport

Vakantie bestemmingen
LAATSTE BERICHTEN

Luchtvaartmaatschappij of touroperator failliet: wat nu?

Het “fit to fly document”

Op ontdekking van Bulgarije

Dark tourism: tussen voyeurisme en herinneringsplicht

Nieuwsbrief
Schrijf u in op onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig onze beste tips!

 


Ik ga akkoord met de privacyverklaring
Klantenbeoordelingen

Scroll to top