Alle motorrijders rijden wel eens op wegen met potentieel gevaarlijke bochten. Denk aan sommige wegen in de Ardennen of aan de smalle kronkelwegen in bergachtige gebieden in het buitenland. Weten hoe je een scherpe bocht goed kunt nemen, is dus essentieel en vereist een goede controle over het voertuig.
Serge, de motorrijder van Europ Assistance voor “Info trafic”, zelf motorinstructeur, geeft ons hier zijn beste advies over dit onderwerp.
Dit zijn 10 aandachtspunten om veilig een scherpe bocht te kunnen nemen op een motor:
1. Goed kijken
De motor zal altijd de richting van je ogen volgen. In een bocht moet je dus, zelfs als je in de verleiding komt om naar de boom te kijken waar je niet in terecht wilt komen, jezelf dwingen om naar de oplossing te kijken, nl. het einde van de bocht, en niet naar het probleem.
“Zien” mag ook niet verward worden met “kijken”: je moet kijken naar een punt dat zo ver mogelijk verwijderd is, maar ondertussen alles rondom de motor blijven zien, vooraan, achteraan, in de spiegels en in de dode hoeken.
2. De rijhouding op de motor
Het onderste deel van het lichaam, m.a.w. de knieën en de benen, moet één worden met de motor. Het bovenlichaam daarentegen moet soepel en ontspannen blijven, met gebogen armen en “geplooide” polsen. Het is de beweging van het lichaam die de motor zal doen draaien, geholpen door de kijkrichting en de techniek die in punt 3 hieronder beschreven wordt.
3. Tegensturen
Een wiel zal altijd de neiging hebben om rechtuit te rijden. Door het stuur naar links te draaien, zal het wiel “proberen” zich terug in een rechte lijn te plaatsen en hiervoor de motor naar rechts drijven en vice versa. Concreet betekent dit dat je het stuur in de tegenovergestelde richting moet stuwen aan het begin van een bocht.
Toen ik een beginner was, begreep ik dit principe niet (net zoals de meesten van mijn huidige leerlingen), totdat ik het uitprobeerde en ontdekte dat het effectief werkte. En als je het eenmaal beet hebt, voel je je veel comfortabeler bij het naderen van een bocht.
Op YouTube zijn video’s te vinden waarin deze praktijk wordt uitgelegd, waaronder deze (in het Engels):
4. De snelheid aanpassen
Op een motor is het zeer belangrijk om in alle omstandigheden te anticiperen en dit in het bijzonder bij het naderen van een bocht: het is niet IN de bocht dat je moet denken aan het matigen van je snelheid maar VOORDAT je in de bocht bent.
Eens in de bocht, geef dan een beetje gas terwijl je je ogen gericht houdt op een punt verderop.
De snelheid moet ook rekening houden met het gevaar en de obstakels die je eventueel op je weg kunt tegenkomen: een ongeluk, een omvangrijk voorwerp of iets anders. Indien het zicht bijvoorbeeld 50 m bedraagt en de snelheid een remafstand van 100 m vereist, is het absoluut noodzakelijk om langzamer te rijden, zodat je tijdig kunt stoppen.
In haarspeldbochten is anticipatie nog belangrijker omdat je het einde van de bocht niet kunt zien maar ook geen obstakels, kuilen, enzovoort. Dit brengt ons terug bij het principe om je snelheid aan te passen aan het zicht zodat je kunt reageren en indien nodig tijdig stoppen.
5. De te volgen weg
Het traject dat men in het verkeer volgt, is zowat hetzelfde als op een circuit, behalve dat je in het verkeer niet over de volledige breedte van de weg kunt beschikken. Iedere motorrijder kent het concept van “outside-inside-outside” (“buitenkant-binnenkant-buitenkant”). Dit betekent dat de benadering van de bocht links zal moeten gebeuren voor rechtse bochten, en vice versa. In de bocht begeef jij je naar de binnenkant van de bocht en bij het verlaten ervan begeef jij je weer naar de buitenkant. En zoals hierboven vermeld, kijk je altijd naar het verst mogelijke punt.
6. De passagier
Het is belangrijk dat jij je medepassagier de juiste tips geeft. Rijden met een passagier is niet moeilijk, zolang deze de juiste houding aanneemt.
De passagier moet zo rustig mogelijk blijven zitten en vooral niet proberen rechtop te blijven wanneer de motor kantelt, wat vaak het geval is bij passagiers die bang zijn. De passagier moet de motor door de bochten begeleiden, evenals de bestuurder.
7. Stress en angst
Angst en motorrijden gaan niet goed samen. In geval van stress of paniek, raak je gespannen en doe je alles wat je niet zou moeten doen: armen uitstrekken, naar de verkeerde plaats kijken, enz. Met angst nemen de natuurlijke gedragingen (automatismen) snel de bovenhand.
8. Het wegdek
Het spreekt voor zich dat de snelheid die men aanhoudt bij het naderen van een bocht ook rekening moet houden met alles wat het slippen op de weg in de hand zou werken zoals wegmarkeringen, een riooldeksel, dode bladeren of iets anders.
Eens te meer, door ver vooruit naar de uitweg van de bocht te kijken, kan men op dit soort situaties anticiperen.
In ieder geval raad ik ten stelligste af om met de motor de weg op te gaan rijden als er sneeuw of ijzel voorspeld wordt.
9. Kruispunt of bocht?
Een kruispunt moet niet verward worden met een bocht.
Een kruispunt is de plaats waar verschillende wegen samenkomen en waar, in de meeste gevallen, het verkeer in beide richtingen plaatsvindt. Een kruispunt is geen bocht, maar wel een plaats waar men van richting verandert.
Op een kruispunt hou je rechts aan om rechts af te slaan en hou je strak links aan om links af te slaan en nadien zo breed mogelijk te draaien.
10. Op een circuit en in het verkeer
Tenslotte, hoewel in beide situaties het rijden enige gelijkenis vertoont, zijn de aanpak en het doel zeer verschillend of men nu op een circuit rijdt of in het verkeer.
Op een circuit gaat het erom zo snel mogelijk te rijden, niet te “crashen” maar te weten dat de gevolgen van een crash in principe zelden heel ernstig zullen zijn.
In het verkeer daarentegen, moet je veel meer nadruk leggen op veiligheid. De geringste fout kan catastrofaal zijn voor de bestuurder en voor andere weggebruikers.
Dit laat uiteraard niet weg dat je van je trip op de motor kunt genieten. Maar hou er wel rekening mee dat het gevaar op de weg altijd aanwezig is. Laten we niet vergeten dat 78 motorrijders in België het leven hebben gelaten in 2020. Waarschijnlijk zouden velen van hen nog in leven zijn dankzij een betere rijtechniek…
Lees de andere artikels van Serge of met tips voor de motorrijders door hier te klikken.