Een defensief of preventief rijgedrag is voor motorrijders een kwestie van veiligheid.
Serge, de motorrijder van Europ Assistance voor de RTBF, zelf instructeur in een motorrijschool, geeft ons enkele praktische tips.
Een defensief rijgedrag voor meer veiligheid
Met de motor rijden is niet zonder risico. Elk jaar worden op onze wegen teveel motorrijders het slachtoffer van verkeersongevallen. Meestal hebben de betrokken motorrijders de verkeerscode in acht genomen en zijn ze niet in fout. Het is dus belangrijk om zich op de weg niet enkel te gedragen in overeenstemming met het verkeersreglement, maar ook om een preventief en defensief rijgedrag aan te nemen.
Hierbij 5 gevallen die steunen op een lange rijervaring:
1. Heeft de autobestuurder mij gezien?
- Ook al is de motorrijder in het geel gekleed en draagt hij een fluohelm, toch zal hij altijd minder zichtbaar zijn dan een wagen of een vrachtwagen.
- Voor de autobestuurder is het moeilijk om snel in te schatten hoe ver de motorrijder van hem verwijderd is en hoe snel hij rijdt, in het bijzonder in het donker of bij slecht weer.
- Bij het oprijden van een kruispunt kijken veel autobestuurders of er geen wagen nadert maar verwachten zij niet altijd dat een motor aankomt, waardoor ze soms te laat reageren.
Tip: Het is dus heel belangrijk om via een visueel contact zeker te zijn dat de autobestuurder u gezien heeft, zelfs wanneer u voorrang hebt.
2. Rijden en bellen: een gevaarlijke mix!
- Ik word regelmatig geconfronteerd met autobestuurders die (niet handenvrij) bellen terwijl ze rijden. Ondanks de vele preventiecampagnes beseffen veel autobestuurders niet hoe gevaarlijk de bediening van een gsm is bij het rijden, zelfs wanneer men traag rijdt in een file.
- De aandacht van elke bestuurder die tijdens het rijden telefoneert, vermindert aanzienlijk of verdwijnt zelfs tijdelijk helemaal. Hetzelfde geldt voor degenen die hun krant lezen, hun dossiers inkijken of hun tablet raadplegen wanneer ze rijden of in de file aanschuiven!
Tip: Indien u een zigzaggende autobestuurder tegenkomt of iemand die abnormaal traag rijdt, past u best uw eigen rijgedrag aan, want zelf zal hij zijn rijstijl niet aanpassen!
Echt gebeurd: Omwille van mijn beroepsactiviteiten moet ik regelmatig telefoons beantwoorden terwijl ik aan het rijden ben. Ik heb een 100% handenvrij systeem, maar tracht desondanks altijd te stoppen wanneer dit mogelijk is. Op sommige wegen, zoals op autosnelwegen, is het echter niet mogelijk om meteen te stoppen. Enkele dagen geleden begon een autobestuurder die mij volgde met zijn lichten te knipperen. Ik stelde plots vast dat ik onnodig teveel links reed en dat ik mijn snelheid met 40 km/u had vertraagd… en dit terwijl ik aan het bellen was…
3. Wanneer “voorrang” niet samengaat met “veiligheid”
- Een groen licht naderen of een kruispunt oprijden wanneer men voorrang heeft, is niet altijd zonder gevaar. Het gebeurt vaak dat motorrijders bij groen licht opstarten en plots vaststellen dat een ander voertuig hen in volle vaart de pas afsnijdt.
- Veel autobestuurders drijven hun snelheid op wanneer ze zien dat het verkeerslicht oranje wordt, en sommigen durven zelfs nog het kruispunt over te steken wanneer het licht reeds op groen staat voor de zijwegen.
Tip: Rijd een kruispunt slechts op wanneer u absoluut zeker bent dat er geen gevaar is, ook al hebt u voorrang of is het licht groen. Dankzij een snelle blik naar links en naar rechts, ben ik nog in leven!
4. « Te laat, te laat… ik ben te laat… »
Aan het gedrag van sommige autobestuurders is duidelijk te zien dat niet enkel het wit konijn uit het verhaal “Alice in wonderland” altijd gehaast is…
Echt gebeurd: Ik leef de snelheidsbeperkingen na. Het gebeurt dus vaak dat ik gevolgd wordt door een autobestuurder die mij wil inhalen en ongeduldig wordt omdat ik enige tijd nodig heb om rechts in te voegen. Sommigen rijden (kleven) zelfs 5 à 6 meter achter mij en rijden zó snel dat ik zelfs mijn remmen niet durf te gebruiken uit vrees om aangereden te worden. In dat geval rij ik een beetje sneller, tracht ik rechts in te voegen tussen twee voertuigen en respecteer ik de veiligheidsafstand die geldt tussen het voertuig dat mij voorafgaat (ongeveer de helft van de snelheid: 120 km/u = 60 m) en dat mij volgt.
5. Een defensief rijgedrag = goed kijken
In alle rijlessen zal men u leren dat de observatie van kapitaal belang is wanneer men een voertuig bestuurt. Goed leren kijken ligt aan de basis van een veilig rijgedrag. Men moet altijd zo ver mogelijk kijken en zich niet focussen op de obstakels. Kijk naar de oplossing en niet naar het probleem! Uw motor zal altijd bestuurd worden in de richting waarnaar u kijkt. Veel ongevallen zijn te wijten aan een slechte observatie.
Ik wens allen een goede en veilige reis toe!
Serge
Ontdek onze andere tips in het Dossier “Motorrijders”