Wat zijn de meest voorkomende rijhulpsystemen van auto’s (en motors) en in welke mate zijn ze wettelijk toegelaten?
Onze blogger Alain Dierckx zet in dit artikel de 3 meest frequente rijhulpsystemen op een rijtje.
De meeste nieuwe auto’s bevatten reeds heel wat ingebouwde instrumenten inzake snelheidsbegrenzing, navigatie en rijhulp.
Toch worden er door heel wat particulieren bijkomende toestellen of software aangekocht die niet door de autoconstructeurs vooraf zijn ingebouwd. Enkele voorbeelden:
De dashcam: om de afgelegde weg te filmen
Een dashcam, de afkorting van ‘dashboardcamera’, is in feite niet meer dan een camera die op de voorruit van de auto wordt geïnstalleerd. Er bestaan overigens ook modellen voor motoren. De dashcam maakt beelden van alles wat voor jou als bestuurder gebeurt en slaat die beelden vervolgens op. Als je voor een breedhoekcamera gaat, krijg je een nog groter bereik zonder dat je daarvoor je camera moet draaien. Dat bereik kan oplopen tot 190°. Het maken van beelden kan nuttig zijn in geval van verkeersongelukken of roekeloze manoeuvres van andere bestuurders maar ook om bijvoorbeeld een rit door een mooi landschap op de gevoelige plaat vast te leggen.
De prijzen van een dashcam variëren enorm, de goedkoopste kost 20 eur en de duurste rond de 1.000 eur. Het verschil ligt vooral in de kwaliteit van de opnames en de ingebouwde eigenschappen zoals onder meer een parkeermodule, WiFi en beeldstabilisatie.
Het gebruik van een dashcam in België is volledig wettelijk, maar je mag de beelden waarop andere personen herkenbaar zijn of geïdentificeerd kunnen worden, niet publiek maken of publiceren, bijvoorbeeld op sociale media. Als men de opgenomen beelden voor een rechtbank als bewijsstuk wil aanbrengen, bvb na een ongeval, is de rechter niet verplicht om rekening te houden met opnames die met een dashcam gemaakt zijn.
Waze: om files te vermijden
Waze is een app die je kan installeren op je smartphone. De belangrijkste functie van die app is de omzeiling van files. Dat gebeurt net zoals bij Coyote op basis van de meldingen van de “Waze-community”, intussen al meer dan 130 miljoen mensen wereldwijd. Je kan er je optimale route mee plannen en onderweg rekening houden met de meldingen van andere bestuurders. Een nadeel of risico van de continue zoektocht naar filevrije wegen is dat je als chauffeur soms op kleine lokale wegen terechtkomt waardoor die omgetoverd worden tot sluipwegen. Dit leidt soms tot de wrevel van de lokale bewoners van de straat. Waze is gratis maar de meldingen zijn dan ook minder accuraat dan bij de betalende concurrenten.
Coyote: files, flitspalen, gevaren op de weg, …
Bestuurders die niet genoeg hebben aan een ingebouwd GPS, kunnen overwegen om een toestel zoals Coyote aan te schaffen. Daarin vinden ze, afhankelijk van de versie en het model, meer functies terug zoals flits- en radarmeldingen, gevarenmeldingen (gevaarlijke plaatsen of wegen) en parkeerplaatsvinders. Files kunnen hier ook gemakkelijk omzeild worden door de snelle meldingen van de ‘community’, dit zijn bestuurders die in het bezit zijn van hetzelfde toestel en meldingen doorgeven ten gunste van de andere leden van de community. Zo geeft de community van Coyote jaarlijks meer dan 26 miljoen waarschuwingen door over de Europese wegen.
Aan het lidmaatschap is meestal een kleine abonnementskost van enkele euro’s verbonden. Ook voor motoren zijn er modellen op de markt gebracht. Sommige daarvan maken zelfs via Bluetooth verbinding met de motorhelm (op voorwaarde dat die compatibel is). De prijs van het kleine model Coyote bedraagt ongeveer 150 eur terwijl het grotere model, met meer mogelijkheden, ongeveer het dubbele zal kosten. Er bestaat ook een Coyote app om op de smartphone te installeren.
Het gebruik van Coyote is in België toegelaten. Maar elk land heeft een eigen reglementering. Zo verbieden sommige landen het gebruik van toestellen die de flitspalen en/of radars weergeven.
Meer over het gebruik van radarverklikkers lees je in dit artikel.
10 tips om problemen te voorkomen
- Check altijd of het gebruik van dergelijke toestellen of software toegelaten is in België alvorens ze aan te schaffen.
- Controleer of ze wettelijk zijn toegelaten in de landen waar je doorrijdt.
- Als er aan je aankoop een tijdelijk gratis abonnement verbonden is, check dan de kost van het abonnement na afloop van de gratis periode.
- Vergelijk de prijs en de mogelijke functies van het toestel of software met het aanbod van de auto- of motorconstructeur.
- Manipuleer het toestel niet tijdens het rijden.
- Stel de spraakherkenning in als die beschikbaar is.
- Respecteer de privacy van de andere bestuurders op de weg.
- Deel beelden waarop andere mensen herkenbaar zijn niet met anderen op sociale media.
- Verwijder de gemaakte beelden van de dashcam als je die verkoopt of uitleent.
- Bega geen verkeersovertredingen door het blindelings de aanwijzingen te volgen die het systeem je geeft.
Ken je nog andere interessante rijhulpsystemen? Deel ze gerust in het blokje onderaan dit artikel.