• EUROP ASSISTANCE
  • REISVERZEKERING
  • ANNULATIEVERZEKERING
  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube
Europ Assistance
  • Bijstand
  • Reizen
  • Mobiliteit
  • ICT-Bijstand
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Topartikels
  • FR
  • Bijstand
  • Reizen
  • Mobiliteit
  • ICT-Bijstand
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Topartikels
  • FR
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Europ Assistance
  • Bijstand
  • Reizen
  • Mobiliteit
  • ICT-Bijstand
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Topartikels
  • FR
  • Bijstand
  • Reizen
  • Mobiliteit
  • ICT-Bijstand
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Topartikels
  • FR
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content

Radars, radarverklikkers en radarindicatoren

Home » Informatica / ICT-Bijstand » Radars, radarverklikkers en radarindicatoren
Xavier Van Caneghem 03/07/2018 12:39 0
10
Radars, radarverklikkers en radarindicatoren

Wat zijn de verschillende soorten radars die u op de weg kunt tegenkomen en is het toegestaan ze te detecteren?

In elk land passen de autoriteiten verschillende middelen toe om de snelheid van de weggebruikers te controleren en hen te waarschuwen of te bestraffen als zij de toegestane maximumsnelheid overschrijden.
Het belangrijkste doel van de controles is natuurlijk om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen.

Welke soorten radars worden gebruikt?  


Vaste flitspalen:

Dit zijn de meest voorkomende radars, zowel op onze wegen als in het buitenland. Omdat ze niet van plaats veranderen, is hun locatie bekend en soms zelfs vermeld op websites van lokale overheden. Deze radars kunnen de snelheid van een voertuig berekenen wanneer het de radar nadert of er zich van verwijdert, en een voertuig in overtreding flitsen.

Vaste snelheidscamera’s worden ook gebruikt om de snelheid te berekenen van voertuigen op drukke wegen waar meerdere voertuigen tegelijk kunnen worden geflitst. De technische eigenschappen van deze radars laten toe om het verschil te maken tussen de snelheid van de verschillende voertuigen die zichtbaar zijn op de foto.

Mobiele radars:

Radars kunnen langs de weg geplaatst worden voor een tijdelijke snelheidscontrole. Deze controles worden niet altijd door de overheden aangekondigd en kunnen gemakkelijk worden verplaatst. Tijdelijke radars kunnen ook worden gebruikt om de snelheid te controleren langs een wegenwerf.

Radars aan boord:

Deze radars bevinden zich aan boord van (al dan niet gemarkeerde) auto’s van de politie. Zij kunnen zowel worden gebruikt in de voertuigen die de controles uitvoeren of daarbuiten en ze worden niet aangekondigd.
De politiediensten kunnen ook een laserradar (laserpistool) gebruiken

Er zijn ook radars aan boord van politievoertuigen of niet gemarkeerde voertuigen die in het verkeer meerijden. Deze radars kunnen voertuigen controleren die in dezelfde of in de tegengestelde richting rijden. U wordt dan ongemerkt gecontroleerd door het voertuig dat u volgt of vóór u uitrijdt.

Trajectcontroles:

Het type radar dat gebruikt wordt voor trajectcontroles komt steeds vaker voor op de snelwegen. Het berekent de gemiddelde snelheid van een voertuig tussen het ogenblik waarop het de controlezone binnen- en buitenrijdt. Deze radars worden meestal aangekondigd.

Snelheidscamera’s bij verkeerslichten:

Deze worden gebruikt om voertuigen te flitsen die het rood licht niet respecteren. Op basis van hetzelfde principe worden er ook radars gebruikt om voertuigen te flitsen die op een overweg door het rood licht rijden.

Preventieve radars:

Dit zijn de radars die op een groot bord de snelheid van het voertuig aangeven (vaak met een groene of rode smiley afhankelijk van het resultaat). Ze dienen om bestuurders te informeren en bewust te maken van hun snelheid.

Los van dit alles worden soms ook valse radars langs de weg geplaatst om de verkeersovertreders af te schrikken.

Het spreekt voor zich dat de radarsystemen die door de plaatselijke overheden gebruikt worden, gehomologeerd en juist gekalibreerd moeten zijn en aan bepaalde normen moeten voldoen.

In de regel wordt een marge van 5 km/u afgetrokken van de door de radar geregistreerde snelheid wanneer het voertuig met een snelheid van minder dan 100 km/u rijdt. Deze marge is 5% wanneer de snelheid van het voertuig hoger is dan 100 km/u. 

Zijn radardetectoren of radarverklikkers toegestaan?

Steeds meer gps’en of soortgelijke systemen worden gebruikt om radars of zones waar radars aanwezig zijn te lokaliseren. Radardetectoren (m.a.w. systemen die de plaats van radars verklikken of zelfs radarsignalen verstoren) zijn overal verboden. Als u er één in uw auto hebt geïnstalleerd, loopt u, afgezien van de inbeslagname, het risico van een zware boete of zelfs de intrekking van uw rijbewijs, zelfs als het apparaat gedeactiveerd is.

Hoe zit het met de radarindicatoren? 

Voor radarwaarschuwings- of radarindicatiesystemen die gebruikt worden in mobiele toepassingen en autonavigatiesystemen zoals de gps, verschillen de regels van land tot land:

België, Nederland, Luxemburg, Spanje, Italië, Portugal, Tsjechië, Slovenië, Noorwegen en Zweden staan het gebruik ervan toe.

In Frankrijk en Duitsland mogen deze systemen niet de exacte locatie van de radars aangeven, maar wel een risicozone waar de snelheidscontrole mogelijk is. Meestal zal de gps automatisch hierop overschakelen.

In Oostenrijk, Zwitserland, Bosnië-Herzegovina, Slovenië, Turkije en Cyprus is het verboden een waarschuwingssysteem te gebruiken. Het wordt daarom aanbevolen een dergelijke toepassing uit te schakelen wanneer u in deze landen reist.

“Een verwittigde bestuurder is er twee waard…!”

Bent u in het buitenland geflitst wegens overdreven snelheid? Lees dan ons artikel: “Verkeersboetes in het buitenland”

 

 

auto radar verkeersreglement

Blog Europ Assistance |View all posts by Xavier Van Caneghem


Moveasy: de mobiliteit overal binnen handbereik
EA Movies

Moveasy: de mobiliteit overal binnen handbereik

Xavier Van Caneghem 0
7

Europ Assistance Belgium en Mobly lanceren samen het mobiliteitsplatform Moveasy: een platform dat alle behoeften inzake mobiliteit samenbrengt in één...

Read More »
Luchtvaartmaatschappij of touroperator failliet: wat nu?
In de lucht

Luchtvaartmaatschappij of touroperator failliet: wat nu?

Xavier Van Caneghem 0
14

Air Berlijn, Niki, Air Monarch, Wow, …. Thomas Cook … Ongelukkige vliegtuigpassagiers worden elk jaar geconfronteerd met het plotselinge faillissement...

Read More »
De GR, droompaden voor korte of lange trektochten
Europa

De GR, droompaden voor korte of lange trektochten

Xavier Van Caneghem 0
7

U heeft die twee dikke, geschilderde strepen in het wit en het rood zeker al opgemerkt tijdens een wandeltocht. Het...

Read More »
Canada: Electronic Travel Authorization (ETA) verplicht
Noord-Amerika

Canada: Electronic Travel Authorization (ETA) verplicht

Xavier Van Caneghem 2
11

(Foto: Vancouver – Canada) Een elektronische reisvergunning is verplicht vanaf 29 september 2016 om naar Canada te reizen. Electronic Travel...

Read More »
Opgelet: lawinegevaar!
Wintersport

Opgelet: lawinegevaar!

Xavier Van Caneghem 0
3

Vertrekt u binnenkort naar de Alpen of naar de Pyreneeën op sneeuwvakantie?  Let op, want het lawinegevaar is er momenteel...

Read More »

Laat een antwoord

Click here to cancel reply.

Wij raden u aan
Cash en kredietkaarten in het buitenland
Geld

Cash en kredietkaarten in het buitenland

Cybercriminaliteit op reis: bescherm uw toestellen
Informatica / ICT-Bijstand

Cybercriminaliteit op reis: bescherm uw toestellen

De mobiele app voor een technisch of medisch probleem
Europ Assistance

De mobiele app voor een technisch of medisch probleem

Een gsm achter het stuur: levensgevaarlijk
Informatica / ICT-Bijstand

Een gsm achter het stuur: levensgevaarlijk

Getuigenis

Autopech in Spanje

Ik wil jullie nog graag bedanken voor de prima service die ik van jullie heb gekregen bij de autopech in Spanje. Jullie hebben ervoor gezorgd dat onze autoproblemen quasi geen invloed gehad hebben op ons vakantieplezier! Bedankt voor de opvolging. 

Twitter

Tweets by EA_BEL

Facebook

Europ Assistance

Meest gezochte thema’s
activiteiten applicaties avontuur belgië bergen bijstand boot buitenland consumptie covid-19 cyberaanval dier feest fiets geldzaken hond hotel informatica kat kids kinderen motor reis reisweg reisziekte reizen ski sneeuw snowboard sport trein trektocht vakantie veiligheid verkeer verkeersreglement vliegtuig voeding wagen winter woning zee ziekte zwangerschap écologie
Europ Assistance

Europ Assistance wordt ook wel dé uitvinder van de reisverzekering genoemd. Het maakt deel uit van de Generali Group, de derde grootste verzekeringsgroep ter wereld. Met producten als reisverzekering, bijstandsverzekering, annulatieverzekering, woningbijstand en pechverhelping zowel in België als wereldwijd, biedt Europ Assistance een uitgebreid pakket aan verzekeringen aan.

Bijstandsproducten

Reisverzekering Europa

Annulatieverzekering Wereld

Assistance Autovakantie

Verzekering Wintersport

Vakantie bestemmingen
LAATSTE BERICHTEN

Moveasy: de mobiliteit overal binnen handbereik

Luchtvaartmaatschappij of touroperator failliet: wat nu?

Kies het juiste opslagmedium voor uw gegevens

Je eerste fietsweekend met het gezin

Een gratis antivirus gebruiken: goed of slecht idee?

Nieuwsbrief
Schrijf u in op onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig onze beste tips!

 


Ik ga akkoord met de privacyverklaring
Klantenbeoordelingen
Scroll to top