Wat kunt u doen indien er een geschil ontstaat tussen uzelf en de uitbater of de beheerder van uw hotel of logement naar aanleiding van een duidelijke niet-naleving van de reserveringsmodaliteiten?
“Dit is niet wat we geboekt hebben!”
Sommige toeristen hebben tijdens hun vakantie helaas te kampen met onregelmatigheden ten overstaande van het logement of de reis die ze geboekt hebben. Zo is het mogelijk dat het logement niet overeenkomt met de beschrijving van de reserveringsbon, dat de infrastructuur uitermate vuil, gevaarlijk of niet operationeel is, dat de opties waarvoor reeds betaald werd onbestaand zijn, enz.
Wat kunt u doen?
Welke procedure kunt u volgen indien dit zou voorvallen om het probleem op te lossen of schadevergoeding te krijgen?
- Vooreerst moet u goed de inhoud van uw contract nakijken evenals de beschrijving van de reservering die u met het hotel, het reiskantoor of de touroperator hebt afgesloten. Indien u overtuigd bent dat u in uw rechten bent, tracht u eerst een oplossing te vinden via een minnelijke schikking met de beheerder of de uitbater van het hotel of van het logement.
- Indien er geen oplossing wordt aangeboden, kunt u uw klacht overmaken aan de plaatselijke vertegenwoordiger van uw touroperator of van uw reiskantoor. Neem contact op met uw reiskantoor in België en/of met de klachtendienst van uw touroperator in België en vraag hem het probleem op te lossen of minstens het probleem te registreren (vraag een dossiernummer aan).
- ndien er ter plaatse geen bevredigende oplossing wordt gevonden: verzamel alle bewijsmateriaal (foto’s, films, getuigenissen van derden, …) dat nuttig kan zijn indien u van plan bent een officële klacht in te dienen bij de touroperator, het reiskantoor of de verhuurder na terugkeer in België.
De Geschillencommissie Reizen
De Geschillencommissie Reizen zal slechts kunnen tussenkomen indien de touroperator, het reiskantoor of de verhuurder er zich bij aangesloten heeft. Zie hiervoor de algemene voorwaarden van de touroperator of van het reiskantoor die u gewoonlijk in zijn brochure of reserveringsbon kunt vinden.
De Geschillencommissie Reizen is niet bevoegd in een aantal gevallen:
- indien het geschil lichamelijke letsels betreft;
- indien het een reisverzekering of een bijstand betreft die geen deel uitmaakt van het reisforfait;
- indien het geschil slaat op een niet contractuele verplichting.
De Geschillencommissie Reizen zal uw dossier slechts kunnen aanvaarden indien u een officiële klacht hebt ingediend bij de verhuurder of de organisator van de reis binnen de maand na uw terugkeer (of binnen de maand na de vertrekdatum indien de reis niet heeft plaatsgevonden) en dat u gepoogd hebt om binnen de 4 maanden een minnelijke schikking te vinden.
Indien er geen akkoord gevonden werd, beschikt u over een termijn van één jaar om bij de Geschillencommissie Reizen een klacht neer te leggen.
Lees ook :
– Hoe kunt u een klacht indienen over uw reis?
– Een reis online boeken: 6 aandachtspunten