• EUROP ASSISTANCE
  • REISVERZEKERING
  • ANNULATIEVERZEKERING
  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube
Europ Assistance
  • Bijstand
  • Reizen
  • Mobiliteit
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • FR
  • Bijstand
  • Reizen
  • Mobiliteit
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • FR
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Europ Assistance
  • Bijstand
  • Reizen
  • Mobiliteit
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • FR
  • Bijstand
  • Reizen
  • Mobiliteit
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • FR
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Een reis online boeken : 6 aandachtspunten

Home » Reizen » Een reis online boeken : 6 aandachtspunten
Xavier Van Caneghem 21/03/2017 10:22 0
5

Steeds meer reizigers ( +60%) zoeken, boeken en betalen hun vervoermiddel, hun hotel of hun logement via het internet. 
Ze lopen dan gemakkelijk in de val van oneerlijke of malafide boekingssites: onbetrouwbare websites, veranderlijke aanbiedingen en tarieven, een onveilig betaalsysteem, gebrek aan transparantie, onmogelijkheid om klacht in te dienen, enz.

Een reis online boeken in alle veiligheid

6 belangrijke vragen 

1. Hebt u de aanbiedingen met elkaar vergeleken? 

Voordat u een keuze maakt, is het belangrijk om de aanbiedingen van verschillende websites met elkaar te vergelijken.
Veel websites gaan de concurrentie aan met aantrekkelijke aanbiedingen en met mooie beloftes, vaak ondersteund door prachtige foto’s om bij weg te dromen.
Het is dus belangrijk om wat tijd te nemen en te vergelijken. Ga een kijkje nemen op algemene boekingssites maar bezoek ook gespecialiseerde sites en privésites. Neem uw tijd om alle aspecten van het logement dat u wil boeken na ta gaan (de prijs, de grootte, de voorwaarden, de opties, de beoordelingen, …). Geef uzelf de nodige bedenktijd.

2. Is de website van de gekozen reisorganisator betrouwbaar?

– Vertrouw niet de eerste de beste reisorganisator. Indien het adres van de reisorganisator eindigt op .be, .nl, .fr of een ander, betekent dit niet automatisch dat hij in dat land gevestigd is en zich moet schikken naar de wetgeving van dat land. Een site met .be kan dus evengoed opgericht zijn door een kantoor dat aan de andere kant van de wereld gevestigd is.
– Wees op uw hoede voor websites die onbekend of weinig referenties/bezoekers heeft op het internet. Vertrouw eerder ketens of merken die gekend/erkend zijn. Het komt meer voor dat een website kortstondig op het web verschijnt om klanten te lokken en nadien even snel verdwijnt waardoor potentiële slachtoffers kansloos achterblijven.

3. Bestaat het gekozen logement wel degelijk? 

Hebt u het logement van uw dromen gevonden? Vergelijk de gegevens op verschillende websites. Maak gebruik van webssites zoals Google Street View om het reële bestaan ervan na te gaan. Bel eventueel naar het onthaal of naar de contactpersoon ter plaatse om de beschrijving van het logement te checken.
Controleer bepaalde belangrijke gegevens via online wegenkaarten, zoals de afstand van het logement t.o.v. … het strand, een drukke weg, een nabij gelegen commercieel centrum, enz.

4. Zijn de prijzen correct?

– De prijzen die door boekingwebsites aangeboden worden zijn meestal interessant, maar toch niet altijd. Het hotel rechtstreeks boeken kan goedkoper zijn! Lees hieromtrent het artikel “Boekingwebsites van hotels: wat u moet weten“.
– Wees aandachtig voor prijssupplementen die u zouden kunnen aangerekend worden (bvb. voor een éénpersoonskamer, de oriëntatie of het uitzicht van de kamer, het ontbijt, de parking, alle soorten dienstverleningen, enz.).
– De voorafgaandelijke boeking van activiteiten of excursies kan de rekening snel doen oplopen.
– Gebeurt de betaling op een beveiligde website? Vertrouw enkel websites die een beveiligde betaling aanbieden (digitale of crytische handtekening van een kredietkaart).
– Ga na of u geen beheerkosten moet betalen.
– Sommige low cost luchtvaartmaatschappijen kennen zich het recht toe om via simpele mededeling aan hun klanten de vlucht of de boeking te wijzigen. De klant kan dan nog enkel akkoord gaan met de wijziging of zijn boeking annuleren, wat een grote impact kan hebben op zijn reisplannen.

5. Hebt u het boekingsformulier nauwkeurig ingevuld?

Teveel reizigers hebben zich laten strikken omdat ze hun boekingsformulier slechts gedeeltelijk of verkeerdelijk hebben ingevuld.
– Ga na over welk termijn u beschikt om wijzigingen aan te brengen.
– Geef indien mogelijk de voorkeur aan boekingen via e-mail zodat u over een geschreven bewijs beschikt bij een eventueel geschil.
– Controleer nauwkeurig elk gegeven dat u invoert in het boekingsdocument, want een correctie achteraf kan heel ingewikkeld zijn of heel wat geld kosten (bvb. een vergissing in de naam, het adres, het e-mailadres, geboortedatum, verblijfsdatum, enz.).
– Weet dat er geen herroepingsrecht mogelijk is bij online reisboekingen.

6. Hebt u gelet op alle supplementen?

– Overloop het formulier voordat u het doorstuurt, maak er een kopie van (screenshot of afdruk).
– Let goed op voor de supplementen die kunnen aangerekend worden zonder dat u ervan gewaar wordt. Meestal zijn het vooraf aangevinkte opties waar u geen aandacht aan besteed hebt.
Zo is de optie van een verzekeringscontract (annulatie of reisbijstand) misschien overbodig indien u al verzekerd bent of biedt het slechts een gedeeltelijke dekking vergeleken met hetgeen u bij een verzekeringsmaatschappij kunt afsluiten.

Laatste tip

Bewaar zorgvuldig elk bewijs of document dat u kunt voorleggen bij een eventueel geschil over de prijs, het logement of de betaling.

Lees ook: Een geschil op vakantie

Nuttige link: https://economie.fgov.be/fr/themes/protection-des-consommateurs/voyageshttp://

vakantie

boeking hotel transport

Blog Europ Assistance |View all posts by Xavier Van Caneghem


Moveasy: de mobiliteit overal binnen handbereik
EA Movies

Moveasy: de mobiliteit overal binnen handbereik

Xavier Van Caneghem 0
2

Europ Assistance Belgium en Mobly lanceren samen het mobiliteitsplatform Moveasy: een platform dat alle behoeften inzake mobiliteit samenbrengt in één...

Read More »
Luchtvaartmaatschappij of touroperator failliet: wat nu?
In de lucht

Luchtvaartmaatschappij of touroperator failliet: wat nu?

Xavier Van Caneghem 0
12

Air Berlijn, Niki, Air Monarch, Wow, …. Thomas Cook … Ongelukkige vliegtuigpassagiers worden elk jaar geconfronteerd met het plotselinge faillissement...

Read More »
Enkele vragen vooraleer op trektocht te gaan
Europa

Enkele vragen vooraleer op trektocht te gaan

Xavier Van Caneghem 0
29

Op reis vertrekken om dagenlang rond te trekken, beslist men niet in een handomdraai. Talrijke “amateurstappers” die zich niet goed...

Read More »
Onveiligheid op reis
Reizen

Onveiligheid op reis

Xavier Van Caneghem 0
22

Sommige buitenlandse bestemmingen houden meer risico’s in dan andere. Hoe kan men de risico’s meten en hoe moet men reageren...

Read More »
12 vraagjes vóór u achter het stuur gaat zitten
Autovakanties

12 vraagjes vóór u achter het stuur gaat zitten

Xavier Van Caneghem 1
89

Vertrekt u op vakantie met de wagen? Hieronder stellen wij u een twaalftal vraagjes waarmee u zal kunnen nagaan of...

Read More »

Laat een antwoord

Click here to cancel reply.

Wij raden u aan
7 tips voor een ontspannen vakantie
Reizen

7 tips voor een ontspannen vakantie

Wat dekt een reisverzekering?
Europ Assistance

Wat dekt een reisverzekering?

Reizen zonder retourticket: wat zijn de risico’s?
Afrika

Reizen zonder retourticket: wat zijn de risico’s?

Cybercriminaliteit op reis: bescherm uw toestellen
Reizen

Cybercriminaliteit op reis: bescherm uw toestellen

Getuigenis

Autopech in Spanje

Ik wil jullie nog graag bedanken voor de prima service die ik van jullie heb gekregen bij de autopech in Spanje. Jullie hebben ervoor gezorgd dat onze autoproblemen quasi geen invloed gehad hebben op ons vakantieplezier! Bedankt voor de opvolging. 

Twitter

Tweets by EA_BEL

Facebook

Europ Assistance

Meest gezochte thema’s
activiteiten applicaties avontuur belgië bergen bijstand boot buitenland consumptie covid-19 dier feest fiets geldzaken gezondheid hond hotel kat kids kinderen motor reis reisweg reisziekte reizen ski sneeuw snowboard sport trein trektocht usa vakantie veiligheid verkeer verkeersreglement vliegtuig voeding wagen winter woning zee ziekte zwangerschap écologie
Europ Assistance

Europ Assistance wordt ook wel dé uitvinder van de reisverzekering genoemd. Het maakt deel uit van de Generali Group, de derde grootste verzekeringsgroep ter wereld. Met producten als reisverzekering, bijstandsverzekering, annulatieverzekering, woningbijstand en pechverhelping zowel in België als wereldwijd, biedt Europ Assistance een uitgebreid pakket aan verzekeringen aan.

Bijstandsproducten

Reisverzekering Europa

Annulatieverzekering Wereld

Assistance Autovakantie

Verzekering Wintersport

Vakantie bestemmingen
LAATSTE BERICHTEN

Moveasy: de mobiliteit overal binnen handbereik

Luchtvaartmaatschappij of touroperator failliet: wat nu?

10 thuiszorgdiensten bij een gezondheidsprobleem

Welke verplichtingen bij terugkeer uit het buitenland?

De kunst om geschenkjes mooi in te pakken

Nieuwsbrief
Schrijf u in op onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig onze beste tips!

 


Ik ga akkoord met de privacyverklaring
Klantenbeoordelingen

Scroll to top