 
                                                                                                                            De bijstands- en annulatieverzekeringscontracten die Europ Assistance België aanbiedt (jaarlijkse reisbijstandscontracten, tijdelijke reisbijstandscontracten of NoGo-reisannuleringsverzekeringen) bevatten talrijke technische termen of verzekeringsterminologie.
Een goed begrepen bijstandsovereenkomst staat garant voor een zorgeloze reis.
Door de gebruikte termen te kennen en te begrijpen, begrijpt u uw dekking beter en wint u aan vertrouwen.
Dit kleine lexicon heeft als enig doel het begrip van de waarborgen en clausules voor de verzekerden te vergemakkelijken, zonder de officiële definities te vervangen.
De onderstaande uitleg is louter gegeven ter informatie. Voor de exacte en juridisch geldende definities verwijzen wij u naar de Algemene Voorwaarden van de contracten.
Kleine woordenlijst met door Europ Assistance gebruikte terminologie
Begunstigde
Persoon op wie de waarborgen van het contract van toepassing zijn. Er kunnen meerdere begunstigden zijn. Ze worden aangeduid door de onderschrijver en zijn vermeld in de Bijzondere Voorwaarden.
Berekening van de vergoeding
Berekeningswijze van de terugbetaling op basis van de waarde en de staat van de verzekerde voorwerpen (bagageverzekering).
Bijstand
Hulp die wordt geboden bij een probleem (ziekte, ongeval, pech, …) tijdens uw reis.
Bijzondere Voorwaarden
Persoonlijk document met de gegevens van de begunstigden en de onderschreven waarborgen. De onderschrijver ontvangt dit document bij het afsluiten van het contract.
CDW (Collision Damage Waiver)
Optie aangeboden door autoverhuurbedrijven. Ze beperkt of heft de financiële aansprakelijkheid op van de huurder bij schade aan het voertuig. Europ Assistance kan tussenkomen voor de franchise ervan volgens de contractvoorwaarden.
Claims
Engelse term die verwijst naar de dienst die instaat voor de (aanvragen tot) terugbetalingen.
Complaints
Engelse term die verwijst naar de dienst die instaat voor het beheer van de klachten.
Cycle assistance
Bijstand voor fietsen of zachte mobiliteitstoestellen, opgenomen in onze jaarcontracten en geldig in België.
Doorgeven van dringende boodschappen
Hulp bij het versturen van belangrijke berichten in geval van nood.
Economisch ontslag
Verlies van werk omwille van economische redenen die verband houden met het bedrijf.
Franchise / vrijstelling
Bedrag dat ten laste blijft van uzelf en niet wordt terugbetaald door de verzekeraar.
Gedekte gebeurtenissen
Lijst van redenen of onvoorziene gebeurtenissen die gedekt zijn door het reisannulatiecontract.
Gevaarlijke sporten
Sportactiviteiten die een gevaar vormen voor degene die ze beoefent. Het gevaar kan te wijten zijn aan de omstandigheden waarin de sport wordt beoefend, het gebrek aan ervaring of kennis van de persoon die de sport beoefent, een gebrek aan professionele begeleiding, of aan een onvoorzichtig of roekeloos gedrag.
Gevaarlijke sporten behoren tot de uitsluitingen.
Zie de definitie en de omschrijving van gevaarlijke sporten in de uitsluitingen van het contract voor meer informatie.
Immobilisatie
Incident waardoor een voertuig niet meer bruikbaar of rijklaar is.
Lichamelijk ongeval
Lichamelijk letsel veroorzaakt door een externe en onvoorziene gebeurtenis.
Medische kosten
Kosten van gezondheidszorg (in het buitenland) die vergoed worden (consultaties, hospitalisatie, …).
Mobiliteitsbijstand
Hulp bij pech of ongeval met uw voertuig.
Natuurramp
Onvoorziene natuurramp van grote omvang die u verhindert om naar huis terug te keren en u verplicht uw verblijf te verlengen.
Tip: kijk in de Algemene Voorwaarden van het contract na welke natuurrampen gedekt zijn.
Onderschrijver
Persoon die het contract afsluit, ondertekent en de premie betaalt.
Optie annulatie
Optionele dekking die u toelaat om terugbetaling te krijgen indien u uw reis moet annuleren om een gedekte reden.
Optionele uitbreidingen
Dekkingen die u aanvullend kunt afsluiten bovenop het basiscontract (bv. voor zakenreizen, bagageverzekering, hogere terugbetalingsplafonds, …).
Pechverhelping / Sleping
Tussenkomst in geval van panne, ongeval, diefstal, defecte batterij, enz.
Plaatsvervangende chauffeur
Terbeschikkingstelling van een chauffeur indien u zelf niet meer kunt rijden.
Plafond
Maximaal bedrag dat door de verzekeraar wordt vergoed.
Psychologische bijstand
Psychologische ondersteuning na een trauma dat u tijdens de reis hebt meegemaakt.
Repatriëring
Georganiseerde terugkeer naar België bij een ernstig medisch of technisch probleem.
Reisannulatie
Onmogelijkheid om op reis te vertrekken omwille van een gedekte reden (bv. ziekte, ongeval, …).
Reiscompensatie
Terugbetaling van niet-gebruikte vakantiedagen als gevolg van een onvoorziene en gedekte gebeurtenis.
Reisorganisator / Reisagent / Huurbedrijf
Instanties waarbij u uw verblijf, uw reis en/of uw vervoermiddel hebt geboekt.
Reiswijziging
Wijziging van de data of voorwaarden van de geboekte reis.
Schadegeval
Een gebeurtenis die de waarborg activeert (bv. een hospitalisatie).
Subrogatie
Recht van de verzekeraar om betaalde bedragen terug te vorderen van een aansprakelijke derde.
Uitgesloten landen
Landen of regio’s die niet gedekt zijn door het bijstandscontract.
Uitsluitingen
Situaties of gebeurtenissen die niet gedekt zijn door het contract.
Verjaringstermijn
Termijn waarna een terugbetalingsaanvraag niet meer ontvankelijk is.
Verzekerd voertuig
Voertuig vermeld in het contract, gedekt door de mobiliteitswaarborgen.
Verschil Bijstand – Verzekering
De bijstand treedt op bij noodsituaties: pech, ongeval, ziekte, diefstal, … en organiseert concrete hulp (repatriëring, pechverhelping, verblijf).
De verzekering vergoedt kosten volgens specifieke voorwaarden in het afgesloten contract.
Vervangwagen
Wagen die u tijdelijk wordt toegekend wanneer uw voertuig geïmmobiliseerd is.
Vervangwagen (cat. B of D)
Wagen die u tijdelijk wordt toegekend wanneer uw voertuig geïmmobiliseerd is:
Categorie B komt overeen met stadswagens, categorie “Economy” of “Compact” bij verhuurbedrijven.
Categorie D komt overeen met “Standard” of “Premium” voertuigen bij verhuurbedrijven.
Vervroegde terugkeer
Vervroegde terugkeer naar België. Deze waarborg wordt bijvoorbeeld geactiveert bij hospitalisatie of overlijden van een naaste of bij schade aan uw woning.
Voorschot op de kosten
Rechtstreekse betaling door de verzekeraar, zonder dat u zelf het bedrag moet voorschieten.
Wachttijd / Carenstijd
Wachttijd voordat bepaalde gedekte waarborgen kunnen ingeroepen worden.
Wachttijd van 30 dagen (contract NoGo)
Wachttijd van 30 dagen na het afsluiten van het NoGo-contract. Tijdens deze periode kan de reisannulatie niet ingeroepen worden, behalve bij verlenging van het contract of bij een reis geboekt na deze periode.
Deze wachttijd geldt niet indien het contract tegelijk met de reisboeking wordt afgesloten.
Waarborg
Hetgeen uw contract concreet dekt.
Ziekte
Plotselinge en onvoorspelbare verslechtering of aantasting van de gezondheid, vastgesteld door een arts, waarvoor medische zorg nodig is. In het kader van reisannulatieverzekeringen maakt een ziekte het onmiddellijk onmogelijk om de reis aan te vatten.
Zone Europa
Lijst van Europese landen die gedekt zijn door de Europa-dekking van de jaarcontracten.
Let op: niet alle landen bieden technische bijstand voor voertuigen!
Enkele veel gestelde vragen
Waar vind ik informatie over de bijstandsverzekeringen ?
Alle informatie over de verschillende soorten aangeboden verzekeringen voor particulieren vindt u op de website
https://www.europ-assistance.be/nl
Kies het type verzekering dat u zoekt (bv. reisbijstand voor één reis, voor meerdere reizen gedurende het jaar, annulatieverzekering, …) en bekijk de aanbiedingen.
Naast de productbeschrijving vindt u een link naar de Algemene Voorwaarden en het iPid-formulier (beschrijving van de dekkingen) van het type contract.
Door de vrije velden in te vullen, berekent de website de premie (de prijs) van de polis.
Waar vind ik informatie over de contracten die ik heb afgesloten?
U vindt alle informatie over de afgesloten contracten, de begunstigden en het (de) voertuig(en) dat (die) u hebt verzekerd door te klikken op het blok “klantenzone” rechtsboven op de startpagina van de website: https://www.europ-assistance.be/nl/contact
Hier kunt u o.a. ook een bewijs van bijstand (dekkingscertificaat dat door sommige landen wordt vereist) downloaden, uw gegevens wijzigen, uw contract wijzigen, een terugbetalingsaanvraag indienen, een klacht indienen en de meest gestelde vragen terugvinden over onze contracten.
Hoe kan ik Europ Assistance bereiken als ik een medisch of technisch probleem heb (autobijstand)?
Klik op de volgende link: https://www.europ-assistance.be/nl/contact.
Download ook onze app, waarmee u snel contact kunt opnemen met ons bijstandsteam.



