Europ Assistance presenteert haar tweede Mobiliteitsbarometer
“Voor veel Belgen zal de overgang naar zachte, alternatieve en duurzamere mobiliteit slechts zeer geleidelijk aan plaatsvinden.”
In maart 2022 lanceerde Europ Assistance België haar eerste “Mobiliteitsbarometer”. Het doel was te peilen naar de perceptie van de Belgen ten aanzien van duurzame mobiliteit en naar hun steun voor de overgang naar alternatieve vervoerswijzen. Het afgelopen jaar hebben de oorlog in Oekraïne, de energiecrisis en de daaruit voortvloeiende inflatiedruk een markt die in volle ontwikkeling was, door elkaar geschud. Hebben de Belgen daardoor hun perceptie en denken veranderd?
Hoe staan de Belgen tegenover de duurzame mobiliteit?
Enkele resultaten in een notendop
- 6 van de 10 Belgen zeggen dat de huidige energiecrisis de meerderheid van de Belgische bevolking weerhoudt om over te schakelen op een elektrische wagen.
- Slechts 36% van de bevolking vindt de overgang naar “100% elektrische mobiliteit” tegen 2035 realistisch. 41% van de Belgen zegt dat hun volgend voertuig elektrisch zal zijn. Dagelijks zonder wagen leven voor alle verplaatsingen lijkt slechts voor 14% van de Belgen een realistische oplossing.
- Ongeveer 4 op de 10 Belgen overwegen de aankoop van een elektrische wagen als hun volgend voertuig. Wat hen zou overhalen om de stap te zetten is een lagere prijs voor elektrische voertuigen en de beschikbaarheid van betere laadinfrastructuur.
- 62% van de Belgen vindt dat de overheid niet genoeg doet om de overgang naar zachte mobiliteit te financieren. De belangrijkste verwachtingen zijn financiële steun bij de aankoop (31%), een belastingvermindering (17%) en/of een verlaging van de verkeersbelasting (12%).
- Wat zijn de obstakels voor de Belgen om de overstap naar een elektrisch voertuig te maken? De energiecrisis (62%), de daling van de koopkracht (37%) en de vrees voor een tekort aan grondstoffen bij de productie van batterijen voor elektrische wagens (36%).
- De toename van zachte mobiliteitsmiddelen in de stad heeft er geleid tot de vrees voor meer ongevallen en een grotere nervositeit bij sommige gebruikers, vooral bij degenen die zich vaak in de stad verplaatsen.
- Fietsen, wandelen en het gebruik van (elektrische) steps zijn sinds de Covid-crisis in opmars.
Een elektrisch voertuig aankopen? Ja maar niet tegen elke prijs!
De belangrijkste stimulans om over te schakelen op zachte of alternatieve mobiliteit is een lagere aankoopprijs. Dat zegt 36% van de Belgen, en vooral inwoners van gebieden die ver van de stadscentra liggen. Zij zouden meer geneigd zijn een elektrische wagen aan te kopen mits een hogere financiële steun van de overheid en een betere wegeninfrastructuur, met inbegrip van laadpalen. Een van de belangrijkste stimulansen voor de aankoop van een elektrisch voertuig is de overtuiging dat men hierdoor ecologisch de juiste keuze maakt (20%), en dit denken vooral de jongeren.
De prijs blijft veruit het grootste obstakel voor de aankoop van een elektrische wagen (73%), gevolgd door het gebrek aan laadstations (48%) – hoewel dit obstakel minder uitgesproken is dan vorig jaar (-6 ptn) – en de moeilijkheid om de wagen thuis op te laden (43%).
Er moet wel op gewezen worden dat 35% van de ondervraagden niet overtuigd is van de ecologische voordelen van een elektrische wagen, vooral bij de oudere leeftijdsgroep (45%).
Ook andere economische en industriële parameters weerhouden de consumenten ervan om over te schakelen op een elektrisch voertuig, zoals de huidige energiecrisis (62%), de daling van de koopkracht (37%) en de angst voor een tekort aan grondstoffen bij de productie van batterijen voor elektrische wagens (36%).
100% elektrische mobiliteit tegen 2035. Realistisch?
Ondanks de recente beslissingen van de Europese autoriteiten gelooft slechts 36% van de Belgen dat de overgang naar elektrische mobiliteit in 2035 voor nieuwe voertuigen realistisch is (30% van de Franstaligen vs. 40% van de Nederlandstaligen). Voor slechts 41% van de Belgen zal het volgende voertuig elektrisch zijn.
De Belgen zijn nog steeds erg afhankelijk van hun wagen: slechts 14% van de bevolking die een wagen bezit, vindt het realistisch om zonder wagen te leven voor dagelijkse verplaatsingen. Daarbij is 47% (nog) niet van plan om een lange reis (zoals een vakantie) te maken met een elektrisch voertuig.
Rekening houdend met de huidige economische crisis wijzigen de gebruikers hun gedrag. 68% zegt minder snel te rijden om minder te verbruiken, 54% maakt meer gebruik van alternatieve vervoersmiddelen, 32% stelt niet-dringende verplaatsingen uit en 15% overweegt zijn wagen te delen om het inkomen te verhogen.
Over de studie
Enquête uitgevoerd tussen 29 november en 20 december 2022 door het bureau “Incidence” bij 1005 personen verblijvend in België. De enquêtes zijn online afgenomen aan de hand van een semi-gesloten, gestructureerde vragenlijst. Representatieve nationale steekproeven uit de nationale bevolking, tussen 18 tot 80 jaar oud, opgesteld volgens bepaalde quota’s (geslacht, leeftijd, taal (Frans en Nederlands), familiale situatie, woonplaats). Foutenmarge: maximaal 3,1%
Deze barometer houdt ook rekening met enkele resultaten van de enquête “Mobility Barometer 2023 among Europeans”, die Ipsos in opdracht van de Europ Assistance Group tussen 29 november en 9 december 2022 heeft uitgevoerd bij 6 001 personen, waaronder 1 001 in België en 1 000 in Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en Portugal.
Het volledige persbericht evenals de presentatie zijn op aanvraag beschikbaar.