Steeds meer reizigers ( +60%) zoeken, boeken en betalen hun vervoermiddel, hun hotel of hun logement via het internet.
Ze lopen dan gemakkelijk in de val van oneerlijke of malafide boekingssites: onbetrouwbare websites, veranderlijke aanbiedingen en tarieven, een onveilig betaalsysteem, gebrek aan transparantie, onmogelijkheid om klacht in te dienen, enz.
Een reis online boeken in alle veiligheid
6 belangrijke vragen
1. Hebt u de aanbiedingen met elkaar vergeleken?
Voordat u een keuze maakt, is het belangrijk om de aanbiedingen van verschillende websites met elkaar te vergelijken.
Veel websites gaan de concurrentie aan met aantrekkelijke aanbiedingen en met mooie beloftes, vaak ondersteund door prachtige foto’s om bij weg te dromen.
Het is dus belangrijk om wat tijd te nemen en te vergelijken. Ga een kijkje nemen op algemene boekingssites maar bezoek ook gespecialiseerde sites en privésites. Neem uw tijd om alle aspecten van het logement dat u wil boeken na ta gaan (de prijs, de grootte, de voorwaarden, de opties, de beoordelingen, …). Geef uzelf de nodige bedenktijd.
2. Is de website van de gekozen reisorganisator betrouwbaar?
– Vertrouw niet de eerste de beste reisorganisator. Indien het adres van de reisorganisator eindigt op .be, .nl, .fr of een ander, betekent dit niet automatisch dat hij in dat land gevestigd is en zich moet schikken naar de wetgeving van dat land. Een site met .be kan dus evengoed opgericht zijn door een kantoor dat aan de andere kant van de wereld gevestigd is.
– Wees op uw hoede voor websites die onbekend of weinig referenties/bezoekers heeft op het internet. Vertrouw eerder ketens of merken die gekend/erkend zijn. Het komt meer voor dat een website kortstondig op het web verschijnt om klanten te lokken en nadien even snel verdwijnt waardoor potentiële slachtoffers kansloos achterblijven.
3. Bestaat het gekozen logement wel degelijk?
Hebt u het logement van uw dromen gevonden? Vergelijk de gegevens op verschillende websites. Maak gebruik van webssites zoals Google Street View om het reële bestaan ervan na te gaan. Bel eventueel naar het onthaal of naar de contactpersoon ter plaatse om de beschrijving van het logement te checken.
Controleer bepaalde belangrijke gegevens via online wegenkaarten, zoals de afstand van het logement t.o.v. … het strand, een drukke weg, een nabij gelegen commercieel centrum, enz.
4. Zijn de prijzen correct?
– De prijzen die door boekingwebsites aangeboden worden zijn meestal interessant, maar toch niet altijd. Het hotel rechtstreeks boeken kan goedkoper zijn! Lees hieromtrent het artikel “Boekingwebsites van hotels: wat u moet weten“.
– Wees aandachtig voor prijssupplementen die u zouden kunnen aangerekend worden (bvb. voor een éénpersoonskamer, de oriëntatie of het uitzicht van de kamer, het ontbijt, de parking, alle soorten dienstverleningen, enz.).
– De voorafgaandelijke boeking van activiteiten of excursies kan de rekening snel doen oplopen.
– Gebeurt de betaling op een beveiligde website? Vertrouw enkel websites die een beveiligde betaling aanbieden (digitale of crytische handtekening van een kredietkaart).
– Ga na of u geen beheerkosten moet betalen.
– Sommige low cost luchtvaartmaatschappijen kennen zich het recht toe om via simpele mededeling aan hun klanten de vlucht of de boeking te wijzigen. De klant kan dan nog enkel akkoord gaan met de wijziging of zijn boeking annuleren, wat een grote impact kan hebben op zijn reisplannen.
5. Hebt u het boekingsformulier nauwkeurig ingevuld?
Teveel reizigers hebben zich laten strikken omdat ze hun boekingsformulier slechts gedeeltelijk of verkeerdelijk hebben ingevuld.
– Ga na over welk termijn u beschikt om wijzigingen aan te brengen.
– Geef indien mogelijk de voorkeur aan boekingen via e-mail zodat u over een geschreven bewijs beschikt bij een eventueel geschil.
– Controleer nauwkeurig elk gegeven dat u invoert in het boekingsdocument, want een correctie achteraf kan heel ingewikkeld zijn of heel wat geld kosten (bvb. een vergissing in de naam, het adres, het e-mailadres, geboortedatum, verblijfsdatum, enz.).
– Weet dat er geen herroepingsrecht mogelijk is bij online reisboekingen.
6. Hebt u gelet op alle supplementen?
– Overloop het formulier voordat u het doorstuurt, maak er een kopie van (screenshot of afdruk).
– Let goed op voor de supplementen die kunnen aangerekend worden zonder dat u ervan gewaar wordt. Meestal zijn het vooraf aangevinkte opties waar u geen aandacht aan besteed hebt.
Zo is de optie van een verzekeringscontract (annulatie of reisbijstand) misschien overbodig indien u al verzekerd bent of biedt het slechts een gedeeltelijke dekking vergeleken met hetgeen u bij een verzekeringsmaatschappij kunt afsluiten.
Laatste tip
Bewaar zorgvuldig elk bewijs of document dat u kunt voorleggen bij een eventueel geschil over de prijs, het logement of de betaling.
Lees ook: Een geschil op vakantie
Nuttige link: https://economie.fgov.be/fr/themes/protection-des-consommateurs/voyageshttp://