Air Berlijn, Niki, Air Monarch, Wow, …. Thomas Cook …
Ongelukkige vliegtuigpassagiers worden elk jaar geconfronteerd met het plotselinge faillissement van hun luchtvaartmaatschappij of touroperator. Ze zien hun vakantiedromen in rook opgaan voordat ze de kans kregen om te vertrekken. Anderen zitten vast op hun vakantieoord, zonder alternatief voor hun terugkeer.
Wat zijn hun rechten? Maken ze kans op de terugbetaling van hun vliegtickets?
Twee mogelijke situaties:
1. U hebt online een vliegticket of een reis geboekt
Als u uw vliegticket rechtstreeks boekte, zonder een reisbureau of touroperator in te schakelen (dus zonder het boeken van een accommodatie, van een ander vervoer, van uitstapjes, enz.), zal de terugbetaling van uw vliegticket of van uw boeking niet evident zijn.
Het eerste wat u kunt doen, is om bij de commerciële partners van de failliete maatschappij (veel luchtvaartmaatschappijen maken deel uit van groepen die meerdere luchtvaartmaatschappijen omvatten) te controleren of gestrande passagiers hun boekingen kunnen doen gelden bij een andere luchtvaartmaatschappij. Deze optie is echter niet in alle gevallen mogelijk en kan bijkomende kosten inhouden.
Als u voor uw vlucht heeft betaald met een kredietcard, controleer u best bij de uitgever van de kaart of een terugbetaling voorzien is in geval van faillissement van de luchtvaartmaatschappij.
Bij gebrek aan een alternatief en om een terugbetaling of een vergoeding te verkrijgen, kunt u zich als schuldeiser melden bij de curator die door de rechtbank is aangesteld. Deze procedure is echter niet altijd even simpel, want het vereist dat u weet wie de curator is, en dat u op de hoogte bent van de termijn voor het indienen van uw aangifte en van de te volgen juridische procedure. Het wordt nog ingewikkelder wanneer het faillissement uitgesproken is in een vreemd land waarvan u de taal en juridische procedures niet kent.
De curator zal een inventis opmaken van de verschillende schuldeisers en van de terugbetalingsprocedure. Passagiers worden gewoonlijk beschouwd als “gewone” schuldeisers, zonder voorrechten of voorrang, en zullen dus waarschijnlijk onderaan de lijst komen te staan.
Het Garantiefonds Reizen treedt alleen op in geval van faillissement van een reisbureau of touroperator, aangesloten bij het fonds. Raadpleeg hun website om de procedures te kennen om een tegemoetkoming aan te vragen.
Wij raden u ook aan om de media te volgen.
2. U hebt geboekt via een agentschap of touroperator
Als uw vliegticket een onderdeel is van een reispakket, moet de touroperator of het reiskantoor u een alternatief aanbieden (andere datum, andere luchtvaartmaatschappij, andere bestemming of terugbetaling).
Neem dus snel rechtstreeks contact met hem op.
Als de touroperator failliet verklaard wordt, zal hij logischerwijze nog trachten een oplossing te zoekn voor zijn klanten. Als hij lid is van het Garantiefonds Reizen, zal deze laatste zich in principe garant stellen voor de boekingskosten ter plaatse en de kosten van terugkeer van de reizigers, evenals de terugbetaling van de geannuleerde reizen. Raadpleeg dus de betrokken touroperator en het Garantiefonds.
Reisannulatieverzekeringen
De NoGo-reisannulatieverzekering van Europ Assistance komt niet tussen in geval van faillissement van vervoersondernemingen of touroperators (en treedt dus evenmin op indien het over een luchtvaartmaatschappij gaat).
Wij raden u bijgevolg aan om in dit geval bovenstaande procedures te volgen.
Laatste advies: Elke luchtvaartmaatschappij of touroperator kan getroffen worden door een faillissement. De pers kan echter vóór het faillissement gewag maken van de economische zwakte van de betrokken maatschappij. Daarom kan het altijd nuttig zijn om een kleine prospectie te doen op het internet voordat u een vliegticket koopt dat is uitgegeven door een minder bekende luchtvaartmaatschappij, een touroperator of door een luchtvaartmaatschappij die reeds financiële moeilijkheden heeft ondervonden.
Nuttige link:
Lees ook:
– Vlucht vertraagd: wat zijn de vergoedingen?
– Uw rechten bij overboeking van uw vlucht
– Een geschil op vakantie