• EUROP ASSISTANCE
  • REISVERZEKERING
  • ANNULATIEVERZEKERING
  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube
Europ Assistance
  • Bijstand
  • Reizen
  • Mobiliteit
  • ICT-Bijstand
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Topartikels
  • FR
  • Bijstand
  • Reizen
  • Mobiliteit
  • ICT-Bijstand
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Topartikels
  • FR
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Europ Assistance
  • Bijstand
  • Reizen
  • Mobiliteit
  • ICT-Bijstand
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Topartikels
  • FR
  • Bijstand
  • Reizen
  • Mobiliteit
  • ICT-Bijstand
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Topartikels
  • FR
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Vlucht vertraagd: wat zijn de vergoedingen?

Home » Reizen » In de lucht » Vlucht vertraagd: wat zijn de vergoedingen?
Xavier Van Caneghem 11/02/2015 11:36 0
Vlucht vertraagd: wat zijn de vergoedingen?

Elk jaar hebben duizenden reizigers te kampen met zware vertragingen van hun vluchten.
Wat zijn hun rechten? Kunnen ze altijd aanspraak maken op een vergoeding?

Een eerste verduidelijking

De regels waarvan hieronder sprake is, hebben betrekking tot
– een vlucht vanuit een luchthaven van de Europese Unie, of
– een vlucht naar een luchthaven binnen de Europese Unie, maar uitgevoerd door een luchtvaartmaatschappij van de Europese Unie, Noorwegen, Zwitserland of IJsland.

Indien het gaat om een vlucht buiten Europa met een luchtvaartmaatschappij die niet toebehoort aan de Europese Unie (bvb een Amerikaanse maatschappij), zullen de regels toegepast worden die van kracht zijn in het land waar het probleem zich heeft voorgedaan.
Bij een geschil zult u bijgevolg contact moeten opnemen met die luchtvaartmaatschappij en desnoods met de diensten van de burgerluchtvaart van het betrokken land.

Wat zijn de vergoedingen bij een vertraging van een vlucht?

De Europese verordening EG- nr 261-2004 voorziet volgende vergoedingen per getroffen passagier:

  • 250 eur voor vertragingen van minimum 2 u voor vluchten tot 1500 km
  • 400 eur voor vertragingen van minimum 3 u voor vluchten binnen de Europese Unie van meer dan 1500 km
  • 400 eur voor vertragingen van minimum 3 u voor vluchten buiten de Europese Unie van 1500 km tot 3500 km
  • 600 eur voor vertragingen van minimum 4 u voor vluchten van meer dan 3500 km.

Voor vertragingen van meer dan 5 u kan de passagier de terugbetaling eisen van zijn vliegtuigticket voor zover hij verzaakt aan zijn reis. Indien hij in transit is, mag hij een “retourticket” vragen om terug te keren naar het punt waar hij zijn reis heeft aangevat.

In alle hierboven beschreven gevallen, wordt de vervoermaatschappij geacht voedsel en drank gratis aan te bieden aan de passagiers, en dit in verhouding met hun wachttijd.
Indien de wachttijd tot de volgende dag verlengd wordt, mag de passagier een gratis overnachting aanvragen in een hotel en gebruik maken van de transferts.
De passagier heeft ook recht op 2 gratis telefoongesprekken, 2 gratis faxverzendingen of 2 gratis e-mailverzendingen. 

Moet de maatschappij steeds een vergoeding betalen?

Neen, want als de vertraging te wijten is aan een oorzaak die niet aan de maatschappij kan aangewreven worden, zoals stakingen, een politieke crisis, oproer, extreme weersomstandigheden, een technisch defect die de veiligheid in gevaar brengt, … (dus feiten van overmacht), zal geen vergoeding moeten uitbetaald worden!

Hoe kunt u een vergoeding aanvragen?

  • Eerst en vooral moet u wanneer het probleem zich stelt, contact opnemen met de vertegenwoordiger van de maatschappij en hem/haar zoveel mogelijk informatie vragen, zoals de reden van de vertraging. Noteer de naam van de vertegenwoordiger.
    Vraag een geschreven document waarin de reden van de vertraging vermeld wordt.
  • Vraag een vergoeding bij de betrokken luchtvaartmaatschappij (klantendienst of klachtendienst), en dit aangetekend met ontvangstbewijs.
  • Indien de maatschappij geen of onvoldoende gevolg geeft aan uw aanvraag, kunt u klacht indienen (met alle beschikbare bewijsstukken) bij
    .
    FOD Mobiliteit en vervoer
    Denied Boarding Authority Lokaal 2-26
    Vooruitgangstraat 80 Bus 5
    1030 Brussel
    E-mail: passenger.rights@mobilit.fgov.be
    .
    Deze instantie zal de exacte oorzaken van de vertraging kunnen controleren die door de luchtvaartmaatschappij naar voren geschoven worden.
  • Indien u wenst, kunt u ook kiezen om via juridische weg klacht in te dienen (rechtbank).
  • De website https://www.vlucht-vertraagd.be/ helpt eveneens de passagiers om een geschil op te lossen.

Meer informatie

  • http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_nl.htm
  • http://www.mobilit.belgium.be/nl/luchtvaart/passagiers/klachten/
    (deze website stelt een klachtenformulier tot uw beschikking)

Lees ook:
– Wat doen bij verlies van bagage?
– Uw rechten bij overboeking van uw vlucht

.

vakantie

geschil vakantie vliegtuig

Blog Europ Assistance |View all posts by Xavier Van Caneghem


Welke handbagage neemt u mee in het vliegtuig?
In de lucht

Welke handbagage neemt u mee in het vliegtuig?

Xavier Van Caneghem 0

Wat zijn de reglementaire afmetingen voor handbagage op een vliegtuig? Welke bagage mag u meenemen in de cabine? Hoe kiest...

Read More »
De beste voeding bij het solo varen
Reizen

De beste voeding bij het solo varen

Xavier Van Caneghem 0

Een avonturier moet waakzaam en voorzichtig zijn in tal van dingen, bijvoorbeeld met hetgeen hij eet en drinkt. Tom de...

Read More »
Welke verplichtingen bij terugkeer uit het buitenland?
Nieuws

Welke verplichtingen bij terugkeer uit het buitenland?

Xavier Van Caneghem 0

Nieuwe regels voor de naar België terugkerende reizigers Op 31 december 2020 heeft de Belgische federale regering strengere regels opgelegd...

Read More »

Laat een antwoord

Click here to cancel reply.

Wij raden u aan
Reizen zonder retourticket: wat zijn de risico’s?
Afrika

Reizen zonder retourticket: wat zijn de risico’s?

Een vliegtuigreis met een oorontsteking: geen goed idee
Gezondheid

Een vliegtuigreis met een oorontsteking: geen goed idee

Vliegtuig en zwangerschap: risico’s en tips
Europa

Vliegtuig en zwangerschap: risico’s en tips

Meest gezochte thema’s
activiteiten auto avontuur bergen bijstand buitenland consumptie covid-19 cyberaanval elektrische auto Europ Assistance feest fiets geldzaken hond hotel informatica kat kids kinderen mobiliteit motor reis reisweg reisziekte reizen ski smartphone sneeuw snowboard sport trektocht vacances vakantie veiligheid verkeer verkeersreglement vliegtuig voeding voyage wagen winter woning zee ziekte
Europ Assistance

Europ Assistance wordt ook wel dé uitvinder van de reisverzekering genoemd. Het maakt deel uit van de Generali Group, de derde grootste verzekeringsgroep ter wereld. Met producten als reisverzekering, bijstandsverzekering, annulatieverzekering, IT-bijstand, woningbijstand en pechverhelping zowel in België als wereldwijd, biedt Europ Assistance een uitgebreid pakket aan verzekeringen aan.

Europ Assistance Belgium, Kantersteen 47 – 1000 Brussel
BTW BE 0738.431.009 RPR Brussel

Bijstand

Reisverzekering Europa

Annulatieverzekering wereld

Reisbijstand autovakantie

Verzekering wintersport

Vakantiebestemmingen

LAATSTE BERICHTEN

Hoe voorkomt men zeeziekte en wagenziekte?

Op reis naar Nederland: praktische informatie

Autorijden in de hitte

Nieuwsbrief
Schrijf u in op onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig onze beste tips!

 


Ik ga akkoord met de privacyverklaring
Klantenbeoordelingen
Scroll to top
 

Loading Comments...