
Céline, stagiaire bij Europ Assistance, en Nicolas, productmanager in de Marketingafdeling, hebben de mogelijkheid gehad om deel te nemen aan de repatriëring van Belgische vakantiegangers aan boord van de zogeheten “Gipsvlucht”. Zij vertellen ons hoe ze deze grootse operatie van binnenuit hebben beleefd.
” Mijn eerste Gipsvlucht”
Céline : « Ik mocht de Gipsvlucht van Europ Assistance meemaken nadat ik iets meer dan een maand stage had gelopen op de marketingafdeling. Vanaf de eerste voorbereidingen tot en met D-Day heb ik het geluk gehad om dit evenement, dat ik tot die dag alleen op televisie had gezien, live kon bijwonen. Op de betrokken dag bestond mijn opdracht erin om foto’s en video’s van het evenement te maken en ze live te publiceren op de Facebook- en Twitter-account van Europ Assistance.
Dit jaar vertrok de Gipsvlucht op vrijdag 8 maart met een vliegtuig dat bij Brussels Airlines speciaal voor het evenement gecharterd was. Het vertrek was gepland vanaf de luchthaven van Zaventem met aankomst op de luchthaven van Grenoble. Eens ter plaatse werden de gekwetsten één voor één aan boord gehaald en na een tussenstop van 1 uur, keerden we terug naar Brussel. »
Nicolas : « Mijn functie in het bedrijf maakt dat ik 90% van mijn tijd op kantoor doorbreng. Ik had dus nooit de kans gehad om met eigen ogen te zien hoe wij onze klanten op het terrein van dienst zijn en hoe wij hen helpen in hun dagelijks leven. Deelnemen aan dit evenement was dan ook een uitgelezen kans om eindelijk de essentie van onze activiteiten te benaderen. Sinds ik iets minder dan een jaar geleden bij Europ Assistance begon te werken, hoorde ik regelmatig praten over de “Gipsvlucht” (wat een rare naam!). Wat is er dan zo bijzonder aan, vroeg ik me af? Ik was nieuwsgierig en keek echt uit naar D-Day om alles van dichtbij mee te maken. »
De voorbereidingen
Céline : « De dag ervoor, op 7 maart 2019, moest ik zorgen voor alle nodige materiaal voor het evenement, zowel voor het Europ Assistance-team als voor de gerepatrieerde klanten en journalisten die hen vergezellen. De klanten worden hoe dan ook in de watten gelegd: chocolaatjes, pluchen speelgoed voor kinderen, plaids en kranten zijn voor hen voorzien, samen – natuurlijk – met de beste zorgen. »
Nicolas : « Om het evenement nog beter te kunnen volgen, werd ik uitgenodigd om deel te nemen aan een discussiegroep waarin onze medische diensten, de organisatoren en de bijstandsverleners informatie uitwisselden over de laatste voorbereidingen. Ik was onder de indruk van het feit dat onze laatste passagier rond 23.00 uur de avond voordien nog werd geregistreerd. Je zou kunnen denken dat zo’n operatie neerkomt op het charteren van een vliegtuig, gevolgd door de gewone inscheping van gekwetsten. Het tegendeel is echter waar: de organisatie vereist veel meer dan wat ik me had kunnen voorstellen, de kleinste details zijn erg belangrijk.»
D-day, vrijdag 8 maart 2019
Hieronder vind je een korte video, gemaakt door Céline, met enkele beelden van de dag.
Céline : ” 9u: vergadering in het hoofdkantoor van Europ Assistance in Oudergem. Ik ben de laatste dingen aan het verzamelen die in het vliegtuig moeten worden meegenomen. Xavier, die verantwoordelijk is voor de public relations, legt de laatste hand aan het persbericht met de definitieve cijfers over skiletsels.
10u: Aankomst in de ABELAG-lounge van General Aviation, de privé-vliegtuigterminal die net naast de luchthaven van Zaventem gelegen is. De uitgenodigde journalisten, fotografen en cameramannen zijn aanwezig. Ik maak en verdeel perspakketten voor de journalisten. De meest recente informatie wordt verstrekt aan aanwezige medewerkers van Europ Assistance en aan de journalisten om ervoor te zorgen dat alles vlot verloopt.
10u30: We mogen in het bij Brussels Airlines gecharterde vliegtuig inschepen. In totaal vliegen er ongeveer dertig mensen mee, inclusief personeel en pers, aan boord van de speciale vlucht met bestemming Grenoble. Aan de achterkant van het vliegtuig is een ruimte voorzien om gekwetsten op brancards op te vangen
11u05: We stijgen op naar Grenoble! De vlucht duurt anderhalf uur. De sfeer aan boord is gemoedelijk. De teams van Europ Assistance geven ons de laatste instructies alvorens we aankomen.
12u30: Aankomst in Grenoble. Gelukkig valt het weer mee. We moeten allemaal het vliegtuig verlaten en worden verwelkomd door de ambulances! Eén voor één begeven ze zich naar de trappen van het vliegtuig en worden de gewonden bijgestaan om in een welbepaalde volgorde aan boord te gaan. Kinderen en volwassenen, alle gewonde Belgische vakantiegangers worden één voor één geholpen door artsen en verpleegkundigen van Europ Assistance om in te schepen. De coördinatie van het evenement verloopt heel vlot, alles lijkt vanzelfsprekend. De kwetsuren zijn voornamelijk gebroken benen en armen, een kind wordt op een brancard gedragen. In totaal worden er 29 gewonden en hun families gerepatrieerd.
13u30: We vliegen terug naar Brussel. Tijdens de vlucht haasten de journalisten zich om het personeel van Europ Assistance en de gewonden die ermee hebben ingestemd om gefilmd te worden, te interviewen. Ondertussen ben ik verantwoordelijk voor het verdelen van de kleine cadeautjes aan de gewonde passagiers: chocolaatjes, knuffels voor de kinderen, kranten,….. En een hapje wordt uitgedeeld door de stewardessen, die het zeer leuk vinden om dit speciale evenement mee te maken. De gerepatrieerden zijn allemaal heel sympathiek, vooral de kinderen die met enige trots deze Gipsvlucht mogen beleven!
15u: Aankomst in Brussel. Ik ben de eerste die uit het vliegtuig stapt om de “Welcome Home”-sticker op de deur van het vliegtuig te plakken. Terwijl ik wacht tot de deur opengaat, heb ik tijd om met één van de stewardessen te praten. Ze zegt me: “In elk geval, gefeliciteerd met de organisatie van deze repatriëring. Alles ging heel goed. Wij zien dat u uw klanten goed verzorgd. ». Altijd leuk om te horen! Net als in Grenoble, staan er verschillende ambulances op de landingsbaan van de luchthaven te wachten. Na 30 minuten worden alle gerepatrieerden met de ziekenwagen of met een taxi naar het ziekenhuis of naar huis gebracht. De pers neemt de laatste foto’s en interviews.»
Nicolas : “7u30 in de ochtend: De dag begon in een hoog tempo: laatste briefing van het team en het laden van het materiaal voor het vertrek naar de luchthaven. Kort na de landing in Grenoble verwelkomden we de gekwetsten van de ski die elk om beurt met een ziekenwagen aankwamen. Dat “ziekenwagenballet” was indrukwekkend. Alles was perfect georkestreerd om ervoor te zorgen dat de patiënten in de best mogelijke omstandigheden werden opgevangen. De vertroeteling van de grootste voetbalsterren verschilt niet veel van die van de passagiers van de Gipsvlucht van Europ Assistance! Men kon mij trouwens meerekenen bij de paparazzi die klaarstonden om beelden te schieten van wat men de meest geslaagde medische hulp kan noemen, in combinatie met het stralende geluk van een passagier die reuzeblij was om terug thuis te zijn….”.
Een geslaagde dag!
Céline : “Het Europ Assistance-team keert terug naar Oudergem om deze geslaagde dag samen te vieren. Wat mij betreft, ben ik blij dat ik als stagiaire aan dit evenement heb deelgenomen! Ik heb gezien hoe groot de menselijke bekommernis is van Europ Assistance. Van begin tot eind, en in elk detail, staat de klant in het middelpunt van de belangstelling. De teams hebben hard gewerkt om ervoor te zorgen dat de repatriëring in een rustige en vrolijke sfeer plaatsvond! Gefeliciteerd!”
Nicolas : “Als ik één ding van die dag zal onthouden, dan zal het al die glimlachende mensen zijn. Ik herinner me deze dame die, ondanks haar gebroken been, de pijn volledig vergat om het medisch personeel, de mensen die hen vergezellen en de journalisten op de landingsbaan met een grote glimlach te begroeten. De skiletsels, die waarschijnlijk een deel van haar vakantieweek hadden verpest, behoorden tot het verleden. Ik denk dat dit in mijn geheugen gegrift zal blijven en het is ongetwijfeld een dergelijke anekdote die mij trots maakt om te werken voor een bedrijf dat een hoogstaande dienstverlening en hulp biedt aan mensen in soms zeer ingewikkelde situaties.”
Klik hier om meer te weten over de cijfers van de Krokusvakantie.