Welke hulpdiensten komen tussen bij een autopech op een autosnelweg in België ?
U geniet een technische bijstand voor uw voertuig bij Europ Assistance en…
u hebt autopech op een autosnelweg in Vlaanderen?
1. Neem contact op met Europ Assistance (opening van een dossier)
2. Als Europ Assistance u bevestigt dat u zich op een strook bevindt die door FAST beheerd wordt => bel naar de 101 voor een pechverhelpingsaanvraag (u wordt dan automatisch gelokaliseerd) en FAST zal instaan voor uw pechverhelping. (Bellen naar 112 kan ook, al zal u worden doorgeschakeld naar de 101 indien er geen dringende medische hulp nodig is.)
3. Na de sleping of pechverhelping door FAST neemt u opnieuw contact op met Europ Assistance voor de opvolging van uw dossier.
Indien na uw eerste contact met Europ Assistance blijkt dat u niet op een strook bent van de FAST-diensten, zal u rechtstreeks geholpen worden door Europ Assistance.
Indien uw wagen geïmmobiliseerd is op een autosnelweg (of gelijkgestelde weg) in Wallonië of Brussel, klik dan hier.
Wat is FAST?
Sinds meerdere jaren werkt de Vlaamse Overheid met takeldiensten (snelwegtakelaars) die naar aanleiding van een panne of een ongeval op de autosnelwegen in Vlaanderen zo snel mogelijk tussenkomen om de rijweg vrij te maken, het voertuig (en de inzittenden) in veiligheid te brengen en een vlot verkeer weer mogelijk te maken.
Deze procedure kreeg de naam F.A.S.T., een letterwoord voor “Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst”.
Procedure van FAST bij panne of ongeval op de autosnelweg in Vlaanderen
Hebt u een autopech of een ongeval op een Vlaamse autosnelweg en staat uw wagen op een rijstrook of op de pechstrook?
1. U zal wellicht snel worden opgemerkt door een politiepatrouille, de 112-noodcentrale of de camera’s van het Vlaams Verkeerscentrum.
2. De politie zal meteen contact opnemen met een FAST-takeldienst die zo snel mogelijk ter plaatse komt om uw wagen in veiligheid te brengen.
Nota: Indien uw wagen geïmmobiliseerd is op een snelwegparking, komt de FAST-takeling niet tussen.
3. De FAST-takeldienst zal uw wagen slepen tot de eerstvolgende afrit of tot zijn standplaats. Indien u bijbetaalt, kan de takelaar uw wagen slepen naar uw garage of naar uw woning. Bij de interventie komt vaak een extra signalisatie aan te pas: een (signalisatie)wagen of verlichtingspanelen die de plaats van het ongeval of de autopech aangeven aan de andere weggebruikers.
Snelle tussenkomst
De FAST-takelaar heeft van de overheid de opdracht om binnen de 20 minuten ter plaatse te zijn, het incident zichtbaar te maken en te beveiligen met een signalisatievoertuig, het voertuig veilig te takelen en de tussenkomst te factureren conform vaste eenheidsprijzen.
De FAST-factuur
Na de tussenkomst zal een factuur worden opgemaakt ter attentie van de eigenaar van het voertuig (in geval van autopech). Bij een ongeval wordt de factuur opgestuurd naar de persoon die de burgerlijke aansprakelijkheid draagt.
Wat zijn de toegepaste tarieven?
De Vlaamse autosnelwegen zijn opgedeeld in zones, in het vakjargon “gegunde percelen” genoemd. Elke zone is toevertrouwd aan F.A.S.T.-takeldiensten. De prijzen zijn officieel vastgelegd en variëren in functie van de plaats van de interventie, het tijdstip (weekdag, weekend, dag- of nachttarieven), en het type en de duur van de interventie (takeling, signalisatie, rijbaan beveiligen, verloren lading of brokstukken wegnemen, enz).
Op de website van het Agentschap Wegen & Verkeer, vindt u de kaart met de gegunde percelen en de tabellen met de toegepaste tarieven.
Als voorbeeld: een takeling op de Brusselse ring in Anderlecht op een weekdag tussen 8u en 17u kost ±163 eur, en ±127 eur voor de signalisatie. U vindt alle informatie op de website https://wegenenverkeer.be/FAST.
Nota: Automobielclubs, mobiliteitsverenigingen, transportverenigingen en bijstandsmaatschappijen hebben de hoge facturatiekosten die door de Vlaamse Overheid aan de FAST-takelbedrijven worden opgelegd reeds meermaals aangeklaagd.
FAST en pechbijstand
Bij een ongeval op de autosnelweg, dient u steeds de politie te bellen (101 of 112). Deze zal meteen een FAST-takeldienst ter plaatse sturen, indien nodig samen met andere hulpdiensten.
Bij autopech dient u uw voertuig, de medepassagiers en uzelf in veiligheid te brengen. U zet uw noodknipperlichten in werking en brengt uw voertuig (indien mogelijk) op de pechstrook. Bij het uitstappen zorgt u ervoor dat uzelf en elk ander inzittende een fluovestje draagt en dat iedereen zich in veiligheid brengt achter de vangrails. Duid de aanwezigheid aan van het voertuig (gevarendriehoek). Neem contact op met uw bijstandsmaatschappij. Deze zal een dossier openen en nagaan of u zich op een snelweg bevindt die beheerd wordt door FAST. In dat geval zal uw bijstandsmaatschappij u vragen om zelf contact op te nemen met de 101, die vervolgens op basis van uw GPS-lokalisatie een FAST-takeldienst zal sturen. Indien uw wagen naar de eerstvolgende afrit gebracht wordt (of naar de standplaats van de takeldienst), kan uw bijstandsverlener de tussenkomst vanaf die plek overnemen en zijn eigen netwerk inschakelen.
Terugbetaling van de FAST-takeldienst
Controleer de Algemene Voorwaarden van uw pechbijstandscontract en ga na of er een financiële tegemoetkoming voorzien wordt enkel voor de FAST-takeldienst of voor zowel de takeldienst als de signalisatiekosten.
Ter informatie: Sommige contracten van Europ Assistance, waaronder de voormalige jaarcontracten (Jaarlijks en Jaarlijks+) met optie pechverhelping, voorzien de terugbetaling van de takeldienst tot max. 250 eur (dit maximumbedrag is normaliter toereikend voor een klassieke takeldienst), maar sluiten de signalisatiekosten uit.
In de nieuwe jaarformules “Light”, “Smart”, “Sport” en “VIP”, worden – in de optie “Mobiliteitsbijstand” – de signalisatiekosten wel ten laste genomen evenals de kosten van de takeldienst tot max. 250 eur.
Een autopech op een autosnelweg in Wallonië of Brussel: het SIABIS-bestand
Sinds 13 december 2019 is een gelijkaardig systeem van toepassing op de Waalse autosnelwegen.
Meer informatie hieromtrent vindt u hier.
Nuttige links
https://wegenenverkeer.be/FAST
http://www.datassur.be/nl/diensten/siabis
Lees ook
Een autopech op een autosnelweg in Wallonië
Hoe een pechverhelping aanvragen bij Europ Assistance?
Het eCall-systeem
De mobiele app van Europ Assistance
De pechstrook is geen inhaalstrook
Hoe reageren bij een verkeersongeval?
Hoe reageren bij een autobrand?