Beeld u eens in: u bent onderweg met de wagen en plots, “brute pech”: een platte band of een klapband.
Wat moet u aanvangen? Hebt u een (degelijk) reservewiel?
15% van de autopannes
Meer 15% van de pechverhelping die door de hulpcentrale van Europ Assistance wordt uitgevoerd heeft betrekking op een lekke band of een klapband. Toch kunnen problemen met autobanden grotendeels vermeden worden door regelmatig de staat van de banden en de bandendruk na te kijken en afhankelijk van het seizoen tijdig over te schakelen naar winter- of zomerbanden.
Lees in dit verband het artikel “Rijden met winterbanden” en “Hoe en waar slaat men best zijn autobanden op?”
Maar deze preventieve maatregelen volstaan jammer genoeg niet altijd om een platte band of een klapband uit te sluiten. Het komt er dan op aan om een degelijk alternatief te hebben om de lekke band te vervangen of te herstellen zodat men zijn reis kan verderzetten.
Nog geen 15% heeft er één!
Nog geen 15% van de wagens blijkt nog over een “echt” reservewiel te beschikken! De overige wagens beschikken dus slechts over een alternatief: een klein noodreservewiel met smallere band (thuiskomer), een runflat-band of een reparatiekit. Deze noodoplossingen zullen u slechts toelaten om de nodige afstand te overbruggen tot uw garage of tot een garage in de buurt van de plek waar u zich bevindt, maar volstaan niet om een volledig vakantietraject van meerdere (honderden) kilometers af te leggen.
Het soort reservewiel en de alternatieven
- Het klassieke, volwaardige reservewiel
Het laat u toe om zoals met een gewoon autowiel uw reis verder te zetten, zonder beperking in het aantal kilometer of de maximumsnelheid. Zorg er wel voor dat de reserveband voldoende opgeblazen is.(Lees in dit verband ons artikel “Autobanden teveel of te weinig opgepompt: gevaarlijk?”, door hier te klikken)
Deze oplossing komt echter steeds minder voor wegens de plaats en het gewicht dat een dergelijk wiel in de auto inneemt. U kan natuurlijk ook altijd zelf een reservewiel op voorhand aankopen. - Het noodwiel met een smallere band (ook wel eens “thuiskomertje” genoemd).
Dit systeem komt niet veel voor. Het laat u toe om uw weg verder te zetten tot uw garage. De maximumsnelheid van een noodwiel is beperkt tot 80 km/u (zie foto boven dit artikel). - De reparatiekit
Steeds meer autoconstructeurs voorzien de wagen van een reparatiekit. Het systeem laat toe om een kleine lek in de autoband dicht te maken dankzij een chemisch vulmiddel dat door het ventiel wordt gespoten. Met dit systeem kan men hooguit enkele tientallen kilometers afleggen met beperkte snelheid (niet meer dan 80 km/u) om zich naar de (dichstbijzijnde) garage te begeven voor een herstelling of een nieuwe band. Banden met een te grote scheur of gat, of banden die te beschadigd zijn, zullen met een dergelijk noodsysteem niet kunnen hersteld worden. Reparatiekits zijn ook niet altijd even doeltreffend bij lage temperaturen (in de winter) en hun houdbaarheid is beperkt.
Er bestaan verschillende soorten reparatiekits. Best is dus de instructies van de kit voorafgaandelijk aandachtig te lezen en niet te wachten tot een probleem zich op de weg voordoet. - De runflat-band
Dit zijn speciaal ontworpen banden die in geval van een lek toelaten enkele tientallen kimometers verder te rijden zonder de band te moeten vervangen. Hun autonomie is dus eveneens heel beperkt. Dit systeem wordt weinig gebruikt wegens de hoge prijs van de banden.
Tot slot…
Ook al beschikt men over een reservewiel, de verwisseling van een autowiel is voor velen een moeilijke of gevaarlijke klus, zeker langs een drukke weg, waardoor de tussenkomst van een pechverhelper in veel gevallen de meest evidente en veiligste oplossing is.
Met de app is de bijstand slechts enkele clicks verwijderd
Voor een dergelijk probleem vraagt u de bijstand meteen aan via de app van Europ Assistance in een paar klikken en volgt u de komst van de pechverhelper.
Nuttige links:
– FAST bij autopech op een snelweg in Vlaanderen
– Autopech op een autosnelweg in Wallonië
Eerste publicatie: 07/2014 - Update: 09/2021