• EUROP ASSISTANCE
  • REISVERZEKERING
  • ANNULATIEVERZEKERING
  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube
Europ Assistance
  • Bijstand
  • Reizen
  • Mobiliteit
  • ICT-Bijstand
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Topartikels
  • FR
  • Bijstand
  • Reizen
  • Mobiliteit
  • ICT-Bijstand
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Topartikels
  • FR
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Europ Assistance
  • Bijstand
  • Reizen
  • Mobiliteit
  • ICT-Bijstand
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Topartikels
  • FR
  • Bijstand
  • Reizen
  • Mobiliteit
  • ICT-Bijstand
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Topartikels
  • FR
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

De aankoop van een tweedehands elektrische auto

Home » Mobiliteit » Elektrische voertuigen » De aankoop van een tweedehands elektrische auto
Alain Dierckx 06/11/2024 15:47 0
De aankoop van een tweedehands elektrische auto

Nieuwe elektrisch aangedreven voertuigen zijn nog steeds duur in aankoop maar gelukkig is er goed nieuws. Omdat dit type voertuig nu al een aantal jaar bestaat en de eerste leasingcontracten beginnen af te lopen, begint de tweedehandsmarkt van de zogenaamde stekkerwagens zich sterk te ontwikkelen. Waar dient men op te letten als men zich een tweedehands elektrische auto wenst aan te schaffen? Onze blogger Alain Dierckx geeft ons uitleg.

Weinig Belgen hebben vertrouwen in de batterij van een tweedehands elektrische auto

Uit de 4de Mobiliteitsbarometer van Europ Assistance Belgium blijkt dat 71% van de ondervraagde Belgen (nog) geen tweedehands elektrische auto wil kopen.
46% van hen vreest problemen die veroorzaakt kunnen worden door “versleten batterijen” of batterijen die minder goed presteren dan die van nieuwe wagens.
Is deze angst gegrond?

Een tweedehands elektrische auto kopen:
de aandachtspunten

De staat van de batterij

Zoals iedereen weet is de batterij het hart van een elektrisch voertuig. Automerken geven doorgaans een garantie van acht tot tien jaar op de batterij, of 160.000 of 180.000 kilometer. Als de capaciteit van de batterij tijdens die periode daalt onder de 70%, wordt de batterij gratis vervangen. Controleer dus voor de aankoop hoeveel garantie er nog overblijft.

De actieradius

De actieradius van de oudere elektrische voertuigen was meestal kleiner dan die van de nieuwe modellen die vandaag op de markt komen.

Doe daarom zeker een testrit:

  • Vraag vooraf aan de verkoper om de batterij helemaal op te laden.
  • Rij een gemengd traject: bebouwde kom, snelweg en regionale wegen.
  • Vergelijk achteraf het aantal afgelegde kilometers met het aantal dat opgegeven werd toen de auto nieuw was (online of in het instructieboekje).
  • Denk na over uw eigen trajecten. Misschien is die kortere actieradius voor u wel voldoende?

Het laden van de batterij

De laadtijd van een tweedehands voertuig en het type kabel zijn belangrijke aandachtspunten.

Laad de auto dus zelf eens op na de proefrit:

  • Laad de auto op en vergelijk de laadtijd met de laadtijd die opgegeven werd toen de auto nieuw was.
  • Ga na of de auto geschikt is voor snelladen en test deze functie eveneens.
  • Ga na of de auto thuis kan opgeladen worden met een drie fase aansluiting indien nodig.
  • Denk na over hoeveel keer u zelf zal moeten laden tijdens uw trajecten en waar dat vooral zal gebeuren (onderweg, thuis, …).

Vraag inlichtingen over hoe het voertuig werd gebruikt

Informeer u bij de verkoper over volgende aspecten:

  • Met welke regelmaat werd de batterij opgeladen? (hoe vaker, hoe slechter voor de batterij)
  • Reed de verkoper de batterij altijd helemaal leeg of tot onder de 20%?
  • Laadde de verkoper het voertuig steeds op tot meer dan 80%?
  • Stond de auto buiten, bij hoge en lage temperaturen?
  • Was de batterij soms langere tijd helemaal leeg?

Moet men een batterij van een elektrisch voertuig officieel laten testen?

Omdat er intussen al enkele jaren elektrische voertuigen rondrijden, stelt men vast dat het verval van de batterij niet zo snel gaat als verwacht, wat vanzelfsprekend positief nieuws is. De batterij van een elektrisch voertuig van vijf jaar oud beschikt meestal nog over meer dan 90% van de startcapaciteit. Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.

Hoe kunt u een batterij van een elektrisch voertuig officieel laten testen?

Er zijn organisaties die de batterij van uw elektrisch voertuig voor u tegen betaling testen. Een van die bedrijven, dat al bijna honderd jaar bestaat, is DEKRA.

Dergelijke batterijtest duurt ongeveer vijftien minuten, kan op om het even welke locatie plaatsvinden en geeft een beeld van de resterende capaciteit van de batterij van de auto. De term die voor het resultaat meestal gebruikt wordt is ‘State of Health’ en is een troef voor de verkoper tenminste als het resultaat positief is.

De laadkabel

Vergeet niet te controleren of de laadkabel meegeleverd wordt bij het ophalen van het voertuig.

De technische keuring

Controleer voor aankoop of het voertuig aangeboden werd op de technische keuring en wat daarvan het resultaat is. Net zoals voor voertuigen aangedreven door fossiele brandstoffen is de keuring van een elektrisch voertuig immers verplicht en gelden dezelfde termijnen.

De technische keuring van een elektrisch voertuig is bovendien belangrijk omdat deze voertuigen zwaarder zijn en sportievere prestaties kunnen behalen, waardoor sommige onderdelen zwaarder belast worden (bvb de banden). De uitgevoerde controles tijdens de technische keuring zijn overigens identiek aan die van een ‘normale’ keuring, op de (overbodige) uitstoottest na.

mobiliteit

auto elektrische auto wagen

Alain Dierckx |View all posts by Alain Dierckx


Rijhulpsystemen voor bestuurders
Mobiliteit

Rijhulpsystemen voor bestuurders

Alain Dierckx 0

Wat zijn de meest voorkomende rijhulpsystemen van auto’s (en motors) en in welke mate zijn ze wettelijk toegelaten? Onze blogger...

Read More »
Autorijden in de hitte
Autovakanties

Autorijden in de hitte

Xavier Van Caneghem 0

Hittegolven hebben ons land steeds vaker in hun greep en nog meer in zuidelijke landen. Langdurig rijden in hoge temperaturen...

Read More »
Hoe een tweedehandsauto kiezen?
Mobiliteit

Hoe een tweedehandsauto kiezen?

Alain Dierckx 0

Geen enkele autobestuurder kan ontsnappen aan de elektrificatie van ons wagenpark. Vanaf 1 januari 2029 mogen in Vlaanderen nieuwe auto’s...

Read More »

Laat een antwoord

Click here to cancel reply.

Wij raden u aan

Geen artikelen gevonden.

Meest gezochte thema’s
activiteiten auto avontuur bergen bijstand boot buitenland consumptie covid-19 cyberaanval elektrische auto Europ Assistance feest fiets geldzaken hond informatica kat kids kinderen mobiliteit motor reis reisweg reisziekte reizen ski smartphone sneeuw snowboard sport trektocht vacances vakantie veiligheid verkeer verkeersreglement vliegtuig voeding voyage wagen winter woning zee ziekte
Europ Assistance

Europ Assistance wordt ook wel dé uitvinder van de reisverzekering genoemd. Het maakt deel uit van de Generali Group, de derde grootste verzekeringsgroep ter wereld. Met producten als reisverzekering, bijstandsverzekering, annulatieverzekering, IT-bijstand, woningbijstand en pechverhelping zowel in België als wereldwijd, biedt Europ Assistance een uitgebreid pakket aan verzekeringen aan.

Europ Assistance Belgium, Kantersteen 47 – 1000 Brussel
BTW BE 0738.431.009 RPR Brussel

Bijstand

Reisverzekering Europa

Annulatieverzekering wereld

Reisbijstand autovakantie

Verzekering wintersport

Vakantiebestemmingen

LAATSTE BERICHTEN

De medische repatriëring

Denk samen met uw vakantie aan uw budget “Vakantiepech”

Amsterdam bezoeken met kinderen: leuk, leuker, leukst

Nieuwsbrief
Schrijf u in op onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig onze beste tips!

 


Ik ga akkoord met de privacyverklaring
Klantenbeoordelingen
Scroll to top
 

Loading Comments...