Elke dag gaan er in de luchthavens van de hele wereld duizenden stuks bagage verloren. Meestal gaat het om reiskoffers die ingecheckt worden op vluchten met een overstap.
Wat moet u doen als uw bagage niet op bestemming aankomt?
Oorzaken van verloren bagage
In meer dan 50% van de gevallen is verloren bagage te wijten aan problemen bij een tussenlanding. Daarnaast kan bagage zoekraken bij het scannen van de streepjescode, door een menselijke fout of door een verkeerd etiket. In de meeste gevallen komt de bagage alsnog op de plaats van bestemming aan, maar dan vaak enkele uren of zelfs dagen later.
3 stappen bij verlies van bagage
1. De aangifte
Wanneer u zeker weet dat uw bagage vertraging heeft of zoekgeraakt is, gaat u meteen naar de balie of het kantoor van de bagagedienst van de luchthaven of de luchtvaartmaatschappij.
Daar vult u een ‘Property Irregularity Report’ (PIR) in (doe dat ook als uw bagage bij aankomst beschadigd is). Hierop vermeldt u uw persoonlijke en contactgegevens, het registratienummer van uw bagage (streepjescode), de vluchtgegevens (zie ticket en/of boardingpass) en een beschrijving van de bagage in kwestie. Op basis van dat formulier kan de maatschappij vervolgens uw zoekgeraakte bagage opsporen. Sommige luchtvaartmaatschappijen zetten dit formulier ook op hun website.
Vraag zeker ook om een ontvangstbewijs van de aangifte van verlies.
Verloren bagage wordt vaak binnen 48 uur teruggevonden. Pas na een termijn van 21 dagen wordt bagage officieel als verloren beschouwd. Als ze weer opduikt, ontvangt u uw spullen zonder extra kosten op het adres dat u in uw aangifte hebt vermeld. Neem dus gerust regelmatig contact op met de luchtvaartmaatschappij om op de hoogte te blijven.
2. Aankopen voor basisbenodigdheden
Na een aangifte van verloren of gestolen bagage voorzien nogal wat luchtvaartmaatschappijen in een tasje met basisbenodigdheden. Het is ook mogelijk dat u een (beperkt) bedrag terugbetaald krijgt om basisbenodigdheden of kleding aan te kopen. Gewoonlijk is er echter geen vergoeding als het gaat om een terugvlucht naar huis.
Hebt u een reisverzekering of een bagageverzekering? Afhankelijk van de gekozen formule zal de bijstandsverlener hulp aanbieden en u ter plaatse een koffer met persoonlijke spullen bezorgen of een vergoeding betalen waarmee u basisbenodigdheden kunt aankopen.
3. De schadevergoeding
Wanneer bagage tijdens een vlucht zoekraakt, gestolen wordt of vertraging oploopt, kunt u de luchtvaartmaatschappij binnen de vastgestelde termijn een schadevergoeding vragen per aangetekende brief.
Doordat bagage maar officieel als verloren wordt beschouwd vanaf de 21e dag, kan de maatschappij pas vanaf dan rekening houden met een aanvraag voor schadevergoeding. Denk erom dat enkel koffers in het ruim in aanmerking komen. Handbagage valt onder de verantwoordelijkheid van de reiziger.
Is uw bagage beschadigd? Dan moet u daar binnen 7 dagen na vaststelling aangifte van doen.
Hoeveel bedraagt de vergoeding?
Volgens de regels voor de internationale luchtvaart in het Verdrag van Montreal moeten luchtvaartmaatschappijen uit de ondertekenende landen tot 1600 euro schadevergoeding betalen bij verlies van bagage, en dat per koffer en per passagier. Hoe beter u de waarde van de spullen in uw koffer kunt aantonen (bijvoorbeeld met aankoopbewijzen), hoe hoger de vergoeding zal zijn. Bij gezamenlijk gebruik van een koffer wordt alleen een schadevergoeding toegekend als de reizigers kunnen aantonen dat ze dezelfde koffer gebruikten.
Als de waarde van uw koffer hoger is dan dat bedrag, is het belangrijk dat u dat meteen aangeeft bij de registratie van uw bagage. Als u vooraf geen verzekering hebt afgesloten, krijgt u vervolgens de kans om er een af te sluiten bij de luchtvaartmaatschappij.
Voor meer informatie over schadevergoedingen kunt u terecht bij uw luchtvaartmaatschappij.
Zie ook de website van FOD Economie over verlies of beschadiging van bagage.
Hoe kunt u het risico op verloren bagage beperken?
- Stop waardevolle voorwerpen en belangrijke medicatie in uw handbagage. De kans is immers kleiner dat die zoekraakt (tenzij u ze zelf vergeet).
- Indien u met meerdere gezinsleden samen op reis gaat, is het aanbevolen om uw kledij te verdelen over verschillende valiezen. Indien één koffer verloren zou gaan, zal u dan altijd iets vinden om aan te trekken in de koffers die wel op bestemming zijn toegekomen.
- Bevestig een (onopvallend) etiket aan uw bagage waarop uw naam en contactgegevens vermeld staan (waaronder uw gsm-nummer). Voorzie ook in een etiket met informatie voor de binnenkant. Dat maakt het makkelijker om aan te tonen dat het om uw bagage gaat.
- Ervoor zorgen dat de bagage herkenbaar is (bijvoorbeeld met een specifieke zelfklever) is zeker een goed idee om de bagage snel en gemakkelijk terug te vinden op de bagageband. Verwijder echter alle verwijzingen naar voorafgaandelijke reizen die verwarrend zouden kunnen zijn voor de doorstroom van uw bagage.
Gebruik geen bagageriem en bevestig niets aan uw bagage (koordje, stuk stof, enz.) dat het scannen of de automatische doorgang van uw bagage zou kunnen belemmeren. Zorg uiteraard dat uw bagage goed sluit. - Sommige ondernemingen, zoals e-lostbag, bieden de mogelijkheid om spullen te identificeren en te volgen met behulp van een elektronische chip in de bagage. Dat is een interessant systeem, zolang de dienst voor bagage-identificatie natuurlijk over een lezer beschikt voor elektronische chips.
Een verzekering afsluiten voor verloren of gestolen bagage
Met een bagageverzekering wordt u vergoed op basis van de waarde van de bagage die gestolen, verloren of beschadigd is. Houd er wel rekening mee dat niet alle voorwerpen gedekt zijn en dat de restwaarde snel daalt met de ouderdom. U moet ook kunnen aantonen dat u wel degelijk de eigenaar bent (aankoopbewijs, factuur …).
Afhankelijk van de afgesloten verzekeringsformule, biedt Europ Assistance een bagageverzekering aan, hetzij optioneel, hetzij inclusief bij haar jaarlijkse reisbijstandsverzekeringen.
Enkele laatste tips
Als uw bagage zoekraakt tijdens een vliegtuigreis, is het belangrijk om uw kalmte te bewaren in de wetenschap dat bagage gewoonlijk snel weer opduikt. Vergeet ook niet contact op te nemen met degenen die u opwachten op uw bestemming, om te melden dat u wellicht vertraging zult hebben door de administratieve formaliteiten. Doe dat ook als u vooraf bijvoorbeeld een taxi hebt gereserveerd. En denk erom: een bagageverzekering kan u extra gemoedsrust bieden.
Bent u uw identiteitskaart of uw paspoort kwijt? Lees hier de te volgen procedure.
Eerste publicatie: 06/2014 - Update: 07/2024