Medische raadplegingen op afstand zijn booming business. Maar opgelet: verwar teleconsultatie niet met teleadvies. We geven graag meer uitleg.
Volgens cijfers van de BVAS – de Belgische Vereniging van Artsensyndicaten – zouden er in 2020 in België ongeveer 10 miljoen teleconsultaties geweest zijn. Dat hoge aantal valt te verklaren door drie factoren:
- De gezondheidscrisis (Covid-19)
- Het groeiend aantal ‘medische woestijnen’
- De digitalisering van het leven van de Belgen
De cijfers rond medisch teleadvies zijn vertrouwelijk maar er zijn sterke aanwijzingen dat ook die aantallen even hoog – of zelfs hoger – zijn dan de teleconsultaties
Wat is het verschil tussen teleconsultatie en teleadvies?
De medische teleconsultatie
Een teleconsultatie is een digitale afspraak met uw huisarts, een andere arts of een specialist. Deze afspraak moet op dezelfde manier betaald worden als een fysieke raadpleging. Tijdens een teleconsultatie kunt u een voorschrift krijgen.
Het medisch teleadvies is een publieke of private dienst waarmee u in contact komt met een professional uit de gezondheidssector. Deze persoon geeft u tips, verwijst u door naar een consultatie of naar de spoeddiensten. De teleconsultant is niet gemachtigd om een voorschrift of een doktersbriefje te geven. Het is mogelijk dat u zelf de kosten voor de oproep moet dragen.
Volgens huisartsenvereniging Domus Medica hebben teleconsultaties het voordeel dat ze tijdswinst opleveren voor zowel de arts als voor de patiënt. Voor een fysieke afspraak met uw arts moet u immers rekening houden met uw verplaatsing en de wachttijd.
Dankzij een teleconsultatie en de digitalisering van onze maatschappij hoeft u zich ook niet meer te verplaatsen om een nieuw voorschrift te krijgen. Deze procedure is online mogelijk op enkele minuten tijd. Dat levert opnieuw tijdswinst op voor beide partijen.
De beperkingen van teleconsultaties
– Een digitale medische teleconsultatie zet een serieuze rem op “de waarneming door de vijf zintuigen” zoals beschreven door de geneeskunde. In het geval van buikpuin, hoest of hartkloppingen is het belangrijk dat uw arts u fysiek kan onderzoeken.
– Een “online” raadpleging houdt ook in dat u over het nodige informaticamateriaal moet beschikken. Denk maar aan een smartphone, een computer en een stabiele internetverbinding om een gesprek via video te kunnen voeren.
Deze technologische beperkingen komen bovenop het feit dat heel wat mensen, vooral ouderen, moeite hebben om de tools te gebruiken door een gebrek aan ervaring of toegankelijkheid.
– Een 100% digitalisering kan ook niet zomaar opgelegd worden aan patiënten. Iedereen moet de keuze hebben. Een bezoek aan een arts is voor veel mensen ook een sociale aangelegenheid, vooral voor zij die weinig buitenkomen.
Het medisch teleadvies
Snelheid is het sleutelwoord. Het grootste voordeel van het medisch teleadvies is dat u zeer snel in contact met iemand kunt komen, ongeacht de dag en het uur. Deze persoon zal de tijd nemen om te luisteren naar de problemen van de aanvrager en hem of haar op weg te zetten met tips en advies.
Het medisch teleadvies beperkt zich niet alleen tot lichamelijke klachten. Er bestaan heel wat verenigingen en netwerken die teleadvies aanbieden voor mensen met verslavingen en depressies of voor mensen die lijden onder mishandeling of misbruik.
Ter wijze van illustratie geven we graag twee lijnen van medische teleadvies die we allemaal kennen:
- De 112, voor spoedgevallen, met indien nodig een onmiddellijke inschakeling van een ziekenwagen
- Het nummer 070 245 245, het antigifcentrum
De beperkingen van medisch teleadvies
Een teleadvies kan in geen geval een teleconsultatie of een fysiek consultatie vervangen. Sommige nummers zijn gratis maar in veel gevallen is een medisch teleadvies betalend – door middel van een abonnement bij een ziekenfonds of een verzekeringsfonds of via de factuur (van uw telefoonmaatschappij).
MediCall: het medisch teleadvies van Europ Assistance
Wanneer u ziek bent of bent opgenomen in het ziekenhuis, kunt u dankzij MediCall een beroep doen op een Care Manager die u opvolgt. Deze persoon organiseert de belangrijkste diensten aan huis voor de hulpbehoevende persoon en voor de mensen die onder hetzelfde dak wonen.
MediCall stelt ook een onbeperkt toegankelijke dienst van medisch teleadvies voor:
- Een arts of een verpleegkundige aan wie u vragen kunt voorleggen of met wie u uw medische zorgen kunt delen.
- Tips van ons medisch team over behandelingen en gezondheidsmaatregelen.
- Tot 21 opeenvolgende dagen voor de opvolging van uw medische problemen.
Lees voor meer info ons blogartikel “10 thuiszorgdiensten bij gezondheidsproblemen“.
Artikel geschreven in samenwerking met We are the Words.