Een kijkje achter de schermen van de bijstand: Niko, een jonge medewerker van Europ Assistance, getuigt van zijn eerste “Gipsvluchtoperatie” en van de repatriëring van de gekwetsten uit de skigebieden.
Mijn eerste gipsvlucht
Ik werk sinds 2 ½ jaar bij Europ Assistance, eerst in het callcenter (Operations), nadien in de marketing- en salesafdeling. Dit jaar heb ik de gelegenheid gehad om onze diensten te vergezellen tijdens de gipsvluchten: DE grote repatriëringsoperatie van de gekwetsten van de skigebieden.
Brussel -> Grenoble -> Brussel
We zijn vertrokken!
Laatste voorbereidingen voor het vertrek
Zaterdag 21 februari 2015
12.00 : Afspraak aan de hoofdzetel van Europ Assistance in Oudergem. We verzamelen het nodige materiaal en verdelen het tussen verschillende teams: operations, medisch team en Public Relations.
13.00 : Vertrek naar de luchthaven. De vlucht naar Grenoble zal vertrekken vanuit ABELAG, de terminal voor privévluchten, gelegen langs de zijkant van de luchthaven van Zaventem. Europ Assistance heeft voor de gelegenheid een lijnvlucht gecharterd.
13.30 : Aankomst in de « lounge » van ABELAG, waar we de eerste journalisten ontvangen en samenkomen voor het vertrek. Intussen bereidt de ploeg van de luchthaven het vliegtuig voor op het vertrek.
14.40 : Een dertigtal personen, waarvan het personeel van Europ Assistance, schepen samen met de aanwezige pers in op de Airbus A310 van Air Berlin. Binnenin werd het vliegtuig speciaal ingericht om de gekwetsten zo comfortabel mogelijk te installeren. 4 draagberries worden aan de voorkant geplaatst en 2 aan de achterkant. Een twaalftal zitplaatsen worden ingeklapt zodat passagiers die een been in het gips hebben er kunnen plaatsnemen.
15.10 : We vernemen dat de luchthaven van Grenoble ondergesneeuwd is en tijdelijk gesloten moet worden. We moeten dus wachten op de heropening van de luchthaven vooraleer te kunnen vertrekken.
Go snowplane
16.30 : De vlucht vertrekt eindelijk! We zijn klaar voor een vlucht van 1u10. In het vliegtuig schiet iedereen in actie en zorgt ervoor dat alles piekfijn geregeld is om de gekwetsten op te vangen. Het medisch team gaat de lijst na met de pathologieën. Het operationeel team controleert de volgorde van inscheping van de gerepatrieerde gezinnen en hun plaatsen in het vliegtuig. Het team Public Relations zorgt voor de eerste interviews met de pers. Het vliegtuig is als het ware een bijenkorf geworden waarin iedereen zijn rol vervult.
17.40 : We landen in Grenoble en worden er verwelkomd door 10 centimeter verse sneeuw en een temperatuur nabij het vriespunt. De gekwetsten en hun reisgezellen komen toe in een zeer preciese volgorde. Elke patiënt wordt opgevangen door onze verplegers en geneesheren totdat hij/zij in het vliegtuig heeft plaatsgenomen. Het geheel verloopt traag en zeer voorzichtig, maar je ziet meteen dat de operatie een geöliede machine is. Dergelijke actie wordt immers elk jaar toegepast sinds 1978!
We zien erop toe dat onze gasten niets tekortkomen en delen enkele geschenken uit aan de kinderen en aan hun begeleiders. Ondanks de gebeurtenissen zien we op het einde van de inscheping overal blijde gezichten.
19.30 : Na een prachtige zonsondergang is het vliegtuig startensklaar om de terugvlucht naar Brussel aan te vangen. Het is een korte vlucht, maar net lang genoeg om een hapje en een drankje op te dienen. In het vliegtuig heerst een gevoel van rust en opluchting. Iedereen zal weldra thuis zijn, behalve de ernstige gevallen die bij aankomst rechtstreeks naar het ziekenhuis zullen worden vervoerd om er de nodige zorgen te krijgen.
20.40 : Bij aankomst op het tarmac in Brussel wachten ziekenwagens en taxi’s ons op met hun knipperlichten en hun zwaailichten. Een indrukwekkend zicht dat de voorbode is van de ontscheping van de passagiers. Dit jaar gebeurt alles in een recordtempo. Na 45 minuten zijn al onze passagiers op weg naar huis of naar een ziekenhuis.
22.00 : Het is nu onze beurt om huiswaarts te keren. De teams van Europ Assistance komen terug aan op de hoofdzetel in Oudergem. Iedereen is moe, maar heel tevreden over de succesvolle gang van zaken. Mission accomplished !
Zie ook de foto’s op onze Social Wall
De krokusvakantie (13/02 tot 20/02/2015) bij EuropAssistance
De cijfers:
- 6.000 ontvangen oproepen, hetzij een dagelijkse gemiddelde van 750 oproepen
- 4.307 geholpen gezinnen (alle type bijstandsverleningen)
- 1.864 technische interventies voor de wagens (in België en in het buitenland)
- 428 medische dossiers geopend voor de ski- en andere bestemmingen
- 237 medische dossiers geopend voor ongevallen tijdens de wintersport, waarvan 44% in Frankrijk, 29% in Oostenrijk en 13% in Zwitserland en Italië
- 60 personen werden op 21 februari gerepatrieerd door 2 gipsvluchten die georganiseerd worden door Europ Assistance
Foto’s : Alohafred.com