Als mindervalide op reis gaan, kan heel moeilijk of zelfs onoverkomelijk lijken. Toch bestaan er heel veel manieren om een mooie reis mogelijk te maken, al vraagt dit natuurlijk een goede voorbereiding. De hele wereld is bij manier van spreken voor iedereen toegankelijk geworden: het volstaat te weten hoe u aan uw reis begint.
1. De bestemming en het verblijf
Vóór het vertrek stelt men zich best enkele vragen:
✔ Kijkt u uit naar een verre reisbestemming? Een verre reis kan verleidelijk zijn, maar vergroot ook de afstand tussen uzelf en de hulp of ondersteuning die u gewoon bent. Denk hier dus aan bij de keuze van uw bestemming.
✔ Vertrekt u alleen of bent u begeleid? Als uw handicap regelmatige verzorging of hulp vereist, kiest u best voor een begeleider die u indien nodig kan bijstaan.
✔ Gaat u naar een plek met grote hoogteverschillen? Men hoeft niet per se naar een bergachtig land te gaan om hoogteverschillen tegen te komen. Ze kunnen optreden in eender welke stad (denk maar aan Brussel). Wees hierop attent en ga na of u de plaatsen die u wil bezoeken zonder moeite zult kunnen bereiken.
✔ Heeft het land dat u wil bezoeken een goede infrastructuur om mindervaliden op te vangen? Sommige landen of steden beschikken over alle nodige infrastructuur om het leven van mindervaliden zo comfortabel mogelijk te maken, maar in sommige andere is de infrastructuur zeer ondermaats. Ga ook na of de musea, toeristische plaatsen die u wil bezoeken of de vakantieverblijven over de gepaste infrastructuur beschikken. Deze informatie wordt doorgaans op hun website vermeld.
Er bestaan ook bepaalde labels die duiden op een gepersonaliseerd onthaal en een aangepaste omgeving (zoals Tourisme et Handicap in Frankrijk).
2. De voorbereiding
Raadpleeg vóór het vertrek uw behandelende geneesheer om met hem/haar de haalbaarheid van de reis te bespreken:
- Wellicht krijgt u de raad om sommige klimaattypes te vermijden (te warm, te koud, te vochtig of steden met een hoge graad van luchtvervuiling);
- Hij/zij zal u wijzen op de aanbevolen of verplichte vaccinaties en nagaan of ze compatibel zijn met uw behandeling;
- Hij/zij zal op basis van uw algemene gezondheidstoestand beoordelen of u in staat bent de reis aan te vatten en checken of de eindbesteming en het type reis hieraan beantwoorden.
Vergeet op reis niet het volgende mee te nemen:
- Uw identiteitskaart en eventueel andere verplichte documenten (paspoort, visum, internationaal rijbewijs, …);
- Een goede reisverzekering;
- De Europese Ziekteverzekeringkaart;
- De noodnummers en lijsten van ziekenhuizen van de plaatsen die u zult bezoeken;
- Uw parkeerkaart voor mindervaliden (als u met de wagen reist);
- Uw geneesmiddelen in voldoende hoeveelheid voor de duur van uw reis en een voorschrift (indien mogelijk in het Engels) en een verklaring van de geneesheer in het Engels bestemd voor de douanediensten.
- Een boekje met gegevens over uw gezondheid (noteer er de vaccinaties in, de geneesmiddelen die voorgeschreven zijn en de eventuele allergieën).
3. Het vervoermiddel
Op reis met de wagen
De wagen is het eenvoudigste vervoermiddel voor personen met beperkte mobiliteit die de mogelijkheid hebben om een wagen te besturen:
- De wagen is aangepast aan de bestuurder;
- Met de wagen bereikt u meestal rechtstreeks de plek waar u naartoe moet;
- Veel hotels of logeerplaatsen beschikken over een aangepaste infrastructuur voor mindervaliden (aparte parkeerplaatsen, rolstoelhelling, brede lift, …);
- De Europese parkeerkaart laat u toe om te beschikken over voorbehouden parkeerplaatsen in heel Europa (aanvraag van de kaart op het nummer 0800/987.99);
- Op sommige websites kunt u een wagen huren voor mindervalide bestuurders.
Op reis met de trein
De NMBS heeft speciale tarieven voor personen met een fysieke beperking: gratis vervoer voor blinden of slechtzienden in 2de klasse en voor de begeleiders van mindervalide personen. Er kan ook gratis en op aanvraag assistentie aangevraagd worden aan boord van de trein (aanvraag liefst 3u op voorhand voor een nationaal traject zonder overstap, 24u op voorhand voor een nationaal traject met overstap en 48u op voorhand voor een internationaal traject. Bel naar het Contact Center 02/528.28.28).
Op reis met het vliegtuig
Het kan nuttig zijn om de Europese Verordening 1107/2006 te lezen waarin de rechten opgesomd zijn van personen met een handicap of met beperkte mobiliteit die met het vliegtuig willen reizen. Een luchtvaartmaatschappij of een reiskantoor mag u nooit beletten een vliegtuigticket aan te kopen omwille van uw fysieke beperking. Een eventuele weigering kan enkel steunen op veiligheidsredenen of op logistieke of medische redenen.
Opgelet: De luchtvaartmaatschappij kan wegens veiligheidsredenen wel eisen dat een persoon met een handicap of met beperkte mobiliteit begeleid wordt door iemand die de nodige hulp kan bieden.
Alle Europese luchthavens moeten een gratis bijstand bieden aan mindervaliden. Hetzelfde geldt voor de luchtvaartmaatschappijen (verwittig de luchtvaartmaatschappij minstens 48u op voorhand).
Bijvoorbeeld:
Indien zuurstofflessen nodig zijn, moet een speciaal MEDIF-formulier ingevuld worden dat overgemaakt wordt aan de betrokken luchtvaartmaatschappij. Voor sommige pathologieën is een medisch getuigschrift vereist waarin staat dat de passagier de vlucht mag ondernemen zonder specifieke medische risico’s op te lopen.
Voor personen die vaak op reis gaan, bestaat er de FREMEC-kaart (FREquent traveller MEdical Card) die 5 jaar geldig is. Het volstaat dan uw nummer mee te delen aan de luchtvaartmaatschappij.
Goede reisgidsen geven eveneens nuttige reistips aan personen met een fysieke beperking, zoals bvb. de Lonely Planet. Gespecialiseerde websites kunnen u zeker ook helpen bij het plannen van uw reis, zoals bvb www.wheelchairtraveling.com.
Lees ook: