• EUROP ASSISTANCE
  • REISVERZEKERING
  • ANNULATIEVERZEKERING
  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube
Europ Assistance
  • Bijstand
  • Reizen
  • Mobiliteit
  • ICT-Bijstand
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Topartikels
  • FR
  • Bijstand
  • Reizen
  • Mobiliteit
  • ICT-Bijstand
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Topartikels
  • FR
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Europ Assistance
  • Bijstand
  • Reizen
  • Mobiliteit
  • ICT-Bijstand
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Topartikels
  • FR
  • Bijstand
  • Reizen
  • Mobiliteit
  • ICT-Bijstand
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Topartikels
  • FR
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Op de weg met een oldtimer: wat u moet weten

Home » Mobiliteit » Op de weg met een oldtimer: wat u moet weten
Alain Dierckx 01/09/2025 14:53 0
Op de weg met een oldtimer: wat u moet weten

Tijdens het mooie seizoen komen veel oude voertuigen, oldtimers genoemd, uit hun stalling om zich op de openbare weg te begeven. Ze worden door hun eigenaren doorgaans in de watten gelegd en roepen bij velen herinneringen op aan een tijdperk waarin auto’s er heel anders uitzagen dan vandaag.

Bent u ook van plan om een oldtimer te kopen en ermee rond te rijden? Onze blogger Alain Dierckx geeft u nuttige tips en legt u uit waar u rekening mee dient te houden.

In dit artikel bespreken we wat een oldtimer is, wat de specifieke kenmerken en beperkingen van het gebruik ervan zijn, hoe vaak een oldtimer naar de keuring moet en wat de verzekeringskosten zijn.

Wat is een oldtimer?

Een auto is een oldtimer als aan de volgende voorwaarden is voldaan:

  • De auto is minstens dertig jaar oud
  • Het voertuig is geregistreerd als oldtimer
  • De nummerplaat begint met de letter ‘O’ of met ‘1-O’ of de nummerplaat is gepersonaliseerd en er is een oldtimer vignet

Belangrijk: wie zijn voertuig als oldtimer wil inschrijven, moet altijd eerst naar een keuringscentrum voor het bekomen van een geldig keuringsbewijs.

Waarin verschilt een oldtimer van een recente auto?

Een oldtimer dateert van vele jaren geleden en is dus niet uitgerust met de technologie van vandaag. Om die reden is de rijervaring voor de bestuurder van een oldtimer niet te vergelijken met de rijervaring met een hedendaagse auto. Denk bijvoorbeeld maar aan het ontbreken van stuurbekrachtiging en airconditioning. Ook de remmen zijn niet zo performant als de hedendaagse remsystemen. Tenslotte zijn de meeste oldtimers voorzien van een manuele schakelbak en is de cabine minder geluidsdicht waardoor u meer lawaai zal horen van de motor en van het verkeer.

Al deze factoren leiden ertoe dat u als bestuurder van een oldtimer veel “actiever” zal moet zijn dan in een moderne auto. U zal uw rijgedrag noodgedwongen moeten aanpassen, ook op het vlak van snelheid want de meeste oldtimers halen geen hoge snelheden. Dat laatste heeft gevolgen wanneer u een ander voertuig wil inhalen of als u wil invoegen op een snelweg.

Als u echter met bovenstaande beperkingen rekening houdt, zal u ongetwijfeld heel veel plezier hebben aan de ritjes met uw oldtimer.

Waarvoor mag een oldtimer niet gebruikt worden?

Met een oldtimer mag u in België en in het buitenland op alle types wegen rijden, dus ook autosnelwegen. Onderstaande activiteiten mogen echter niet met een oldtimer uitgevoerd worden, behalve specifieke vergunning:

  • Woon-werkverkeer of woon-schoolverkeer
  • Professionele activiteiten
  • Bezoldigd vervoer
  • De oldtimer als werktuig

Zijn er nadelen verbonden aan een oldtimer?

Naargelang het model en de leeftijd van het oude voertuig kan het moeilijk tot zeer moeilijk zijn om wisselstukken te vinden ingeval van een defect of na een ongeval. Daarom is het handig om over wat technische kennis te beschikken als er zich een probleem zou voordoen.

Daarnaast is er jammer genoeg een groter risico op diefstal, in het bijzonder voor mooie en zeldzame oldtimers, aangezien die een grote waarde kunnen hebben.

Wanneer moet een oldtimer gekeurd worden?

Een oldtimer die al minstens 25 jaar in gebruik is genomen dient periodiek gekeurd te worden.

Uitzonderingen zijn er voor:

  • voertuigen voor traag vervoer
  • voertuigen uitgerust met rupsbanden
  • voertuigen van de categorie TL, Txa (< 40 km/u), C of R
  • voertuigen van voor 1 januari 1926. Die zijn vaak cultureel erfgoed, vertoeven in uitstekende staat en verschijnen maar af en toe op de openbare weg.

Voertuigen met een O-nummerplaat van voor 15 juni 1968 genieten ook van een vrijstelling voor het aanleveren van attesten als de verbouwingen dateren van voor 20 mei 2018.

De kost van de keuring bedraagt 40€ en als u uw oldtimer te laat aanbiedt, dient u een toeslag te betalen.

Hoe vaak moet een oldtimer gekeurd worden in Vlaanderen en Brussel?

  • Voertuigen vanaf 25 jaar t.e.m. 29 jaar oud moeten jaarlijks naar de keuring.
  • Voertuigen vanaf 30 jaar t.e.m. 49 jaar oud moeten tweejaarlijks naar de keuring.
  • Voertuigen met een leeftijd vanaf 50 jaar moeten vijfjaarlijks naar de keuring.

Hoe vaak moet een oldtimer gekeurd worden in Wallonië?

  • Voertuigen vanaf 25 jaar tot 30 jaar oud moeten jaarlijks naar de keuring.
  • Voertuigen vanaf 30 jaar t.e.m. 50 jaar oud moeten tweejaarlijks naar de keuring.
  • Voertuigen vanaf 30 jaar t.e.m. 50 jaar oud ‘met een ‘historische waarde’ moeten niet naar de keuring.
  • Voertuigen met een leeftijd boven 50 jaar moeten niet naar de keuring.

Kan u uw oldtimer inschrijven met een gewone nummerplaat?

Dat kan en dan zijn er geen beperkingen qua gebruik. U moet dan wel elk jaar naar de technische keuring.

Zijn oldtimers toegelaten in LEZ (lage emissiezones)?

In Vlaanderen:
Oldtimers ouder dan 30 jaar en met een ‘O’ nummerplaat mogen in de LEZ rijden na registratie bij de lokale overheid waar de LEZ zich bevindt. Deze registratie kan gratis of betalend zijn en dient te gebeuren ten laatste op de dag nadat u de LEZ bent binnengereden.

Voor de stad Gent : Gent
Voor de stad Anwterpen:  slimnaarantwerpen

In Brussel:
Oldtimers ouder dan 30 jaar en met een ‘O’ nummerplaat mogen in de LEZ van Brussel rijden zonder registratie bij de Brusselse overheid.

In Wallonië:
In Wallonië is er op dit ogenblik geen lage emissiezone.

Hoe verzekert u uw oldtimer? Wat met de pechbijstand?

U kan voor uw oldtimer zonder probleem een verzekering onderschrijven bij verschillende verzekeraars, net zoals u dat doet voor een nieuw of tweedehands voertuig.

Voor pechbijstand moet u bij uw bijstandsverlener navragen of deze ook voor oldtimers geldt. Bij Europ Assistance is dat het geval. Maar aangezien het om oudere voertuigen gaat, zal het bijvoorbeeld niet altijd mogelijk zijn om het voertuig ter plaatse te herstellen. De oldtimer wordt dan alleen naar een garage of een afgesproken locatie gesleept. Daar kunt u hem laten herstellen met behulp van de juiste wisselstukken.

Hoeveel kost een verzekering voor een oldtimer?

Net zoals voor gewone auto’s hangt het tarief af van de formule die u kiest en de dekking die deze formule inhoudt. Voor een oldtimer kan zowel een kilometerverzekering, een ‘kleine omnium’ en een ‘volledige omnium’ gekozen worden. De waarde van uw voertuig speelt ook een rol.

Voor exclusievere modellen kan de verzekeraar wel beperkingen opleggen, onder andere inzake stalling van het voertuig en het aantal kilometers dat ermee afgelegd wordt. Indien u meerdere oldtimers bezit, zal het tarief in principe afnemen vanaf het tweede voertuig.

Als u lid bent van een oldtimerclub, vraag dan zeker of er een collectief tarief is onderhandeld voor deze club, wat voor u voordelig kan zijn.

Hoeveel bedragen de belastingen voor een oldtimer?

In België dienen voor een oldtimer twee taksen betaald te worden: de belasting op in verkeerstelling en de verkeersbelasting.

Oldtimers genieten van een voordelige forfaitaire verkeersbelasting op voorwaarde dat het voertuig minstens dertig jaar geleden in het verkeer is gesteld. Opgelet: niet het bouwjaar telt maar de datum van de eerste inschrijving!

Hieronder vindt u de tarieven per gewest:
Vlaanderen
Wallonië 
Brussel

mobiliteit

wagen

Alain Dierckx |View all posts by Alain Dierckx


Werken bij Europ Assistance
EA Movies

Werken bij Europ Assistance

Xavier Van Caneghem 0

Europ Assistance werft bijna permanent nieuwe medewerkers aan. Bent u op zoek naar een boeiende job waarin u andere mensen...

Read More »
Een eerste motor kopen: hoe maakt u de beste keuze?
Mobiliteit

Een eerste motor kopen: hoe maakt u de beste keuze?

Xavier Van Caneghem 0

Mensen die een eerste motor willen kopen, doen dit meestal in een plotse bevlieging. Maar dit is niet altijd slim....

Read More »
De derde Mobiliteitsbarometer van Europ Assistance
Europ Assistance

De derde Mobiliteitsbarometer van Europ Assistance

Xavier Van Caneghem 0

Europ Assistance presenteert haar derde Mobiliteitsbarometer “De Belgen ervaren nog steeds een aantal hindernissen en blijven terughoudend om de overstap...

Read More »

Laat een antwoord

Click here to cancel reply.

Wij raden u aan
Een gsm achter het stuur: levensgevaarlijk
Informatica / ICT-Bijstand

Een gsm achter het stuur: levensgevaarlijk

Waarom wezels en marters verzot zijn op uw auto
Dieren

Waarom wezels en marters verzot zijn op uw auto

De slaperigheid achter het stuur vermijden
Gezondheid

De slaperigheid achter het stuur vermijden

De mobiele app voor een technisch of medisch probleem
Europ Assistance

De mobiele app voor een technisch of medisch probleem

Verkeersboetes in het buitenland
Autovakanties

Verkeersboetes in het buitenland

Pechverhelping aanvragen bij Europ Assistance
Europ Assistance

Pechverhelping aanvragen bij Europ Assistance

Wat bij een autodiefstal in het buitenland?
Europa

Wat bij een autodiefstal in het buitenland?

Rijden met teenslippers, laarzen of op blote voeten
Mobiliteit

Rijden met teenslippers, laarzen of op blote voeten

Meest gezochte thema’s
activiteiten auto avontuur bergen bijstand buitenland consumptie covid-19 cyberaanval elektrische auto Europ Assistance feest fiets geldzaken hond informatica kat kids kinderen mobiliteit motor reis reisweg reisziekte reizen ski smartphone sneeuw snowboard sport trektocht vacances vakantie veiligheid verkeer verkeersreglement vliegtuig voeding voyage wagen winter woning zee ziekte zwangerschap
Europ Assistance

Europ Assistance wordt ook wel dé uitvinder van de reisverzekering genoemd. Het maakt deel uit van de Generali Group, de derde grootste verzekeringsgroep ter wereld. Met producten als reisverzekering, bijstandsverzekering, annulatieverzekering, IT-bijstand, woningbijstand en pechverhelping zowel in België als wereldwijd, biedt Europ Assistance een uitgebreid pakket aan verzekeringen aan.

Europ Assistance Belgium, Kantersteen 47 – 1000 Brussel
BTW BE 0738.431.009 RPR Brussel

Bijstand

Reisverzekering Europa

Annulatieverzekering wereld

Reisbijstand autovakantie

Verzekering wintersport

Vakantiebestemmingen

LAATSTE BERICHTEN

Op de weg met een oldtimer: wat u moet weten

Balans van de zomer 2025 bij Europ Assistance: een heel drukke periode

De reisapotheek

Nieuwsbrief
Schrijf u in op onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig onze beste tips!

 


Ik ga akkoord met de privacyverklaring
Klantenbeoordelingen
Scroll to top
 

Loading Comments...