De reiziger is veranderd
50 jaar geleden (of nog langer geleden) begon de Belgische toerist jaar in jaar uit almaar reislustiger te worden. Zijn betaalde verlofdagen hadden hier zeker iets mee te maken.
Hij genoot ten volle van de geneugten van de Belgische kust of ging op avontuur op de nieuwe (auto)wegen richting Middellandse Zee op zoek naar zonovergoten stranden.
Sindsdien is de tijd niet blijven stilstaan en zijn heel wat dingen veranderd: betere wegeninfrastructuur, diversificatie van transportmiddelen, opkomst van touroperators en low-cost maatschappijen, massatoerisme met zeer democratische prijzen, verre bestemmingen die steeds toegankelijker worden, …
De enen gaan met hun familie naar bekende plaatsen waar ze hun reisgewoontes trouw blijven, anderen geven de voorkeur aan exotisme en avontuur, en weer anderen besteden hun vakantiedagen aan hun favoriete sport.
Dankzij de nieuwe technologieën, kunnen reizigers vandaag in een paar klikken hun reis-, verblijf- en vrijetijdsactiviteiten regelen. Ze vinden de meeste informatie in apps die ze op hun smartphone downloaden en in hun broekzak of rugzak meenemen. Dankzij de sociale media blijven ze permanent in contact met familie en vrienden, met wie ze hun ervaringen en goede raad delen.
Europ Assistance past zich aan
Rekening houdend met deze maatschappelijke evoluties en fundamentele veranderingen in het reisgedrag van de moderne mens, en steunend op meer dan 55 jaar ervaring op het gebied van reisbijstand, heeft Europ Assistance de reismarkt op een nieuwe, originele manier benaderd. Voortaan biedt ze een nieuw gamma flexibele en competitieve jaarlijkse bijstandsproducten aan die aangepast zijn aan elk type reiziger.
5 reisbijstandsconcepten
Naast haar tijdelijke reisbijstand, de bijstand aan de voertuigen (pechverhelping) en de annuleringsverzekeringen, werden 5 nieuwe jaarformules gelanceerd. Elk van deze formules kan worden onderschreven voor een geografische dekking “Europa” of “Wereld”.
We zetten ze hieronder even op een rij:
Light : een essentiële reisbijstandsdekking tegen een lichte prijs
De Light-formule is bestemd voor reizigers die een korte reis maken in het buitenland (periodes van maximaal 14 opeenvolgende dagen) en op zoek zijn naar de meest essentiële bijstandsprestaties zoals de terugbetaling van medische kosten (tot 250.000 euro), de medische repatriëring en de vervroegde terugkeer.
Dit pakket wordt aangeboden tegen zeer scherpe prijzen. Activiteiten in de sneeuw (bv. skiën of snowboarden) of op het ijs zijn echter uitgesloten.
Smart : een volledige reisbijstandsdekking
De Smart-formule is ontworpen om te voldoen aan de verwachtingen van de meerderheid van de reizigers, m.a.w. zij die een volledige reisdekking willen voor een reis van maximaal drie opeenvolgende maanden in Europa of elders in de wereld.
Ze omvat een brede waaier hulpdiensten, zoals de terugbetaling van medische kosten in het buitenland (tot een maximum van 750.000 euro voor de Europese dekking of 1.250.000 euro voor de wereldwijde dekking), medische repatriëring, vervroegde terugkeer, reiskostenvergoeding, reddings- en opsporingskosten, het ter beschikking stellen van geld in het buitenland, bijstand voor activiteiten in de sneeuw of op het ijs, …
VIP : een uitgebreide reisbijstand met annulatie- en bagageverzekering
De VIP-formule dekt eveneens reizen van maximaal 3 opeenvolgende maanden in Europa of elders in de wereld en omvat alle reisbijstandsprestaties. Het bevat ook een annuleringsverzekering en een bagageverzekering.
Het biedt onbeperkte terugbetaling van de medische kosten in het buitenland, medische repatriëring en vervroegde terugkeer, een reisvergoeding in geval van reisonderbreking, terugbetaling van opsporings- en reddingskosten, het ter beschikking stellen van geld in het buitenland, bijstand voor activiteiten in de sneeuw of op het ijs, een Car Damage Waiver, …
Sport : een reisbijstand voor sportievelingen die ook hun bagage willen dekken
De formule Sport is een volledige reisbijstand die geldig is voor een reis van maximaal 3 opeenvolgende maanden in Europa of elders in de wereld. De formule houdt ook een verzekering in voor de persoonlijke bagage en de sportuitrusting van de reizigers.
Ze biedt onbeperkte terugbetaling van de medische kosten in het buitenland, medische repatriëring en vervroegde terugkeer, een reisvergoeding in geval van reisonderbreking, een hogere financiële tussenkomst dan in de andere formules voor opsporings- en reddingskosten, het ter beschikking stellen van geld in het buitenland, bijstand voor activiteiten in de sneeuw of op het ijs, …
Long Trip : voor een lange reis, een studieverblijf, een lang verblijf onder de zon,…
Tot slot heeft Europ Assistance ook de “Long Trip”-formule ontwikkeld, ideaal voor reizigers die meer dan 3 opeenvolgende maanden (en maximaal 364 dagen) in Europa of wereldwijd reizen. Denk hierbij aan globetrotters die erop uit trekken om de wereld te ontdekken, aan Erasmusstudenten die in het buitenland gaan studeren, aan senioren die langere tijd in een zonnig land verblijven, …
Deze formule biedt aan dit type reiziger een aangepaste dekking: vergoeding van medische kosten tot 750.000 euro (Europese dekking) of 1.250.000 euro (wereldwijde dekking), medische repatriëring, vervroegde terugkeer en terugreis naar de plaats van herkomst, terugbetaling van opsporings- en reddingskosten, het ter beschikking stellen van geld in het buitenland, bijstand voor activiteiten in de sneeuw sneeuw of het ijs, …
Zeer verscheidene opties
Voor zover ze nog niet in de gekozen formules zijn opgenomen, bieden de Light, Smart, VIP of Sport interessante opties: een reisannuleringsverzekering, een bagageverzekering en/of een mobiliteitsbijstand (pechverhelping).
De mobiliteitsbijstand dekt autopech en slepingen in België en in het buitenland, biedt een oplossing voor de voortzetting van de reis in het buitenland, biedt ook bijstand voor (elektrische) fietsen of andere lichte vervoermiddelen in België, en de mogelijkheid om een vervangwagen in België te verkrijgen.
Met dit breed gamma zal elk reizigersprofiel een bijstandsformule vinden die het best bij hem/haar past.
Bezoek, voor meer informatie over elk product, de website www.europ-assistance.be