
Na de winter is het essentieel voor elke motorrijder om aan het onderhoud van zijn motor te denken voordat hij weer de weg op gaat. Een degelijk onderhouden motor zorgt ervoor dat u klaar bent voor het mooie seizoen. De controle van de banden, olie, remmen, accu: dit artikel vertelt u wat u moet nakijken om weer veilig de weg op te kunnen. We geven u ook wat goed advies van Serge, een “verstokte” motorrijder en motorinstructeur in het Brusselse.
Tenslotte vindt u ook een complete checklist voor het uitvoeren van alle controles.
De essentiële controles vóór u de weg opgaat
Kijkt u uit naar uw eerste voorjaarsritten? Zorg er dan eerst voor dat uw motor perfect in orde is! Verschillende controles moeten worden uitgevoerd om veilig te rijden en technische problemen te voorkomen. Dit zijn de essentiële punten die u moet controleren.
Banden controleren: spanning, slijtage, balanceren
Banden zijn cruciaal voor uw veiligheid. Controleer eerst of ze geen tekenen van onregelmatige slijtage of insnijdingen vertonen. Als ze in goede staat zijn, controleer dan de bandenspanning met een bandenspanningsmeter. Een te lage bandenspanning kan de rijeigenschappen nadelig beïnvloeden en de slijtage verhogen. Als algemene regel geldt dat voor optimaal rijgedrag de voorbanden van motoren moeten worden opgepompt tot tussen de 2,25 en 2,5 bar, terwijl de achterbanden best iets meer spanning hebben, namelijk tussen de 2,5 en 2,9 bar. Balanceer de banden indien nodig voor een stabiel rijgedrag.
Goede raad van Serge, motorinstructeur: Indien u geen manometer bij de hand hebt, gaat u best even langs in een pompstation in de buurt om na te gaan of de door de constructeur aanbevolen bandendruk nageleefd is. Let op: de controle van de bandendruk moet gebeuren wanneer uw motor nog niet “warmgedraaid” is!”
Vloeistofniveau controleren: motorolie, koelvloeistof, remvloeistof
Het controleren van het vloeistofpeil is ook van kapitaal belang. Begin met de motorolie: deze moet het optimale niveau hebben en mag niet te oud zijn. Verouderde olie kan motoronderdelen beschadigen. Controleer ook de koelvloeistof, vooral als u in koude omstandigheden hebt gereden. Controleer tot slot of de remvloeistof voldoende is om effectief te kunnen stoppen. Een te laag peil kan het remmen beïnvloeden, wat een groot risico is.
Batterij: testen en opladen
Na een wintertje rusten kan de accu van de motor zijn minder geladen zijn. Test de spanning met een voltmeter. Als de spanning te laag is, laad hem dan op of vervang hem indien nodig. Een lege accu kan op het meest ongelegen moment voor een panne zorgen. Verwaarloos deze essentiële stap dus niet!
Goede raad van Serge, motorinstructeur: Ideaal gezien moet u de batterij loskoppelen gedurende de winter. Indien dit niet is gebeurd, kan het zijn dat u uw motor na de winter niet meer aan de praat krijgt. Indien u over een lader beschikt, kunt u de batterij gedurende de nodige tijd opladen. Anders zal u uw motor in gang moeten duwen (contact en 2de versnelling)! Rij nadien enkele minuten in hoge toerental. Indien uw batterij geen teken van leven geeft of zich snel ontlaadt na een eerste rit, is het best mogelijk dat ze plat is en dus vervangen moet worden.
Het onderhoud van de motor
Als deze eerste controles achter de rug zijn, is het tijd om sommige onderdelen van de motor te onderhouden. Dit houdt een aantal eenvoudige maar belangrijke stappen in die de levensduur van uw voertuig verlengen en zorgen voor optimale prestaties gedurende het hele seizoen.
Volledige kettingreiniging en smering
De ketting is een van de meest gebruikte onderdelen van de motor. Na enkele maanden inactiviteit kan hij vuil worden en eventueel vastlopen. Grondig reinigen is daarom essentieel. Gebruik een speciale kettingreiniger om stof, vet en roest te verwijderen. Breng na het reinigen een geschikt smeermiddel aan om vroegtijdige slijtage te voorkomen en een goede krachtoverbrenging te garanderen. Zorg ervoor dat de olie gelijkmatig over de lengte van de ketting wordt verdeeld, maar gebruik niet te veel.
Goede raad van Serge, motorinstructeur: “De ketting smeert u in langs de binnenkant op het gedeelte dat in contact is met de tandwielen. Kijk ook na of de ketting voldoende aangespannen is (speling van 2 à 3 cm) en niet te versleten is. Wanneer men de ketting kan losmaken van de kroon (achterste tandwielen), is het tijd om de hele kit “tandwielen-ketting” te vervangen!”
Remmen en transmissiesysteem controleren
Voordat u weer op weg gaat, controleert u de staat van de remblokken, hun dikte en zorgt u ervoor dat ze niet te versleten of vervuild zijn. Test ook het remsysteem om er zeker van te zijn dat het perfect reageert, zonder abnormale geluiden of vermogensverlies. Controleer tegelijkertijd de transmissie, controleer op slijtage van het rondsel en de tandwielen en stel indien nodig de kettingspanning bij om onaangename verrassingen te voorkomen.
Goede raad van Serge, motorinstructeur: “Indien er langs de voorvork olie druipt, zal de vulling moeten vervangen worden. Opgelet, want er zou olie op de remschuiven kunnen lopen waardoor de remcapaciteit aanzienlijk verminderd kan worden!”
Verlichting en richtingaanwijzers testen
Verlichting is een element dat vaak wordt verwaarloosd, maar cruciaal is voor de veiligheid. Controleer voordat u de weg opgaat of alle lampen operationeel zijn: koplampen, achterlichten, richtingaanwijzers en positielichten. Defecte verlichting kan u niet alleen minder goed zichtbaar maken, maar kunnen u ook een boete opleveren. Controleer ook of uw richtingaanwijzers goed werken en goed zijn geplaatst, want ze zijn essentieel om uw manoeuvres aan andere weggebruikers kenbaar te maken.
Goede raad van Serge, motorinstructeur: “Ga alle elektrische componenten na om te zien of ze goed functioneren: het voorlicht (koplamp en dimlicht), het achterlicht (rood licht en stoplicht), de knipperlichten, de claxon/toeter, maar ook – en men denkt er niet altijd aan- het lichtje van de nummerplaat (verplicht)! Controleer ook eventuele schroeven die tijdens het vorige seizoen zijn losgekomen als gevolg van trillingen.”
De veiligheidsuitrusting
De veiligheid van een motorrijder hangt grotendeels af van de uitrusting die hij draagt.
Het controleren van de helm en van de beschermende uitrusting
De helm is het cruciale element voor uw veiligheid. Inspecteer hem zorgvuldig op scheuren of vervorming van de helmschaal. Als u het afgelopen jaar een schok hebt gehad, is het een goed idee om uw helm te vervangen, zelfs als de impact niet zichtbaar lijkt. Controleer ook of uw handschoenen, vest, broek en laarzen in goede staat zijn: geen scheuren, naden intact en ritsen die werken. Als u extra bescherming draagt, zoals rugbeschermers of elleboogbeschermers, zorg er dan voor dat ze goed vastzitten en niet beschadigd zijn. Denk ook aan de fluorescerende onderdelen. Kwaliteitsuitrusting in goede staat is essentieel voor uw gemoedsrust.
Verzekering en autopapieren
Een ander belangrijk punt is om te kijken of uw verzekering nog geldig is. Maak van de gelegenheid gebruik om de details van het contract te overlopen en overweeg eventueel uitbreidingen, zoals pechbijstand. Het is ook een goed moment om te controleren of het kentekenbewijs en andere documenten up-to-date zijn. Als uw gegevens veranderd zijn, is het essentieel om ze bij te werken bij de bevoegde instanties.
Het afsluiten van pechbijstand wordt vaak gezien als een eenvoudige voorzorgsmaatregel, maar in werkelijkheid is het een garantie voor meer zekerheid onderweg in geval van nood. Het kan u een hoop ellende besparen in het geval van een mechanisch probleem of een onvoorzien incident. Daarom is het belangrijk om deze dekking niet te verwaarlozen.
Zorg er ook voor dat uw motor aan de huidige normen voldoet! In sommige gevallen is een technische keuring essentieel. Als u bijvoorbeeld een ongeval hebt gehad, wijzigingen aan je motor hebt aangebracht of hem onlangs op de tweedehandsmarkt hebt gekocht, bent u wettelijk verplicht om een technische keuring te ondergaan.
De ultieme checklist voor motorrijders om de lente goed te beginnen
Wilt u een lijst met de verschillende taken die u moet uitvoeren om weer veilig de weg op te gaan? U vindt hem door hier te klikken:
De voordelen van een pechbijstandsdekking
De pechbijstand Motorbike garandeert u een snelle reactie, overal in België. Bij pech, een ongeval of zelfs een lekke band kunt u in 90% van de gevallen rekenen op een pechverhelping binnen de 45 minuten. Als de motor niet ter plaatse kan worden hersteld, wordt hij naar de garage van je keuze gesleept. Bovendien is de bijstand niet beperkt tot motoren: als u ook een fietser bent, kunt u in België ook genieten van bijstand voor al uw fietsen (mechanische fietsen, elektrische fietsen of andere driewielers), wat een extra voordeel kan zijn voor wie zich ook met de fiets verplaatst.
PS : Ontdek onze andere tips in het Dossier “Motorrijders”
Eerste publicatie: 02/2016 - Update: 03/2025