Met de terugkeer van de mooie lentedagen is de verleiding groot voor de motorrijders om hun motor van stal te halen en er weer volop van te genieten. Maar opgelet: het is noodzakelijk om vóór uw eerste rit uw motor na te kijken indien hij een winterslaap heeft gehouden.
Serge, onze motorrijder van “Info Trafic”, geeft ons enkele tips.
Het lentenazicht van uw motor: de checklist
1. De batterij
Ideaal gezien moet u de batterij loskoppelen gedurende de winter. Indien dit niet is gebeurd, kan het zijn dat u uw motor na de winter niet meer aan de praat krijgt. Indien u over een lader beschikt, kunt u de batterij gedurende de nodige tijd opladen. Anders zal u uw motor in gang moeten duwen (contact en 2de versnelling)! Rij nadien enkele minuten in hoge toerental.
Indien uw batterij geen teken van leven geeft of zich snel ontlaadt na een eerste rit, is het best mogelijk dat ze plat is en dus vervangen moet worden.
2. Vloeistofpeilen
Denk eraan om het peil na te kijken van alle vloeistoffen : brandstof, motorolie, remolie en koelvloeistof. Oudere motors lekken vaak, ook wanneer ze niet rijden!
Kijk ook na of de gaskabel en de kabels van de koppeling en van de remmen niet moeten geölied worden.
3. De banden
De banden kunnen hun druk (lichtjes) verliezen, ook wanneer ze niet rijden.
Een keine tik met de voet op de band kan misschien voldoende zijn om te zien of hij nog voldoende opgepompt is, maar geeft geen indicatie over de druk. Indien u geen manometer bij de hand hebt, gaat u best even langs in een pompstation in de buurt om na te gaan of de door de constructeur aanbevolen bandendruk nageleeft is. Let op: de controle van de bandendruk moet gebeuren wanneer uw motor nog niet “warmgedraaid” is!
Controleer ook de algemene toestand van uw banden (slijtage) en vervang ze indien nodig.
4. De ketting
Voor zover u er één hebt, zal u eraan moeten denken om uw ketting in te smeren. Een aandrijfriem of een cardanas moet niet onderhouden worden.
De ketting smeert u in langs de binnenkant op het gedeelte dat in contact is met de tandwielen. Kijk ook na of de ketting voldoende aangespannen is (speling van 2 à 3 cm) en niet te versleten is. Wanneer men de ketting kan losmaken van de kroon (achterste tandwielen), is het tijd om de hele kit “tandwielen-ketting” te vervangen!
5. De voorvork
Indien er langs de voorvork olie druipt, zal de vulling moeten vervangen worden. Opgelet, want er zou olie op de remschuiven kunnen lopen waardoor de remcapaciteit aanzienlijk verminderd kan worden!
6. Elektriciteit en vijzen
Ga alle elektrische componenten na om te zien of ze goed functioneren: het voorlicht (koplamp en dimlicht), het achterlicht (rood licht en stoplicht), de knipperlichten, de claxon/toeter, maar ook – en men denkt er niet altijd aan- het lichtje van de nummerplaat (verplicht)!
… en tenslotte: profiteer van uw eerste lenterit om uw motor een goede kuis- en reinigingsbeurt te geven en hem mooi op te blinken.
Zijn deze 6 punten in orde en is uw uitrusting gebruiksklaar ?
Dan houdt niets u nog tegen…
Veel rijplezier!
Serge
PS : Ontdek onze andere tips in het Dossier “Motorrijders”
Eerste publicatie: 02/2016 - Update: 03/2022