Elke autobestuurder kan vroeg of laat te kampen hebben met een platte batterij.
Wat kan men doen om een platte batterij te vermijden?
Een platte autobatterij: een veel voorkomende autopanne
Startproblemen door een (bijna) platte autobatterij horen bij de meest voorkomende autopannes, vooral wanneer het koud begint te worden (temperaturen rond of lager dan 0 °C). Een lege autoaccu komt ook vaak voor na een weekend of een vakantie wanneer de auto heeft stilgestaan of wanneer er zeer weinig mee is gereden.
Ook zeer hoge temperaturen kunnen een negatieve impact hebben op uw batterij en de slijtage ervan versnellen. Indien u met de auto rijdt tijdens een hittegolf, dan vraagt dat zeer veel energie van uw batterij, bijvoorbeeld voor het koelingssysteem of voor de airconditioning. Het is dus belangrijk om uw auto zoveel mogelijk te beschermen tegen extreme temperaturen. Bij niet gebruik op lange termijn van de batterij is de ideale temperatuur gemiddeld 20 °C.
De symptomen van een zwakke batterij
Het is cruciaal om de tekenen te herkennen die wijzen op een platte autobatterij. Zo kunt u eventuele pannes voorkomen door preventieve maatregelen te treffen. Een (bijna) lege autoaccu zal aan het voertuig niet de nodige energie kunnen leveren die nodig is voor een correcte werking. Dit zijn enkele vaak voorkomende tekenen van een (bijna) platte autobatterij:
- Minder sterke koplampen;
- Een trage opstart;
- Een ontbrekend licht op het dashboard;
- Het controlelampje van de batterij is rood op het dashboard;
- Diverse elektrische problemen (defecten zoals een radio die aanspringt en stilvalt , elektrische vensters die trager werken dan normaal of problemen met andere elektrische apparatuur);
- Vaker nood aan een laadbeurt of startproblemen;
- Een opgezwollen of lekkende batterij.
Indien u één van deze tekenen opmerkt, dan is het aangewezen om uw voertuig naar een vakman te brengen en de batterij te laten testen. Door snel te handelen, voorkomt u mogelijke problemen en extra kosten op lange termijn.
Onze tips om een platte autobatterij te voorkomen
We geven u hieronder enkele tips om een lege autoaccu te voorkomen:
Onderhoud: een autobatterij gaat gemiddeld 4 jaar mee (afhankelijk van het type en het gebruik van de wagen). Bij tekenen van een lege of een zwakke autoaccu, is het aangewezen om de batterij op te tijd te laten controleren en indien nodig te vervangen. Het is in ieder geval nuttig om de batterij (en de alternator) te laten controleren vóór de eerste winterprik! Ook het onderhoud van de batterijpolen is cruciaal voor een optimaal rijgedrag en om corrosie te vermijden. Opgehoopte resten of corrosie op de batterijpolen kunnen de werking van de batterij in gevaar brengen.
Rijafstand: een batterij kan alleen maar correct worden opgeladen wanneer het voertuig een voldoende afstand heeft afgelegd (minimaal 25 km) zonder (veel) te moeten stoppen. Het meest ideale scenario is om deze kilometers op de autosnelweg te rijden. Kleinere verplaatsingen van enkele kilometers zijn niet voldoende om de autobatterij correct op te laden. Het is ook niet aangewezen om de motor te laten draaien terwijl de auto stilstaat om een batterij op te laden die verzwakt is door de koude. Dit is bovendien slecht voor het milieu en op sommige plaatsen riskeert u zelfs een boete!
Weersomstandigheden: Probeer uw voertuig in de winter op een beschutte plaats te parkeren (in een garage), uit de koude wind. Indien uw auto buiten blijft staan bij ijskoude temperaturen, bedek dan de motorkap met een beschermend deken. Ook een isolerende vloerbekleding (zoals een isolatiepaneel op de grond) kan de straling van grondvorst of van hoge temperaturen in de zomer tegenhouden.
Controle van de koplampen: Indien de koplampen niet automatisch doven, zorg er dan zeker voor dat u ze dooft nadat u het voertuig hebt geparkeerd. Indien de koplampen blijven aanstaan tijdens een koude nacht zal de batterij waarschijnlijk helemaal plat zijn.
Opladen: indien u de batterij lange tijd gebruikt voor energieverslindende bestanddelen (airco, spelletjes of elektronische instrumenten,…), kan dit leiden tot een vroegtijdige platte autobatterij. Vermijd het gebruik van de airconditioning, de radio of andere elektronische apparaten terwijl de motor niet draait. Zorg ervoor dat de oplader compatibel is met het type batterij van het voertuig (lood-zuur, AGM, lithium-ion, enz.).
De verschillende types van autobatterijen
Accu’s zijn door de loop van de jaren heen sterk geëvolueerd om te voldoen aan de stijgende noden van moderne voertuigen en aan de vereisten op het vlak van het milieu. Er bestaan verschillende types autobatterijen. Ze hebben allemaal hun voor- en nadelen.
- Lood-zuur-accu: deze batterijen met lood-zuur bestaan al lang en zijn de meest gebruikte types voor auto’s. Deze batterijen hebben hun efficiëntie al bewezen door de jaren heen en zijn betrouwbaar, vooral in standaard rijomstandigheden.
- AGM-batterijen (Absorbent Glass Mat): AGM-batterijen zijn een verbeterde versie van batterijen met lood-zuur. Z e bieden een betere weerstand tegen trillingen, gaan langer mee en hebben een beter laadvermogen zonder noemenswaardige schade te ondergaan.
- Lithium-ion-accu’s: lithium-ion-accu’s zijn de meest recente autobatterijen op de markt en worden vooral gebruikt in elektrische en hybride voertuigen. Deze batterijen zijn licht in gewicht, hebben een groot energetisch vermogen en dus ook een grotere autonomie.
- 12V-batterijen: de hoofdtaak van deze accu’s is de levering van de nodige energie om de motor te starten en om de koplampen, de radio, de verwarming en andere accessoires aan te zetten wanneer de motor niet draait.
- Hoogspanningsaccu (VE): Deze batterijen voeden de elektrische motor van het voertuig waardoor het voertuig in staat is om te bewegen. Ze zijn ontworpen om regelmatig te kunnen opladen en om over een langere periode mee te gaan.
De werking van een autobatterij begrijpen
Om probleemloos te kunnen starten, heeft een voertuig met een thermische motor meestal een batterij nodig die voor meer dan 75% is opgeladen. Zeer lage temperaturen verzwakken het vermogen van de batterij en zorgen ervoor dat de batterij minder goed oplaadt. Oudere batterijen die niet meer correct kunnen opladen, zijn dan ook de eerste slachtoffers van de eerste koudegolven.
De alternator: cruciaal bij het opladen
De alternator speelt een cruciale rol voor de batterij en voor het hele elektrische systeem van een voertuig. Na de opstart van de motor gaat de alternator elektriciteit leveren aan de verschillende elektrische systemen van het voertuig (koplampen, radio, airconditioning, enz.).
Naast de voeding voor de apparaten gaat de alternator de batterij ook opladen om de energie te compenseren die werd gebruikt om de motor te starten. De alternator levert ook de stroom voor de apparaten terwijl de motor niet draait.
Indien de alternator niet correct werkt, dan zal er sneller een platte autobatterij zijn. De batterij moet dan immers alleen alle elektrische systemen van stroom voorzien.
Wat doet u wanneer uw auto moeilijk start?
- Indien de koplampen van uw voertuig niet automatisch aanspringen: zet uw koplampen gedurende enkele seconden aan vooraleer u de auto start. Op die manier maakt u de “slapende” batterij wakker. Vergeet niet om de lampen opnieuw te doven alvorens het contact aan te zetten.
- Zet alle energieverslindende elementen af tijdens het starten van het voertuig (ontdooisysteem, verwarming, ventilatie, audio- en videosystemen, …).
- Houd de ontkoppelingspedaal ingedrukt en probeer te starten. Forceer uw motor niet om meteen te starten en dring niet te lang aan. Het is beter om enkele korte keren na elkaar proberen te starten.
- Het is niet nodig en om milieuredenen zelfs niet toegelaten om de motor te laten draaien terwijl de auto niet rijdt om de auto “warm te draaien” of om de batterij op te laden. De beste manier om dit te doen is nog altijd om gewoon te rijden.
Weigert uw auto nog altijd om te starten?
U staat dan voor verschillende scenario’s: ofwel slaagt u erin om uw batterij nieuw leven in te blazen ofwel moet u de platte autobatterij vervangen.
Opgelet: wilt u uw auto opnieuw starten met behulp van startkabels? Dan dient u goed op te letten, want het is immers geen kinderspel! De elektronische bestanddelen van motoren zijn steeds gevoeliger en kunnen beschadigd raken wanneer u deze handeling niet correct of met onaangepast materiaal uitvoert!
Wat moet u dan doen? Geen paniek, vooral wanneer u een bijstandscontract voor pechverhelping hebt!
In dat geval kunt u uw bijstandsverlener bellen (via de mobiele app of per telefoon) die u zo snel mogelijk een wegenwachter ter plaatse zal sturen. Op die manier blijft u nooit lang in de kou!
Lees ook:
- Uw wagen probleemloos starten bij vriesweer
- De pechverhelping van elektrische auto’s
- De levensduur van batterijen van elektrische fietsen en auto’s
- Wat mag men doen en niet doen met een elektrische wagen?
Eerste publicatie : 11/2014 - Update : 10/2023
Artikel geschreven in samenwerking met We are the Words
Bij ons auto’s in de winter altijd binnen en eenmaal per week de druppelader eraan.
Ook goede kwaliteit accu’s kopen en zelfs iets zwaarder dan nodig wanneer er de ruimte is om te plaatsen.
Bestelwagen Citroën Jumpy diesel normaal 65A nu een 90A Varta onderhoud vrij en start altijd zelfs als ik de extra verlichting in de achterruimte vergeet voor enkele uren.