
Gedurende de Krokusvakantie van 2025 heeft Europ Assistance een hoger aantal “ski”-dossiers geopend dan het jaar voordien.
- Tussen 21 februari en 6 maart 2025 werden 277 medische “ski”-dossiers geopend, een stijging met 10% in vergelijking met de overeenkomstige vakantieperiodes in 2024. Deze stijging kon gedeeltelijk worden verklaard door het grote aantal (Franstalige en Nederlandstalige) personen die de skigebieden bezochten.
- 11% van de medische skidossiers resulteerde in een ziekenhuisopname (zelfde % als in 2024).
- De skibestemmingen met het grootste aantal medische skidossiers waren Frankrijk (52%), Oostenrijk (22%), Zwitserland (14%) en Italië (12%).
- Het aantal technische interventies op weg naar de skigebieden kende een daling (-19% vs 2024).
- Nota: In 2024 vielen de Franstalige en Nederlandstalige vakantieperiodes niet samen. In 2025 jaar viel de tweede week van de Franstalige “Vacances de détente” samen met de week Krokusvakantie van de Nederlandstaligen, waardoor het niet gemakkelijk was om cijfers van de twee jaren met elkaar te vergelijken.
De medische ski-dossiers van de Krokusvakantie bij Europ Assistance
Van vrijdag 21 februari tot en met donderdag 6 maart opende Europ Assistance in totaal 277 medische skidossiers in de Alpenlanden, wat een stijging met 10% betekent t.o.v. dezelfde vakantieperiodes in 2024 (Nederlands- en Franstalig).
De toename van het aantal ongevallen kon worden verklaard door het aantal mensen op de piste, door de skicondities en door bepaalde factoren of attitudes van skiërs, die we verderop in dit artikel toelichten. Gedurende de Krokusvakantie werd 11% van de gewonden opgenomen in het ziekenhuis (zelfde % als in 2024).
De skiongelukken deden zich hoofdzakelijk voor in Frankrijk (52%), Oostenrijk (22%), Zwitserland (14%), Italië (12%).
Waar komen de meeste blessures voor (alle leeftijden samen)?
Ongevallen tijdens de wintersport hebben over het algemeen niet alleen te maken met de hoeveelheid en de kwaliteit van de sneeuw. Verschillende andere factoren kunnen een rol spelen, waaronder:
- de drukte op de pistes;
- het weer;
- onvoorzichtig of roekeloos gedrag, plezier nastreven (soms aangemoedigd door een steeds betere skiuitrusting);
- een persoonlijke prestatie willen leveren (en zichzelf filmen);
- het negeren van veiligheidsregels;
- off-piste skiën;
- spiervermoeidheid en gebrek aan ervaring of fysieke voorbereiding;
- snellere skiliften die meer afdalingen op een dag mogelijk maken;
- langere of steilere pistes;
- algemene vermoeidheid van de skiër of een pauze halverwege de dag in combinatie met alcoholgebruik.
- …
De “Gipsvlucht’: een jaarlijkse traditie bij Europ Assistance
Zoals (bijna) elk jaar sinds de jaren 1980 bood Europ Assistance gewonden die niet dringend gerepatrieerd hoefden te worden of die bij hun familie wilden blijven, de kans om aan het einde van hun vakantie naar huis gevlogen te worden aan boord van haar “Gipsvlucht”.
In 2025 zijn in totaal 18 onfortuinlijke vakantiegangers waarvan 15 gekwetsten aan boord gegaan van Europ Assistance’s Gipsvlucht met bestemming Brussel vanaf de luchthaven van Grenoble. De repatriëring vanuit Franse en Zwitserse skigebieden werd uitgevoerd in samenwerking met Brussels Airlines.
Assistentieprofessionelen
De “Gipsvluchtoperatie” wordt in goede banen geleid door een groep van “Europ Assistance professionals”, waaronder artsen, verplegers, brancardiers, assistenten, … Het vliegtuig wordt speciaal uitgerust naargelang de aard van de skiblessure. Zwaargekwetste personen worden liggend vervoerd. Wie een lichtere blessure heeft, beschikt over een speciaal aangepaste zetel om het been of de arm in alle comfort te laten rusten. De overige slachtoffers kunnen een standaardzitplaats innemen. Ook de gezinsleden worden niet aan hun lot overgelaten en kunnen meevliegen met de “Gipsvlucht” van Europ Assistance.
Ondersteuning door de luchthaven van Grenoble
Voor deze grootschalige operatie kan Europ Assistance rekenen op de steun en logistieke hulp van de luchthaven van Grenoble. Pierre Marnotte, directeur van de luchthaven van Grenoble Alpes Isère geeft ons een woordje uitleg: “In het kader van de openbare dienstverlening die aan onze hub is toegewezen, zijn de teams van de luchthaven gemobiliseerd om ‘de Gipsvlucht’ van Europ Assistance België en haar passagiers te verwelkomen. De nabijheid van de skigebieden in de Alpen is een echte troef die de evacuatieketen tussen de wintersportoorden van Isère en de woonplaats van de gerepatrieerden verkort”.
De technische bijstand in de Alpen tijdens de Krokusvakantie
Op weg naar de skigebieden noteerde Europ Assistance een daling met 20% van het aantal technische interventies op voertuigen die van of naar de skigebieden reden. Deze daling was voornamelijk te danken aan het zachte weer en de goede verkeersomstandigheden tijdens deze periode.