Na de moeilijke Covid-jaren, hebben de Belgische ski- en snowboardfanaten opnieuw naar hartenlust hun geliefde wintersport kunnen beoefenen. In 2023 was de vakantieperiode echter anders ingedeeld bij Nederlandstaligen en Franstaligen, wat duidelijk een invloed heeft gehad op de cijfers en tendensen.
Skiën tijdens de krokusvakantie 2023
De krokusvakantie is voor de Belgen de gelegenheid bij uitstek om massaal naar de sneeuw te trekken. In 2023 golden in sommige landen nog strenge maatregelen omtrent Covid, maar in 2022 waren ze niet meer van kracht.
Wel was het zo dat vanwege de schaarse sneeuwval op veel plekken sinds eind december 2022, skiërs aangezet werden om op zoek te gaan naar sneeuwzekere skioorden op hoger gelegen gebieden.
De timing van de vakantieperiode was voor de Belgen ook heel bijzonder, aangezien de twee gemeenschappen er voor het eerst een verschillende vakantieplanning op nahielden. Zo was de eerste vakantieweek dezelfde voor beide taalgroepen, maar hadden de Franstaligen een extra week van 27 februari tot 5 maart. Talrijke Franstaligen hebben dus ook een skivakantie geboekt tijdens die tweede week, wat zich in de cijfers en tendensen liet voelen van de eerste week.
Voor Europ Assistance blijft de krokusvakantie hoe dan ook een bijzonder drukke periode. Een skivakantie brengt namelijk heel wat risico’s met zich mee, zowel op de piste als op de weg.
De ski-ongelukken van de krokusvakantie
Van vrijdag 17 februari tot en met donderdag 23 februari 2023 opende Europ Assistance in totaal 174 medische skidossiers in de Alpenlanden, wat een daling van 12% betekende t.o.v. dezelfde periode in 2022. 12% van de geblesseerden werden in het ziekenhuis opgenomen (t.o.v. 16% in 2022).
De skiongelukken deden zich hoofdzakelijk voor in Frankrijk (39%), Oostenrijk (37%), Italië (14%), Zwitserland (10%).
Europ Assistance stelde vast dat het aantal kinderen jonger dan 10 jaar tijdens de krokusvakantie eens te meer zeer hoog was. Zij vertegenwoordigden 35% van het aantal gekwetsten.
De meest voorkomende letsels bij de jongeren van 5 tot 20 jaar waren knie- (34%), pols-/hand- (18%), been- (13%) en schouder- (14%) en voetblessures (6%). Het aantal hoofdblessures in deze leeftijdscategorie bleef redelijk stabiel dankzij het dragen van een skihelm (4%). Dit resultaat is mede te danken aan de verplichting in de skischolen en in sommige landen om een helm te dragen en een grotere bewustwording bij de ouders. Bij de 11-20-jarigen kwamen vooral blessures voor bij het snowboarden, een wintersport die vooral door deze leeftijdsgroep beoefend wordt.
De 21-30-jarigen liepen grotendeels blessures op bij het skiën en snowboarden: knie (50%), been (19%), schouder (13%), arm en pols (8%).
Jonge kinderen en tieners lopen vaker blessures op tijdens het snowboarden. De leeftijdscategorieën 31-40, 41-50 en 51+ worden vaker getroffen door skiongelukken. Bijgevolg waren in de leeftijdsgroep 31-70 jaar de meest voorkomende blessures ook de traditionele skiblessures: knie (48%), schouder (21%), enkel/voet (12%), been (9%). Europ Assistance stelde ook vast dat meer dan 1 op de 2 geblesseerden (49%) jonger was dan 20 jaar. Het betrof een groep die traditioneel heel talrijk op de pistes aanwezig is tijdens de schoolvakanties. Twee derde van de gekwetsten van deze leeftijdscategorie zijn jongens!
De gipsvlucht van Europ Assistance
Naar jaarlijkse gewoonte bood Europ Assistance personen met blessures die geen dringende repatriëring vereisten of die bij hun familie ter plaatse wilden blijven, de mogelijkheid om op het einde van de krokusvakantie naar huis gebracht te worden aan boord van haar “Gipsvlucht”.
Op vrijdag 24 februari 2023 namen in totaal 26 onfortuinlijke vakantiegangers waarvan 6 gekwetsten plaats aan boord van de Gipsvlucht van Europ Assistance naar Brussel vanop de luchthaven van Grenoble. De repatriëring vanuit de Franse en Zwitserse skigebieden gebeurde in samenwerking met Brussels Airlines.
Ongevallen onderweg
Tijdens de krokusvakantie 2023 werden in totaal 9% minder dossiers geopend voor technische interventies (pechverhelping) in het buitenland in vergelijking met 2022. Op weg naar de skioorden tekende Europ Assistance zelfs een daling op van 25%. Deze daling wordt verklaard door de goede verkeersomstandigheden naar de skioorden en het feit dat een deel van de vakantiegangers (Franstaligen) pas de volgende week vertrokken.