Denk jij er ook aan om de switch te maken naar een elektrische auto? Bedenk dan dat je de batterij regelmatig zult moeten opladen en dat je hiervoor een laadpaal nodig hebt die ofwel openbaar is of privé.
In dit artikel geeft onze blogger Alain Dierckx je meer info over deze laatste versie.
Zijn elektrische laadpalen absoluut noodzakelijk?
Opladen via een klassiek stopcontact bij je thuis is geen goed idee omdat het niet veilig is en ook heel lang duurt voor de batterij is opgeladen. Daarom zijn laadpalen ten sterkste aangeraden.
Maar wat zijn laadpalen eigenlijk? Zoals het woord het zegt zijn het palen die voorzien zijn van één of meerdere speciale stopcontacten en die verbonden zijn met het elektriciteitsnetwerk. Om de batterij van je wagen op te laden, verbind je je auto met de laadpaal via de meegeleverde oplaadkabel. Het laden stopt automatisch als het laden voltooid is. Er zijn modellen voor gebruik binnenshuis, buitenshuis of voor beide.
Welke verschillende soorten laadpalen zijn er?
Je kunt kiezen tussen een laadpaal die op de grond staat en een wallbox die je ophangt aan een muur.
Qua stroomverbruik zijn er twee verschillende versies.
De monofase laadpalen werken met 230 volt en voldoen voor het opladen van een plug-in hybride wagen. Driefase laadstations zijn driemaal zo sterk en daarmee gaat het opladen van je autobatterij dus een stuk sneller. Voor de meest recente auto’s met een elektromotor is een driefasige laadpaal overigens aangewezen.
Tenslotte bestaan er drie soorten connectoren (stopcontacten ingewerkt in de laadpalen) naargelang de standaard die gebruikt wordt.
- T1 connectoren hanteren een Amerikaanse en Japanse standaard en zijn dus compatibel met wagens van Amerikaanse en Japanse merken
- T2 connectoren gebruiken de Europese standaard en zijn dus bestemd voor de elektrische auto’s van Europese autofabrikanten. T2 wordt het meest gebruikt in België.
- T3 connectoren vind je vooral terug in laadpalen in Frankrijk en Italië.
Hoeveel kost een privélaadpaal in aankoop en verbruik?
Een laadpaal kan je al kopen vanaf ongeveer 500€ maar er zijn ook modellen die 1.500€ kosten. Daar moet je dan de installatiekosten nog bijtellen. De installateur moet namelijk wijzigingen aan brengen aan je meterkast. Hou er ook rekening mee dat het voetpad voor je deur soms moet opgebroken worden voor de bekabeling. Tenslotte is het verplicht om je laadpaal na installatie te laten keuren door een erkende professional en dat kost je nog eens minstens 100€.
Laadpalen kunnen verbonden worden met zonnepanelen (als je die bezit) zodat de elektriciteit voor het opladen van de batterij niet van het algemeen elektriciteitsnet afgenomen wordt als je zelf genoeg produceert.
Maar zelfs als je geen zonnepanelen hebt, zal thuis opladen altijd voordeliger zijn dan aan een openbare laadpaal omdat de prijs van de stroom thuis beduidend lager ligt. De kost om je autobatterij op te laden met een laadpaal bedraagt ergens tussen de 3 € en 5 € per honderd kilometer. Dat is tevens merkelijk goedkoper dan rijden met benzine of diesel.
Omdat de regering de switch naar elektrische wagens wil stimuleren, kondigde ze recent een belastingvermindering aan voor particulieren die een slimme laadpaal willen installeren.
Wat is een slimme laadpaal?
Een slimme laadpaal houdt rekening met het algemeen elektrisch verbuik van je gezin. Het zal dus voorrang geven aan andere toestellen die aangesloten zijn op een bepaald tijdstip (vaatwasser, wasmachine, oven, enz) waardoor het opladen van de wagen op dat moment trager gebeurt. Op die manier vermijdt men dat het huishoudelijk elektrisch net overbelast wordt. Een slimme laadpaal kan ook vanop afstand gestuurd worden (via een applicatie).
Hoe lang duurt het opladen thuis?
De laadtijd om een batterij van een elektrische auto volledig op te laden, hangt af van het type laadpaal dat je gekozen hebt en de grootte van de batterij van je wagen. De maximale laadsnelheid van de meeste elektrische auto’s bedraagt vandaag 11kWh.
Je kan dus zelf gemakkelijk de oplaadtijd berekenen met volgende formule: capaciteit batterij / laadsnelheid. Concreet betekent dit dat je op ongeveer vier uur oplaadtijd moet rekenen voor een auto met een batterij van 42kWh en acht uur voor een batterij van 82 kWh.
Wat als je thuis geen plaats hebt voor een laadpaal?
Dan kun je als je bijvoorbeeld in een appartement woont en/of geen eigen garage of oprit hebt, kosteloos een publieke laadpaal aanvragen in je woonomgeving. Dat kan enkel als particulier en als je een elektrische auto besteld of gekocht hebt. Bovendien mag er binnen de 500 meter van je woning geen publiek laadstation aanwezig zijn.
Als je aan die voorwaarden voldoet, kan je de aanvraag doen bij Fluvius (Vlaanderen) of bij Charge Brussels (Brussel). Wat Wallonië betreft, contacteer je best de gemeente waar je woont of bel je naar het telefoonnummer vermeld op deze website.
Een andere mogelijkheid is dat je samen met de andere eigenaars een collectieve meterkast aanschaft en laadpalen installeert op de parkeerplaatsen (als die aanwezig zijn). Het centrale systeem verdeelt dan het beschikbare vermogen over de laadpalen in functie van de ingeplugde auto’s en de onderling afgesproken parameters.
Laadpalen in nieuwe woonpanden
Sinds 11 maart 2021 is men in Vlaanderen verplicht om een laadpaal voor elektrische auto’s te installeren bij nieuwe woongebouwen, of althans de basisinfrastructuur ervoor te voorzien.
Deze regel wordt in 2025 verstrengd.
10 tips in verband met laadpalen
-
- Kies, met het oog op de toekomst, voor een laadpaal die krachtig genoeg is om volledig elektrische wagens op te laden, zelfs als je nu nog maar met een plug-in hybride auto rijdt.
- Kijk voor de aankoop van een laadpaal na of je wel bij de voordeligste energieleverancier zit.
- Kies voor de juiste lengte van oplaadkabel in functie van je thuisomgeving.
- Als je thuis over een digitale meter beschikt, kies dan voor intelligente sturing waardoor de laadsnelheid voordelig gevarieerd wordt. Contacteer hiervoor Fluvius (Vlaanderen), Sibelga (Brussel) of Ores (Wallonië).
- Kies voor een slimme laadpaal met functies die het gebruiksgemak verhogen zoals raadpleging via internet, planning van het opladen, enz.
- Laad de batterij van je wagen op vóór of na de ‘huishoudelijke piek’ (tussen 17u en 21u) om piekverbruik te vermijden.
- Beperk het aantal huishoudtoestellen die stroom verbruiken wanneer je gaat opladen.
- Check of er een oververhittings- en overbelastingbeveiliging voorzien is.
- Kies voor een wallbox met een vaste kabel om te vermijden dat je steeds de kabel uit de koffer van je auto moet halen.
- Als je dat wenst, kan je andere mensen jouw laadpaal laten gebruiken tegen betaling. Dat kan via een bedrijf dat deze service aanbiedt, zoals bijvoorbeeld Coolblue.
Lees ook: De levensduur van batterijen van eletrische auto’s en fietsen
Klik hier voor meer artikels over de elektrische auto’s.