Mensen die een eerste motor willen kopen, doen dit meestal in een plotse bevlieging. Maar dit is niet altijd slim. Serge, de motorrijder van Europ Assistance die op Franstalige radiozenders live verkeersinformatie geeft, somt hieronder enkele elementen op waarmee men rekening moet houden.
Motorrijden heeft meer en meer succes. Een motor laat immers toe om gemakkelijk de autofiles voorbij te steken en de steeds frequenter wordende verkeersopstoppingen te omzeilen. In het mooie seizoen is de motor een ideaal vervoermiddel om van het goede weer te genieten en erop uit te trekken voor een ontspannende motortocht.
De aankoop van een eerste motor: enkele keuzecriteria
Een eerste motor kopen, doet men niet zomaar. Best is om rekening te houden met enkele belangrijke elementen.
1. Het budget
Het eerste criterium dat de keuze van het voertuig zal bepalen, is natuurlijk het budget. Het heeft geen zin om te dromen van een prachtige Harley Davidson die 30.000 € kost als men slechts over 10.000 € beschikt. Net zoals voor auto’s is het prijzengamma zeer breed. Neem de tijd om te vergelijken en kies een betrouwbaar verkooppunt.
Maak ook een inschatting van de verzekeringspremies, van de taksen, brandstofkosten en onderhoudskosten die u te wachten staan.
2. De grootte en het gewicht
Het is belangrijk dat, wanneer men op de motor zit, beide voeten op de grond kunnen rusten, liefst op de hele zool. Als u klein van gestalte bent, is het meestal mogelijk om het zadel wat te verlagen of om wat te sleutelen aan de schokdempers om de motor minder hoog te maken.
Let ook op het gewicht. Een motor van meer dan 200 kg rechtzetten die gevallen is, kan een zeer moeilijke, zo niet een onmogelijke taak worden wanneer men alleen is.
3. Het vermogen
Als u een beginneling bent, raad ik u ten stelligste af om een hyper sportief model te kiezen. Ook al bent u een uitstekende motorrijder en hebt u het rijexamen met glans afgelegd, toch mist u de nodige ervaring en zal de verleiding om alles “open te zetten” wellicht groot zijn. Vergeet niet dat de meeste ongevallen optreden tijdens de twee of drie jaren na het behalen van het rijbewijs.
Los hiervan is het niet altijd nodig om een sportmodel te kopen indien u er enkel mee rijdt om naar uw werk te gaan op drukke wegen. Een snelheid halen van 200 of 250 km/u of meer kan enkel interessant zijn indien u later wil racen op een circuit na een specifieke cursus gevolgd te hebben…
Dit gezegd zijnde, kies ook geen motor met een te laag vermogen. Men is een 125cc snel beu, en inhaalmanoeuvres zijn met dergelijke voertuigen moeilijker of zelfs onmogelijk.
4. « Een motor naar mijn hart »
Net zoals voor de aankoop van eender welk voertuig (of van kledij of andere objecten), moet u de motor kopen die u echt wenst. De motor moet aan uw verwachtingen voldoen zowel op het vlak van het comfort als op esthetisch vlak.
Nota: Of u het esthetisch vindt of niet, vergeet niet dat een windscherm u zal beschermen tegen allerhande soorten spatten en tegen insecten die u onderweg tegenkomt.
5. Een tweedehands model kopen?
Hoewel het altijd riskant is om een tweedehands voertuig te kopen, toch lijkt de aankoop van een tweedehandse motor een redelijke keuze indien u weinig ervaring hebt. Indien u per toeval de motor laat vallen, zal u minder ongelukkig zijn dan bij een gloednieuw exemplaar. En het gebeurt vaak! Ik ben zelf het slachtoffer geweest van een dergelijke verstrooidheid. Ik had mijn motor geparkeerd in een daling en was vergeten de eerste versnelling in te schakelen. Na enige tijd is de motor dus gevallen. Hij was nog maar twee maanden oud en het heeft me een goede duizend euro gekost om hem terug in orde te brengen. Verlies dus niet uit het oog dat alles wat met motorrijden te maken heeft, een hoog kostenplaatje heeft.
Als u kiest voor een occasie, moet u vooral zeker zijn dat hij in heel goede staat is. Controleer eerst de algemene staat: men ziet meteen wanneer een motor correct en regelmatig onderhouden is geweest. Ga de staat na van de banden, van de ketting (geen geluid of speling op de tandwielen), de remschijven, de motor en de ophanging. Vraag om enkele meters te mogen rijden zodat u zeker bent dat de koppeling niet hapert.
Tenslotte: Aarzel niet, indien het lange tijd geleden is dat u het rijexamen hebt afgelegd (of indien u het motorrijexamen niet hebt moeten afleggen) om uw kennis van de wegcode op te frissen en om enkele rijlessen te volgen… kwestie van probleemloos te leren manoeuvreren en uw motor goed in de hand te hebben.
Veel rijplezier!
Serge
Lees ook de andere artikels en tips in ons dossier “Motorrijders”