Serge, de motorrijder van Europ Assistance die elke werkdag verkeersinfo geeft op de radiozenders van de RTBF, verstrekt in dit artikel wat uitleg en advies aan diegenen die een motorhelm willen kopen.
Het spreekt vanzelf dat de helm deel uitmaakt van de verplichte en onmisbare uitrusting van elke motorrijder. Het beschermt het hoofd in geval van schokken of stoten. De keuze van een goede motorhelm is dus van essentieel belang. Hier zijn enkele tips en elementen die in overweging moeten genomen worden:
Een nieuwe helm of een tweedehandse helm?
Ik raad u ten sterkste af een tweedehandse helm te kopen. Het kan er aan de buitenkant in goede staat uitzien, maar aan de binnenkant en op een onzichtbare manier beschadigd zijn. Het piepschuim binnenin kan door valpartijen of ongelukken samengedrukt zijn, waardoor het zijn stevigheid verliest.
De homologatie
Alle helmen die in de gespecialiseerde winkels te koop zijn, zijn goedgekeurd (gehomologeerd). Let dus op voor minder nauwlettende verkopers die hun producten online aanbieden.
De helm moet voldoen aan de Europese norm. Op de kinband vindt u een label met het type Europese goedkeuring ECE . De huidige normen zijn ECE 22-04 en ECE 22-05. In 2022 zal de ECE 22-06 norm van kracht worden. Het standaardnummer wordt gevolgd door een P (Protective) voor modellen met een volgelaatsmasker. De letters PJ worden gebruikt voor zowel de “volle” als de “jet” modellen, wat betekent dat ze zowel in open als in gesloten stand kunnen worden gebruikt. De letter J wordt gebruikt voor het “Jet”-model.
De materiaalsamenstelling
Het is ook belangrijk om het materiaal te kennen waarin de helm vervaardigd is: een Chinese helm van plastic (E13) zal van mindere kwaliteit zijn dan een Japanse of Europese helm in koolstofvezel (E6). De eerste, bijvoorbeeld, kan sneller verslijten, alleen al door blootstelling aan de zon, vooral als hij niet geverfd is. Het is zeker niet aan te bevelen een helm te overschilderen als het van plastic is of als de verf oplosmiddelen bevat.
Helmen in polycarbonaat zijn het minst duur, maar ook het minst betrouwbaar. Zij moeten na 4 à 5 jaar worden vervangen.
Helmen in glasvezel zijn iets beter, vooral voor de schokbestendigheid, maar zitten niet in het beste kwaliteitsgamma.
Tri-composiethelmen (glasvezel, kevlar en koolstofvezel) komen het meest voor.
Helmen gemaakt van kevlar en koolstofvezel zijn het sterkst. Ze worden meestal gebruikt voor wedstrijden en behoren tot de duurste soorten.
De maat
U moet een helm altijd passen alvorens hem te kopen zodat u zeker bent van de maat: het moet strak genoeg zitten. Het is beter dat de helm wat strak zit dan te los. Vooral omdat na verloop van tijd de binnenkant wat minder begint te spannen. Net zoals voor kledij, variëren de maten van XS tot XXL.
Soorten helmen
Er zijn verschillende soorten helmen: voor motorcross, voor gebruik op de openbare weg, integraal, modulair, enz.
Voor een gebruik op de weg, raad ik persoonlijk een modulaire integraalhelm aan. Integraal omdat het ook de kin beschermt en modulair voor een beter comfort wanneer u hem aan- en uitdoet. Wees u er echter van bewust dat het zijzicht iets minder zal zijn met een integraalhelm dan met een “jet”-model.
Let wel, sommige modulaire helmen zijn gehomologeerd om open en andere om gesloten gebruikt te worden. Voor de laatste soort betekent dit dat ze tijdens het rijden gesloten moeten gedragen worden (zie de paragraaf hierboven over de homologatie).
De manier waarop het schuim binnenin de helm geperst is, is ook belangrijk, vooral voor de levensduur van de helm: koudgeperst schuim wordt aanbevolen. Het zal bvb. ook minder gevoelig zijn voor de zuurtegraad van de transpiratie.
Welke prijs?
En tenslotte, de prijs. Deze kan schommelen van een paar honderd euro tot 700 of 800 euro. Het verschil zit vooral in het materiaal waarvan de helm is gemaakt, maar ook in het schuim aan de binnenkant en de ventilatieopeningen.
Persoonlijk heb ik gekozen voor een merk dat vrij duur is, maar dat niet om de 4 of 5 jaar moet worden vervangen, wat bij een goedkope helm het geval is.
Voordat u de weg opgaat…
Vergeet niet de kinband te sluiten. De bescherming valt weg als ze open blijft. Bij een ongeval bent u uw helm dan al kwijt voordat uw hoofd de grond raakt. Het is net als een autogordel: als hij niet vastgeklikt is, is hij nutteloos!
Voor meer details en advies, aarzel niet om naar een echte professional te gaan.
Een motorhelm goed kiezen
De helm die u kiest, moet dus :
- gehomologeerd zijn ;
- de bovenkant van het hoofd beschermen vanaf de bovenkant van de wenkbrauwen;
- comfortabel maar goed passend zijn. Het mag niet over uw ogen kunnen glijden en moet stevig bevestigd blijven;
- u een goed zijdelings zicht bieden en het mogelijk maken om een bril te dragen;
- zichtbaar zijn, dus bij voorkeur felgekleurd en/of met reflecterende strips die langs de vier zijden zichtbaar zijn.
Een laatste tip: uw helm moet na een hevige botsing worden vervangen en mag vooral niet aan derden worden doorgegeven.
Hou het veilig op de weg
Serge
Lees ook : De verplichte uitrusting van de motorrijder
Ontdek onze andere artikels voor motorrijders door hier te klikken.