• EUROP ASSISTANCE
  • REISVERZEKERING
  • ANNULATIEVERZEKERING
  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube
Europ Assistance
  • Bijstand
  • Reizen
  • Mobiliteit
  • ICT-Bijstand
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Topartikels
  • FR
  • Bijstand
  • Reizen
  • Mobiliteit
  • ICT-Bijstand
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Topartikels
  • FR
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Europ Assistance
  • Bijstand
  • Reizen
  • Mobiliteit
  • ICT-Bijstand
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Topartikels
  • FR
  • Bijstand
  • Reizen
  • Mobiliteit
  • ICT-Bijstand
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Topartikels
  • FR
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Een wereldreis met een zeilboot: de voorbereidingen

Home » Reizen » Een wereldreis met een zeilboot: de voorbereidingen
Xavier Van Caneghem 02/12/2025 16:06 0
Een wereldreis met een zeilboot: de voorbereidingen

Onderstaand artikel gidst u door alle essentiële stappen om uw zeilavontuur waar te maken: van het kiezen en renoveren van uw boot tot het plannen van uw route en het beheren van uw budget. We geven u praktische tips van ervaren zeilers zoals Tom de Dorlodot, alsook advies over opleidingen, veiligheid, technologie aan boord, verzekeringen en administratieve formaliteiten.
Ook families vinden hier nuttige informatie over hoe het aan boord aan toe gaat, over onderwijs en gezondheid tijdens een lange reis. Kortom: u komt alles te weten om goed voorbereid de wereld rond te zeilen

Een wereldreis maken met een zeilboot: een unieke ervaring

Zich voorbereiden op zo’n wereldreis vraagt tijd, ervaring, discipline en een flinke dosis vastberadenheid. Of het nu gaat over de aankoop van de zeilboot, de nodige opleiding, administratieve formaliteiten en verzekering die u absoluut moet onderschrijven: elke stap verdient bijzondere aandacht.

Een wereldreis met een zeilboot: de ervaring van Tom de Dorlodot

Als avonturier en parapentist begon Tom de Dorlodot in 2017 samen met zijn partner Sofia aan het zeilavontuur in het kader van “Search Projects”. Hun doel: een zeilboot renoveren en een wereldreis maken. Het avontuur vergde een drietal jaren . Hieronder legt Tom uit hoe hij zich heeft voorbereid en waarmee hij rekening heeft moeten houden.

De wereldreis met de zeilboot van Tom de Dorlodot

Na mijn “verslaving” aan het zeil van mijn parapente tijdens een expeditie rond de Marquesaseilanden in Frans-Polynesië drie jaar geleden, heb ik een nieuw “virus” opgelopen: opnieuw dat van het zeilen, maar deze keer op zee! Sindsdien had ik mezelf beloofd om het onderwerp verder uit te diepen en ooit een wereldreis te maken met een zeilboot. Voor mij symboliseert de boot, meer nog dan welk ander vervoermiddel, vrijheid, ontdekking en avontuur, met respect voor de natuur en het milieu.

Kennis opdoen en een opleiding volgen

Alles begon met het verwerven van navigatievaardigheden. Wij begonnen onze opleiding op zee samen met bevriende schippers, hielpen hen op de werf van hun boot, en volgden vervolgens verschillende cursussen bij Les Glénans. Stap voor stap verzamelden wij ervaring en legden de nodige examens af, tot wij onze schipperslicentie en ons ICC (International Certificate for Operators of Pleasure Craft) behaalden.

De website van de Vlaamse pleziervaartfederatie is een goede referentie om toegang te krijgen tot alle informatie hierover: https://www.vpf.be/  (voor Franstalig België http://www.ffyb.be).

Een zeilboot vinden om de wereld te ontdekken

zeilboot van Tom de Dorlodot

Gedurende onze opleiding hebben Sofia en ik ons doel nooit uit het oog verloren: de aankoop van “onze” boot. Net zoals bij de aankoop van een huis kan dit tijd vragen. En, net zoals bij een huis vereist de aankoop van een boot soms ingrijpende renovaties!

Terwijl wij dachten ons geluk in Bretagne te vinden, bleek onze toekomstige “thuis” uiteindelijk in de Haven van Brussel te liggen. “Les Trois Mousquetaires”, een Jeanneau SUN FAST van 40 voet, herdoopt tot “SEARCH PROJECTS”, lag daar al enkele jaren in een droogdok en de eigenaar had maar één wens: dat zijn boot opnieuw op zee zou varen.

Wij hebben deze zeilboot van 12 meter dus aangekocht en vervolgens een viertal maanden aan de renovatie besteed. Eind juni 2017 konden wij de boot eindelijk officieel inhuldigen in aanwezigheid van onze vrienden en de partners die ons hebben geholpen om onze droom waar te maken.

Met z’n tweeën in hetzelfde schuitje

Letterlijk én figuurlijk! In tegenstelling tot de meeste expedities die ik tot dan toe had georganiseerd, was ons avontuur ook een avontuur met ons koppel. Hoewel ik geen enkele twijfel had over het succes van ons duo, was dit toch een nieuw gegeven.

Mijn partner Sofia is een globetrotter in hart en ziel. Zij heeft achtereenvolgens in Argentinië, Paraguay, Marokko en België gewoond. Met een bachelordiploma in communicatie beschikt zij over een ruime ervaring in de mediawereld en beheerst zij meerdere talen perfect.

Onze zeilroute en eerste stopplaats

Ik was pas terug van de Red Bull X-Alps toen wij de laatste voorbereidingen op de boot hadden afgerond, en verlieten de Haven van Brussel op vrijdag 28 juli 2017. Ons eerste doel was eenvoudig: met onze zeilboot naar de Balearen varen, naar Mallorca, om daar jonge avonturiers te ontvangen die wij begeleidden in het kader van het project “Lotto Young Adventurers”.

Enkele tips van Tom de Dorlodot

Hieronder beantwoordt Tom enkele nuttige basisvragen voor mensen die een wereldreis met een zeilboot willen ondernemen.

Hoe vind men een boot?

De tweedehandsmarkt biedt de mogelijkheid om zowel goede als minder goede deals af te sluiten. Het is dus essentieel om eerst uw programma en uw behoeften duidelijk te definiëren, voordat u verkoopsites doorzoekt.

Enkele essentiële vragen die u zich moet stellen:

  • Met hoeveel personenaan boord zult reizen?
  • Welke regio’s van de wereld wilt u bezoeken (koude, warme)?
  • Welk format en type zeilboot past u het best?
  • Wilt u een snelle, lichte boot of een robuustere (in staal of aluminium), die zwaarder en dus trager is?
  • Wat is uw aankoopbudget en uw budget om de boot weer zeewaardig te maken?

Het zijn tal van vragen waarop u een antwoord moet hebben voordat u op zoek de boot die u best past. Vervolgens werkt u best samen met professionals en wint u advies in bij welwillende mensen die het vak goed kennen. Wees vooral niet te gehaast. Wees op uw hoede voor boten die al heel lang te koop staan, of voor “te goede deals” die onaangename verrassingen kunnen verbergen.

Hoe beoordeelt u de staat van de zeilboot?

Best is om, vóór de aankoop, de boot waarmee u uw wereldreis wilt maken te laten keuren door een expert. Deze kan snel een lijst opstellen van zaken die moeten worden hersteld of aangepast, en zal tegelijk de waarde van de boot bevestigen. Een ervaren professioneel oog ontwaardt veel en ook al is de dienstverlening nogal duur, het is echt de moeite waard!

Het is de enige manier om grote verrassingen achteraf te vermijden. Best is om een volledige historiek van de boot te hebben en de tijd te nemen om kennis te maken met de vorige eigenaar. Dit voorkomt vaak heel wat zorgen en teleurstellingen.

Welke technologische uitrusting moet u aan boord voorzien?

De basisuitrusting bestaat uit een goede VHF-radio, een GPS, signaallichten en de klassieke elektronica (anemometer, windvaan, dieptemeter, enz.). Een radar is ook een interessant hulpmiddel, en AIS (dat werkt als een transponder) stelt u in staat om andere boten en vrachtschepen die eveneens met het systeem zijn uitgerust, op uw GPS-scherm te zien.

Ik heb altijd een draagbare GPS aan boord als back-up. De inReach Explorer van Garmin maakt het zelfs mogelijk om een noodbericht te versturen indien nodig.

Let op: hoe fantastisch elektronica ook is, het is absoluut noodzakelijk om papieren kaarten aan boord te hebben, evenals een kompas… en te weten hoe u deze gebruikt. Kaarten vallen immers nooit uit! 😉

Welk budget moet u voorzien voor uw zeilboot?

Er is voor elk budget wel iets te vinden. Ik heb vrienden die een zeilboot hebben gekocht voor € 15.000 en er al drie jaar mee reizen. Voor een tweedehands zeilboot van 35 tot 40 voet in goede staat, zou ik zeggen dat u moet rekenen op een bedrag tussen € 60.000 en € 150.000. Maar opnieuw: dit hangt van veel parameters af.

Door de renovatie- en herstellingswerken kan de rekening snel oplopen. In het algemeen zegt men dat een zeilboot ongeveer 10% van zijn waarde per jaar kost aan onderhoud. Havenkosten, verzekering en enkele onderhoudswerken lopen al snel op tot € 10.000. Handige doe-het-zelvers komen er veel goedkoper vanaf en zijn minder afhankelijk van bootwerven.

Kunnen de werken aan de zeilboot veel tijd in beslag nemen?

Dit hangt echt af van de staat van de boot bij aankoop. Indien mogelijk is het altijd best om hem eerst te testen door te gaan zeilen, en daarna de renovatiewerken te doen. Voor het SEARCH Projects hebben wij vier maanden “non-stop” gewerkt. Maar onze boot was in vrij slechte staat bij de start en wij hebben hem volledig vernieuwd.

Welke administratieve zaken moeten zeker geregeld worden?

Het is essentieel om uw VHF-licentie te hebben om de radio legaal te gebruiken. Een praktische cursus van één dag en een geslaagd theoretisch examen volstaan. Deze stap moet u serieus nemen: de radio is een onmisbaar hulpmiddel om hulpdiensten te contacteren en om te communiceren met de autoriteiten, vooral bij ernstige problemen.

Ik raad sterk aan om een degelijke opleiding te volgen in een goede zeilschool en het ICC-brevet (of Yachtman) te behalen. Niets vervangt ervaring en praktijk. U moet tijd op het water doorbrengen voordat u zich in een groot project zoals een wereldreis stort. Begin, zodra u zich klaar voelt, met het huren van een zeilboot om ervaring op te doen.

Hoe bepaalt u het traject en de tussenstops?

Ik zou zeggen: de weersomstandigheden zullen dit beslissen. U moet op veiligheid spelen en geduld en nederigheid tonen als de omstandigheden niet gunstig zijn.

Is het aan te raden om alleen te vertrekken?

Wat het aantal zeilers betreft: het is niet aan te raden om alleen aan een dergelijk project te beginnen zonder ruime zeilervaring. Vermoeidheid beheren kan heel complex zijn als u alleen bent. Problemen aan boord lost u veel sneller op met meerdere personen. Lees hierover het artikel “Solo varen: hoe doe je dat?”.

Wat is het beste seizoen om te varen?

De seizoenen veranderen wereldwijd, en de zomer is het meest geschikt (en het meest comfortabel!) om te starten in warmte en zon. U hoeft niet per se ver te gaan om prachtige plekken te ontdekken: Europa zit vol met schitterende regio’s om met een zeilboot te verkennen!

« Fair winds & following seas »…

Tom.

_________________________________________________________________________________

Hoe maakt u een wereldreis per zeilboot met uw gezin?

Een wereldreis maken per zeilboot met het gezin is een unieke ervaring die ongetwijfeld de familiebanden zal versterken en onvergetelijke herinneringen zal creëren. Veel gezinnen doen dit  met kinderen van alle leeftijden, sommigen zelfs slechts enkele weken oud bij vertrek.

Bereik uw gezin voor op het vertrek

Voordat u het anker licht, is het essentieel om het hele gezin bij het project te betrekken. Met tieners moet het gesprek open en eerlijk zijn: bespreek de beperkingen, de tussenstops van de reis en wat zij eruit kunnen halen. Voor jongere kinderen overheersen vaak nieuwsgierigheid en enthousiasme, maar het blijft belangrijk om hen te begeleiden om alle veranderingen goed te begrijpen.

Een goede psychologische voorbereiding draagt dus bij aan de harmonie binnen de groep, en mag niet worden onderschat. Iedereen moet zich op zijn plaats voelen en begrijpen welke rol hij of zij aan boord zal hebben, zodat vanaf de eerste dagen op zee een rustige gezinsdynamiek ontstaat.

Leer goed samenleven aan boord van de zeilboot

Het leven aan boord vraagt om een duidelijke organisatie en een goede teamgeest. De dagen worden immers bepaald door de wachtbeurten, door het weer en door ieders behoeften, en ouders moeten schipperen tussen navigatie, logistiek en ontspanningsmomenten met het gezin.

Enkele belangrijke aandachtspunten:

  • Verdeel de taken volgens de capaciteiten en leeftijd van de kinderen;
  • Houd een evenwicht tussen leren, rust en spel;
  • Respecteer de veiligheidsregels (het dragen van een harnas, aangepaste reddingsvesten, toezicht bij verplaatsingen op het dek, enz.).

Gezondheid en onderwijs goed beheren tijdens de reis

De continuïteit van het onderwijs is een belangrijk aandachtspunt voor gezinnen die langdurig op reis gaan. Velen kiezen voor oplossingen zoals online leerplatformen, zodat kinderen hun leerproces kunnen voortzetten met behoud van flexibiliteit in de planning.

Wat gezondheid betreft, is de voorbereiding even belangrijk:

  • Stel een complete medische kit samen, aangepast aan het leven op zee (pleisters, ontsmettingsmiddelen, basisgeneesmiddelen, zonnecrème, muggenwerende middelen, specifieke behandelingen indien nodig), voor de volledige duur van uw wereldreis;
  • Bewaar gezondheidscertificaten en voorschriften aan boord, evenals digitale kopieën;
  • Informeer u over medische voorzieningen op uw tussenstops en noteer de contactgegevens van ziekenhuizen of klinieken voor noodgevallen;
  • Laat een volledige medische check-up uitvoeren vóór vertrek;
  • Volg een opleiding in eerste hulp en idealiter in noodsituaties op zee;
  • Voorzie een noodcommunicatiemiddel (VHF, satelliet, noodtelefoon) om indien nodig een arts op afstand te contacteren.

Enkele basisvragen over een wereldreis per zeilboot

Hoeveel kost een wereldreis per zeilboot?

De budgetten variëren enorm. Hier zijn enkele richtbedragen:
Voor de aankoop van een tweedehands zeilboot van 35 tot 40 voet, moet u rekenen op een bedrag tussen € 60.000 en € 150.000. Sommige zeilers vinden goedkopere boten (€ 15.000 tot € 30.000), maar die vereisen meestal meer werk. De jaarlijkse kosten bedragen ongeveer 10% van de waarde van de boot (haven, verzekering, onderhoud), dus ongeveer € 10.000 per jaar.

Is zeilervaring nodig voordat u vertrekt?

Zeilboot in de stormNee, het is niet absoluut noodzakelijk om vooraf ervaring te hebben, maar een degelijke opleiding is essentieel om risico’s te beperken en optimaal van uw avontuur te genieten. U moet zich opleiden in een goede zeilschool, de vereiste brevetten behalen (ICC of Yachtman) en tijd op zee doorbrengen voordat u vertrekt. De voorbereiding voor een wereldreis per zeilboot duurt doorgaans 2 tot 4 jaar!

Wat is de gemiddelde duur van een wereldreis per zeilboot?

De klassieke route van oost naar west duurt meestal tussen drie en vijf jaar voor zeilers die van de tussenstops willen genieten. Sommigen voltooien deze reis in twee jaar (of minder!), maar dat laat weinig ruimte voor ontdekking. Andere zeilers, vaak jonge gepensioneerden, vertrekken voor onbepaalde tijd en kunnen tot tien jaar reizen, met lange verblijven in elke regio.

Welke uitrusting is onmisbaar aan boord?

De essentiële uitrusting omvat: een VHF-radio (met verplichte licentie), een GPS, signaallichten, navigatie-elektronica (anemometer, windvaan, dieptemeter), radar, AIS, een draagbare GPS als back-up, en absoluut papieren kaarten met een peilkompas.

Welke reisverzekering moet men kiezen?

  • Een attest van maritieme aansprakelijkheidsverzekering is verplicht in de meeste havens.
  • Een internationale reisverzekering is onmisbaar. Europ Assistance biedt jaarlijkse formules die aangepast zijn aan lange reizen, met dekking van medische kosten, repatriëring en 24/7 bijstand in meer dan 200 landen.In de praktijk zal Europ Assistance niet kunnen tussenkomen zolang u zich op volle zee bevindt. De bijstand kan pas worden geactiveerd zodra u contact opneemt met de hulpverlener nadat u bent aangemeerd in een land dat door uw verzekeringscontract wordt gedekt en waar u de eerste medische zorgen hebt ontvangen. Ontdek hier onze reisverzekeringen

Hoe bepaalt u het traject?

zeilboot in de tropenDe meeste zeilers die een wereldreis maken, volgen de route van de passaatwinden, bestendige winden die in tropische gebieden waaien. Deze route maakt het mogelijk om met de wind in de rug te varen, wat veel comfortabeler en veiliger is. Het doel is om het orkaanseizoen in elke bezochte zone te vermijden, wat een vrij strikt schema oplegt. Sommige zeilers kiezen ervoor om enkele maanden in een regio te blijven om te wachten op het juiste weer, waardoor hun wereldreis verandert in een echte nomadische levensstijl in plaats van een eenvoudige oversteek.

Welke administratieve formaliteiten zijn nodig?

De onmisbare formaliteiten omvatten: de VHF-licentie (verplicht om de radio legaal te gebruiken), het ICC- of Yachtman-brevet, het vaarbewijs en de registratiepapieren van de zeilboot. Het wordt sterk aanbevolen om een opleiding te volgen in een goede zeilschool voordat u vertrekt.

vakantie

boot reizen voyage zeilen

Blog Europ Assistance |View all posts by Xavier Van Caneghem


De Gipsvlucht 2020 van Europ Assistance
Europ Assistance

De Gipsvlucht 2020 van Europ Assistance

Xavier Van Caneghem 0

Europ Assistance maakt de balans op van de krokusvakantie 2020 Gedurende de krokusvakantie 2020 ontving Europ Assistance 5.198 oproepen, met...

Read More »
Het ecotoerisme: de natuur verkennen in alle respect
Ecologisch verantwoord reizen

Het ecotoerisme: de natuur verkennen in alle respect

Xavier Van Caneghem 0

Steeds meer mensen willen reizen met respect voor het milieu en de biodiversiteit. Ecotoerisme is een mooie manier om prachtige...

Read More »
Getuigenis van een reizigster: denge in Zuidoost Azië
Gezondheid

Getuigenis van een reizigster: denge in Zuidoost Azië

Xavier Van Caneghem 0

… of het verhaal van een mug die zo gevaarlijk werd als een olifant … Sarah en Cédric van de...

Read More »

Laat een antwoord

Click here to cancel reply.

Wij raden u aan
De checklist van uw vertrek op vakantie
Reizen

De checklist van uw vertrek op vakantie

De beste reisbestemmingen volgens het klimaat
Afrika

De beste reisbestemmingen volgens het klimaat

Zijn er landen “uitgesloten” van de reisverzekering?
Europ Assistance

Zijn er landen “uitgesloten” van de reisverzekering?

7 tips voor een ontspannen vakantie
Reizen

7 tips voor een ontspannen vakantie

Medische kosten in de Verenigde Staten: de beste bescherming
Geld

Medische kosten in de Verenigde Staten: de beste bescherming

Reizen zonder retourticket: wat zijn de risico’s?
Afrika

Reizen zonder retourticket: wat zijn de risico’s?

Ski: 14u, een gevaarlijk uur op de skipiste
Reizen

Ski: 14u, een gevaarlijk uur op de skipiste

De Europese Ziekteverzekeringskaart (EZVK)
Gezondheid

De Europese Ziekteverzekeringskaart (EZVK)

Whitepaper met de afbeelding van een bijstandsverlener van Europ Assistance die een kindje in zijn armen houdt
Meest gezochte thema’s
activiteiten auto avontuur bergen bijstand boot buitenland consumptie covid-19 cyberaanval elektrische auto Europ Assistance fiets geldzaken hond informatica jeugd kat kids kinderen maison mobiliteit motor reis reisweg reisziekte reizen ski smartphone sneeuw snowboard sport trektocht vacances vakantie veiligheid verkeer verkeersreglement vliegtuig voeding voyage wagen winter woning ziekte
Europ Assistance

Europ Assistance wordt ook wel dé uitvinder van de reisverzekering genoemd. Het maakt deel uit van de Generali Group, de derde grootste verzekeringsgroep ter wereld. Met producten als reisverzekering, bijstandsverzekering, annulatieverzekering, IT-bijstand, woningbijstand en pechverhelping zowel in België als wereldwijd, biedt Europ Assistance een uitgebreid pakket aan verzekeringen aan.

Europ Assistance Belgium, Kantersteen 47 – 1000 Brussel
BTW BE 0738.431.009 RPR Brussel

Bijstand

Reisverzekering Europa

Annulatieverzekering wereld

Reisbijstand autovakantie

Verzekering wintersport

Vakantiebestemmingen

LAATSTE BERICHTEN

Een wereldreis met een zeilboot: de voorbereidingen

Op reis naar Turkije: praktische informatie

Het nieuwe digitale rijbewijs

Nieuwsbrief
Schrijf u in op onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig onze beste tips!

 


Ik ga akkoord met de privacyverklaring
Klantenbeoordelingen
Scroll to top
 

Loading Comments...