
Zoals elk jaar heeft Europ Assistance, in samenwerking met het enquêtebureau Ipsos*, een grote peiling uitgevoerd naar de intenties en de bezorgdheden van de Belgen en de Europeanen met betrekking tot hun komende zomervakantie. Hieronder vindt u de belangrijkste resultaten:
De vakantieplannen, de duur en de frequentie van de reizen
- Vakantieplannen: 73% van de Belgen geeft aan in de zomer 2025 op reis te zullen gaan. Dat percentage blijft hoog sinds de post-Covidperiode, toen veel Belgen leken te genieten van hun ‘herwonnen vrijheid’ om weer te kunnen reizen.
- Reisduur: Korte vakanties (maximaal 1 week) zijn populair bij 45% van de reizigers, gevolgd door vakanties van 2 weken (39%) en 3 weken of meer (16%).
- Frequentie van de reizen: Van de 73% van de Belgen die van plan zijn om in de zomer 2025 op vakantie te gaan, zegt de meerderheid (45%) dat ze maar één keer op reis zullen vertrekken. 28% van de reizigers zal meerdere keren op vakantie gaan. Juli is voor 24% van de reizigers de vakantiemaand bij uitstek.
Het enthousiasme van de Belgische reizigers
- Belgen zijn nog altijd even enthousiast over op vakantie gaan: Maar liefst 76% van de Belgen verklaart (heel) enthousiast te zijn om in de zomer 2025 op vakantie te gaan. Sommige factoren hebben een directe invloed op dit enthousiasme.
– In de eerste plaats de impact van inflatie en hoge prijzen (voor 85% van de Belgen).
– Op een tweede plaats komen geopolitieke redenen (gewapende conflicten), die de overhand hebben genomen op andere soorten bezorgdheden (78%).
– Een andere temperende factor zijn persoonlijke of familiale redenen (78%). Deze redenen worden traditioneel opgegeven.
– Ten slotte wordt klimaatverandering als vierde factor genoemd (77%). Veel Belgen vrezen dat hun vakantiebestemming getroffen zal worden door hittegolven, extreme weersomstandigheden en de daarmee gepaard gaande nadelen.
Bestemmingen en soorten vakanties
- Bij de populairste bestemmingen van de Belgen vinden we steevast Frankrijk (22%), België (15%), Spanje (14%), Italië (7%) en Nederland (6%) terug.
- 42% van de Belgen verklaart terug te willen gaan naar dezelfde, vertrouwde vakantiebestemming. 37% keert terug vanwege het gunstige klimaat en 33% vanwege het aanbod aan vrijetijdsbesteding en activiteiten.
- De Belgen brengen hun vakantie nog steeds het liefst door aan de kust (62%). Een vakantie in de bergen trekt dit jaar 26% van de vakantiegangers aan. Citytrips en vakanties op het platteland worden door 24% van de Belgen gekozen.
- Sommige nieuwe trends zijn ook populair, zoals “slow tourism” (63%), het bezoeken van plaatsen ver weg van het massatoerisme (61%) en evenementenreizen (bijv. om een festival of speciaal evenement bij te wonen) (30%).
- De selectiecriteria voor de keuze van een reisbestemming: 3 essentiële factoren zijn bepalend bij de keuze van een vakantiebestemming:
– De veiligheid (algemeen en op persoonlijk vlak) en de bijbehorende geopolitieke context. Dit criterium is een prioriteit geworden in de huidige mondiale context.
– Het klimaat: De Belgen zijn op zoek naar de zon, maar de opwarming van de aarde en het risico op extreme weersomstandigheden beïnvloeden ook hun keuzes.
– De kosten van levensonderhoud, de drukte en de lokale taal of cultuur zijn meer traditionele criteria die ook een invloed hebben op de keuze van de vakantiebestemming. - Transportmiddelen om de vakantiebestemming te bereiken: De persoonlijke auto is voor 44% van de Belgen het populairste transportmiddel. Het wordt ruimschoots ingehaald door het vliegtuig (51%). 15% kiest voor de trein en 9% voor de bus.
Het gemiddelde vakantiebudget
- Het gemiddelde vakantiebudget van de Belgen van de zomer 2025 (d.w.z. het gemiddelde voor alle huishoudtypes) bedraagt dit jaar €2.710. Het Belgische vakantiebudget komt op de derde plaats van de gepeilde Europese landen na Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. Het gemiddelde Europese vakantiebudget bedraagt €2.080.
Reizen, AI en ecologie
- AI tijdens de vakantievoorbereidingen: Dit jaar wilde het onderzoek nagaan hoe belangrijk artificiële intelligentie is bij het plannen van de vakantie van Belgen. Uit de enquête blijkt dat 17 % van de Belgen al gebruik heeft gemaakt van AI om hun vakantie voor te bereiden. 19 % van de Belgen is van plan dit te doen, 25 % twijfelt nog en 56 % vertrouwt er (nog) niet op.
- Ecologische voetafdruk: 32% van de Belgen maakt zich zorgen over zijn/haar ecologische voetafdruk tijdens het reizen. Ondanks deze trend zegt slechts 24 % van de Belgen van plan te zijn hun vakantiepatroon aan te passen om hun ecologische voetafdruk te verkleinen.
Reizen en verzekeringen
- Verzekering/bijstandsverzekering voor Belgische reizigers: De meerderheid van de Belgen is verzekerd voor medische problemen tijdens de reis (79%) en voor problemen met hun verblijf (71%) of pech met hun voertuig (73%).
*Deze enquête is online uitgevoerd door Ipsos tussen 24 februari en 26 maart 2025 via een steekproef van 11.002 Europeanen (Fransen, Duitsers, Engelsen, Italianen, Spanjaarden, Oostenrijkers, Belgen, Zwitsers, Polen, Tsjechen en Portugezen) en 12 000 niet-Europeanen. Het onderzoek werd uitgevoerd volgens de quotamethode (geslacht, leeftijd, beroep van het gezinshoofd, na onderverdeling per regio en grootte van de agglomeratie.