Wegversmallingen zijn meestal synomiem voor verkeersopstoppingen en vertragingen. Om dit te vermijden werd het ritsen op de weg verplicht gemaakt.
Wegversmallingen zijn meestal synomiem voor verkeersopstoppingen en vertragingen. Om dit te vermijden werd het ritsen op de weg verplicht gemaakt.
Ritsen is verplicht
In België is het ritsen via Koninklijk Besluit verplicht sinds 1 maart 2014 en opgenomen in het verkeersreglement. Autobestuurders die op een rijstrook rijden die verderop wegvalt, moeten net vóór de versmalling invoegen in de zijdelingse rijstrook en de bestuurders die op die rijstrook rijden moeten de invoegende wagens beurtelings tussenlaten.
Een boete van (minimum) 55 euro kan in geval van overtreding opgelegd worden. Deze overtreding wordt gelijkgesteld met een overtreding van de eerste graad, op dezelfde manier als het niet opzetten van de knipperlichten of het niet dragen van de veiligheidsgordel.
Wat is het voordeel van het ritsen?
Deze techniek laat toe het verkeer vlotter te laten verlopen. Resultaten in Duitsland, Oostenrijk en Nederland, die deze reglementering enkele jaren geleden hebben ingevoerd, wijzen allemaal in die richting. Het Groothertogdom Luxemburg heeft het ritsen eveneens ingevoerd in juni 2012, maar legt een hogere boete op bij niet-naleving: 74 eur. In Frankrijk is het ritsen nog niet opgenomen in de wegcode.
Hoe past men het ritsen efficiënt toe?
- Ofwel rijdt u op een rijstrook die verderop wegvalt: pas uw snelheid aan aan het verkker van de vrije rijstrook 300 meter vóór de wegversmalling. Dit zal u toelaten om gemakkelijker in te voegen in het vrije rijvak op het einde van de versmalling zonder te moeten vetragen of de doorgang te forceren.
- Ofwel rijdt u op de vrije baanstrook die niet versmalt wordt: laat ruimte tussen u en het voertuig dat u voorafgaat om de bestuurders van het andere rijvak de kans te geven zich vlot in te voegen.
Conclusie
Wij raden u aan het principe van de rits te volgen zodat er minder files zouden zijn bij de versmalling of het wegvallen van de rijvakken. Een dergelijke houding is immers een kwestie van hoffelijkheid achter het stuur.