Peilingen en studies van verschillende instanties (statistiekenbureaus, verzekeringsmaatschappijen, reisorganismen, …) bewijzen het: sinds meerdere jaren blijft het aantal Belgen dat op vakantie gaat voor een verblijf van minimum 4 nachten almaar stijgen.
Volgende stelling is dus een publiek geheim:
De Belg is reislustig en reist bij voorkeur meermaals per jaar.
Reizen en risico’s
Maar op reis gaan, betekent ook dat men zich blootstelt aan bepaalde potentiële risico’s:
- een plots medisch probleem;
- een verplaatsings- of transportprobleem (autopech of auto-ongeval);
- verlies of diefstal van bagage;
- een probleem dat de thuisblijvers treft (ziekenhuisopname, sterfgeval, schadegeval);
- de noodzaak om een reis te annuleren;
- …
Zelfs in een buurland of in landen aan de Middellandse Zee die door Belgische toeristen het meest bezocht worden, kan een klein medisch probleem of een dom ongeval uitdraaien op een nachtmerrie:
- een andere (infra)structuur van gezondheidszorgen in vergelijking met België;
- de fysieke verwijdering met het persoonlijke netwerk van het slachtoffer (familie, vrienden, behandelende geneesheer, …);
- een buitenlandse taal die men niet beheerst;
- een grotere afhankelijkheid en het gevoel dat men machteloos staat ten opzichte van de gebeurtenissen;
- …
Daarenboven kunnen interventiekosten zonder een degelijke dekking snel astronomisch hoog oplopen.
Toch blijkt zowat 30% van de Belgen geen bescherming te genieten via een reisbijstand wanneer ze naar het buitenland gaan.
Hoe kan men zich beschermen?
Op de markt bestaan er verschillende verkoopkanalen om zich te verzekeren:
Het ziekenfonds: Het ziekenfonds (Mutas) komt in het buitenland tussen bij dringende en onvoorziene medische zorgen. In sommige gevallen is de financiële tussenkomst beperkt tot een bepaald bedrag. Enkel wanneer de medische omstandigheden dit vereisen, dekt het de repatriëring van de onderschrijver. Het komt niet tussen voor verloren bagage, autopech of de repatriëring van uw voertuig. Het ziekenfonds komt niet in alle landen tussen.
De kredietkaart: De dekking van een kredietkaart geldt meestal als de volledige som van de reis met de kaart werd betaald. Soms is de financiële tussenkomst beperkt en zal de tussenkomst zich enkel beperken tot de kaarthouder .
De autoverzekering: De autoverzekering dekt meestal enkel ongevallen (en dus geen mechanische pannes). Doorgaans is ook geen enkele medische bijstand voorzien. Autofabrikanten en leasingmaatschappijen dekken dan weer enkel mechanische pannes en geen ongevallen. De bestuurder en de medereizigers zijn dan ook niet (altijd) gedekt.
De hospitalisatieverzekering: De hospitalisatieverzekering komt tussen in de terugbetaling van de medische kosten in het buitenland bij ziekenhuisopname (geen ambulante zorgen of dagverblijven). Meestal wordt ook de organisatie van de hulpverlening niet vergoed, noch de repatriëring van de verzekerde en zijn medereizigers.
De reisverzekering (reisbijstand): Bijstandsmaatschappijen stellen verschillende soorten verzekeringsproducten voor die overeenstemmen met uw noden en die doorgaans vollediger zijn dan de producten die via bovenstaande verkoopkanalen verkocht worden. U hebt de keuze tussen een breed gamma producten en kunt uw reisbijstand verrijken met een bijstand aan het voertuig (en de inzittenden), een reisannulatieverzekering en een bagageverzekering.
Deze verzekeringen kunnen rechtstreeks onderschreven worden (internet), via tussenpersonen (makelaars, banken, reiskantoren, transporteurs, …) of zijn soms opgenomen als inclusie in bankproducten, verzekeringsproducten of reisboekingen.
Pas echter op voor dubbele verzekeringen! Het is niet uitgesloten dat u dubbel verzekerd bent indien u verzekeringsproducten geniet via verschillende verkoopkanalen.
Kies in dat geval voor de formule die u de meest volledige dekking biedt. Lees in dit verband: “Wat dekt een reisverzekering?”