De overboeking is bij sommige luchtvaartmaatschappijen schering en inslag.
Wat zijn u rechten als u er het slachtoffer van wordt?
De valstrik van de overboeking
Luchtvaartmaatschappijen stellen vast dat een aantal geboekte plaatsen ongebruikt worden gedurende de vlucht wegens de afwezigheid van de passagier op het ogenblik van de inscheping. Om dit euvel aan te pakken en hun rentabiliteit te verhogen, verkopen sommige luchtvaartmaatschappijen meer vliegtickets dan het aantal beschikbare plaatsen in het vliegtuig. In dit geval kan het dus gebeuren dat passagiers niet kunnen inschepen ondanks het feit dat ze volledig officieel hun ticket hebben aangekocht. Er is dan sprake van overboeking (in het Engels als “overbooking” geschreven).
De rechten van de passagiers in geval van overboeking
Een eerste verduidelijking
De regels waarvan hieronder sprake is, hebben betrekking tot
- een vlucht vanuit een luchthaven van de Europese Unie, of
- een vlucht naar een luchthaven binnen de Europese Unie, maar uitgevoerd door een luchtvaartmaatschappij van de Europese Unie, Noorwegen, Zwitserland of IJsland.
Indien het gaat om een vlucht buiten Europa met een luchtvaartmaatschappij die niet toebehoort aan de Europese Unie (bvb een Amerikaanse maatschappij), zullen de regels toegepast worden die van kracht zijn in het land waar het probleem zich heeft voorgedaan.
Bij een geschil zal u bijgevolg contact moeten opnemen met die luchtvaartmaatschappij en desnoods met de diensten van de burgerluchtvaart van het betrokken land.
Vrijwilligers staan hun plaats af
Bij overboeking heeft de luchtvaartmaatschappij de verplichting om aan de passagiers te vragen of er een vrijwilliger is die zijn plaats wil afstaan.
Die vrijwilliger kan dan ook de terugbetaling aanvragen van zijn vliegticket en een vliegticket voor een later vertrek. Indien hij in transit is, mag hij een “retourticket” vragen om terug te keren naar het punt waar hij zijn reis heeft aangevat.
De vervoermaatschappij wordt geacht hem voedsel en drank gratis aan te bieden, en dit in verhouding met zijn wachttijd.
Indien de wachttijd tot de volgende dag verlengd wordt, mag de passagier een gratis overnachting aanvragen in een hotel en gebruik maken van de transferts.
Hij heeft ook recht op 2 gratis telefoongesprekken, 2 gratis faxverzendingen of 2 gratis e-mailverzendingen.
Vraag een attest aan
Of u het slachtoffer bent van een overboeking (en dus niet kunt inschepen) of vrijwillig uw plaats hebt aangeboden, is het belangrijk dat u een attest aanvraagt aan de luchtvaartmaatschappij.
Zorg ervoor dat het attest niet vermeldt dat u uw plaats vrijwillig hebt afgestaan indien dit niet het geval zou zijn (want dit zou u het recht op eventuele vergoedingen ontzeggen).
De schadevergoeding van de slachtoffers van overboeking
De Europese wetgeving voorziet de volgende schadevergoeding per betrokken passagier:
- 250 eur voor vluchten tot 1500 km (125 eur indien een vlucht wordt aangeboden die minder dan 2u op bestemming aankomt t.o.v. de oorspronkelijk geboekte vlucht).
- 400 eur voor vluchten binnen de Europese Unie van meer dan 1500 km (200 eur indien een vlucht wordt aangeboden die minder dan 3u op bestemming aankomt t.o.v. de oorspronkelijk geboekte vlucht).
- 400 eur voor vluchten buiten de Europese Unie van 1500 km tot 3500 km (200 eur indien een vlucht wordt aangeboden die minder dan 3u op bestemming aankomt t.o.v. de oorspronkelijk geboekte vlucht).
- 600 eur voor vluchten van meer dan 3500 km (300 eur indien een vlucht wordt aangeboden die minder dan 4u op bestemming aankomt t.o.v. de oorspronkelijk geboekte vlucht).
In wederzijds overleg kan deze schadevergoeding de vorm aannemen van een financiële transactie op uw rekening of van reisbons of diensten.
De maatschappij geeft u een plaats in een lagere of een hogere klasse
Indien de luchtvaartmaatschappij u een plaats aanbiedt in een hogere klasse dan de klasse waarvoor u geboekt hebt, zult u uiteraard geen schadevergoeding kunnen eisen.
Maar indien de maatschappij u een plaats aanbiedt in een lagere klasse, hebt u het recht volgende vergoeding aan te vragen (met betaling binnen de 7 dagen):
a) 30 % van de prijs van het vliegticket voor alle vluchten van minstens 1500 km, of
b) 50 % van de prijs van het vliegticket voor alle vluchten binnen de Europese Unie van meer dan 1500 km, met uitzondering van vluchten tussen het Europese grondgebied van de Lidstaten en de Franse overzeese gebieden, evenals voor alle andere vluchten van 1500 km tot 3500 km, of
c) 75 % van de prijs van het vliegticket voor alle vluchten die buiten punt a) of b) vallen, hierbij inbegrepen de vluchten tussen het Europese grondgebied van de Lidstaten en de Franse overzeese gebieden.
(Zie in dit verband de volgende link)
Interessante artikels
– Vlucht vertraagd: wat zijn de vergoedingen?
– De beste zitplaatsen in het vliegtuig
– https://www.vlucht-vertraagd.be/