Elk jaar worden 9 à 11 miljoen reizen ondernomen vanuit België naar het buitenland. Sommige van die reisbestemmingen zijn niet altijd even veilig. Andere bestemmingen kunnen dan weer geteisterd worden door natuurrampen, uitzonderlijke weersomstandigheden of ernstige incidenten (aardbeving, overstroming, orkaan, tsunami, vulkaanuitbarsting, kernongeval, zware incidenten, …)
Om preventief te kunnen optreden of om snel alles in het werk te kunnen stellen indien er Belgische slachtoffers zijn, moeten de overheden (consulaten) zo spoedig mogelijk de Belgische reizigers kunnen lokaliseren die zich ter plaatse bevinden.
Zich inschrijven om gelokaliseerd, geïnformeerd en geholpen te worden door de Belgische overheden bij ernstige incidenten
Voortaan kunnen Belgen die naar een land reizen buiten de Europese Unie zich inschrijven op de website “Travellers online” https://travellersonline.diplomatie.be/ van de FOD Buitenlandse Zaken. Dankzij deze inschrijving is het consulaat ter plaatse op de hoogte van hun aanwezigheid en kan het de landgenoten gemakkelijker informeren en helpen indien er een ernstig probleem opduikt.
De inschrijving duurt slechts enkele minuten. Het volstaat zich te registreren op de website, er uw rijksregisternummer in te voeren evenals uw persoonlijke gegevens, gsm-nummer, contactpersoon, verzekeraar (reisverzekering) en natuurlijk ook uw reisbestemming en verblijfsdata.
Die gegevens zullen twee weken na de datum van terugkeer worden uitgewist.
Lees ook ons dossier “Veilig op reis” en het artikel “Een medische bijstand aanvragen bij Europ Assistance”.
Lees ook het artikel: “Hulp van het consulaat of reisbijstand: welke verschillen?”