De Vlaamse overheid wil de verkeersveiligheid verbeteren. Daarom wijzigt vanaf 1 december 2024 de manier waarop de banden van een voertuig gecontroleerd worden door de technische keuring in Vlaanderen.
Onze blogger Alain Dierckx geeft hieronder de 4 voornaamste wijzigingen. Sommige kunnen een grote impact hebben!
1. De controle van de slijtage van de autobanden
In elke autoband bevindt er zich in de hoofdgroef een blokje dat de slijtage-indicator genoemd wordt. Het doel daarvan is aan te geven wanneer de band zou moeten vervangen worden.
Als het blokje gelijk loopt met de band
De situatie vóór 1 december 2024:
Uw voertuig wordt niet afgekeurd.
Vanaf 1 december 2024:
Uw voertuig wordt afgekeurd met een rode kaart met een geldigheid van vijftien dagen. In die periode mag u op de openbare weg rijden maar moet u actie ondernemen om het gebrek aan te pakken. Ten laatste twee maanden na de afkeuring moet het voertuig herkeurd worden.
Als de profieldiepte van de band lager is dan 1,6 mm
De situatie vóór 1 december 2024:
Uw voertuig wordt afgekeurd met een rode kaart met een geldigheid van vijftien dagen. In die periode mag u op de openbare weg rijden maar moet u actie ondernemen om het gebrek aan te pakken.
Vanaf 1 december 2024:
Uw voertuig wordt afgekeurd met een rode kaart met verbod tot het verkeer. Dit laatste houdt in dat u als bestuurder enkel de kortste weg mag afleggen tussen het keuringscentrum, de herstelplaats en de woonplaats.
2. De snelheidsindex van de banden
Wat is de snelheidsindex?
De snelheidsindex van een band bepaalt hoe snel een voertuig met dat type band mag rijden.
De situatie vóór 1 december 2024:
Vandaag moet de maximale snelheid van een band gelijk zijn aan de maximale snelheid van het voertuig zoals vermeld op het gelijkvormigheidsattest.
Vanaf 1 december 2024:
De snelheidsindex van banden wordt vastgelegd op 160 kilometer per uur, ook voor voertuigen die sneller kunnen rijden. De redenering erachter is dat in België toch niet sneller mag gereden worden dan 120 kilometer per uur.
Op het dashboard van voertuigen met een maximumsnelheid die hoger is dan de snelheidsindex van de banden dient er een label aangebracht te worden met de verwijzing naar de maximumsnelheid.
3. De e-markering van de banden
Wat is de e-markering?
De e-markering is een merkteken dat aangeeft of de band voldoet aan de Europese veiligheidsnormen.
De situatie vóór 1 december 2024:
De e-markering is niet verplicht.
Vanaf 1 december 2024:
De e-markering wordt verplicht voor voertuigen met een inschrijvingsdatum vanaf 1 januari 2004. Indien het voertuig daar niet aan voldoet, wordt het afgekeurd met een rode kaart met een geldigheid van vijftien dagen. In die periode mag u op de openbare weg rijden maar moet u actie ondernemen om het gebrek aan te pakken.
Opmerking: voor de meeste voertuigen is er al een e-markering aanwezig.
4. De symmetrie van de banden
De situatie vóór 1 december 2024:
Vandaag wordt door de technische keuring de laad- en snelheidsindex van alle banden gecontroleerd.
Vanaf 1 december 2024:
De laad- en snelheidsindex van alle banden wordt niet langer gecontroleerd. Een andere wijziging is dat banden die op dezelfde as zitten enkel nog dezelfde structuur en afmeting gemeen moeten hebben wat wil zeggen dat in principe verschillende types banden op één en dezelfde as toegelaten zijn.
Welke regels zijn van kracht in Brussel en Wallonië?
In Brussel en Wallonië zijn er voor de technische keuring geen wijzigingen gepland vanaf 1 december 2024.
Als inwoner van België mag u kiezen waar u uw voertuig technisch laat keuren (Vlaanderen, Wallonië of Brussel). Dat betekent dat u in theorie een groene kaart kan krijgen in die twee laatste gewesten terwijl dat in Vlaanderen niet het geval zou zijn.
De Vlaamse overheid geeft aan dat er geen boetes zullen worden uitgeschreven als men een groene kaart in Brussel of Wallonië krijgt voor een voertuig met banden die niet voldoen aan de nieuwe normen in Vlaanderen.
Er zijn immers nog andere kleine verschillen tussen de keuringen in de drie gewesten (o.a. geldigheidsduur keuring, prijs, regels inzake barst op voorruit, …).