Een reddingsstrook voor de hulpdiensten
Sinds 1 oktober 2020 is elke bestuurder van een gemotoriseerd voertuig verplicht om in vertraagd of stilstaand verkeer uit te wijken voor prioritaire voertuigen door een reddigsstrook vrij te maken.
Wat betekent dit concreet?
Geldt dit enkel op de snelweg en bestaat die regel ook in het buitenland?
Onze blogger Alain Dierckx geeft ons hieronder de antwoorden.
De reddingsstrook: wat zegt de wet?
Artikel 9.8 van de wegcode schrijft voor dat in geval van filevorming de bestuurders van een voertuig een reddingsstrook moeten vormen om baan vrij te maken voor prioritaire voertuigen.
De wet schrijft dit voor op openbare wegen met een rijbaan van minstens twee rijstroken in dezelfde richting. Dit kunnen snelwegen zijn maar ook wegen binnen de bebouwde kom als deze bestaan uit minstens twee rijstroken in dezelfde rijrichting.
Hoe maakt men een reddingsstrook vrij?
Op een rijbaan met twee rijstroken dienen de bestuurders op de linkerrijstrook uit te wijken naar uiterst links en de bestuurders op de rechter rijstrook naar uiterst rechts zodat er tussen hen een reddingsstrook ontstaat.
Op een rijbaan met meer dan twee rijstroken dienen de bestuurders op de linkerrijstrook uit te wijken naar uiterst links en de bestuurders op alle andere rijstroken naar uiterst rechts zodat er naast de linkerrijstrook een reddingsstrook ontstaat.
Hierbij het filmpje dat Vias heeft uitgebracht bij de invoering van de nieuwe regels (1 oktober 2020):
Een reddingsstrook voor welke prioritaire voertuigen?
Enkel prioritaire voertuigen zoals bepaald in artikel 37 van de wegcode mogen gebruik maken van de reddingsstrook. Bijvoorbeeld politie, brandweer-voertuigen, ziekenwagens, civiele bescherming,… De aard van hun opdracht moet vanzelfsprekend hun interventie rechtvaardigen.
Wat zijn de beperkingen?
Bij het vormen van een reddingsstrook mag u als bestuurder niet over de pechstrook rijden. De reden hiervoor is dat bepaalde voertuigen zoals takelwagens de pechstrook mogen gebruiken als ze opgeroepen worden bij een ongeval.
Ook een fietspad, gesloten spitsstrook of een busstrook zijn verboden terrein als u uitwijkt in het kader van een reddingsstrook. Enige uitzondering is wanneer het opkomende prioritaire voertuig nog altijd geen ruimte genoeg heeft om te passeren. In dat geval mag u uitzonderlijk nog verder uitwijken, tot op de pechstrook, fietspad of busstrook, maar u moet er zich van vergewissen dat u er het doorrijdend verkeer niet hindert of een gevaar vormt voor andere weggebruikers.
Welk nut heeft een reddingsstrook?
- De voordelen liggen voor de hand. Als de hulpdiensten worden opgeroepen bij een ongeval of omwille van een ander incident op de openbare weg, zullen zij sneller ter plaatse zijn. Daardoor kunnen eventuele gewonden sneller verzorgd of naar het ziekenhuis gebracht worden.
- Takeldiensten kunnen hun werk op kortere tijd uitvoeren. Hetzelfde geldt voor het opruimen van eventuele obstakels op de weg. Hierdoor zijn de files sneller opgelost.
- Tenslotte zorgen eventuele defecte voertuigen of brokstukken op de weg minder lang voor vertraging omdat er op de rijbaan ruimte wordt vrijgemaakt voor de doorgang van prioritaire voertuigen.
Geldt de reddingsstrook ook in het buitenland?
In bepaalde landen wordt het principe van de reddingsstrook eveneens en al langer dan in ons land toegepast. Dat is het geval in Duitsland (daar heet de reddingsstrook “Rettungsgasse”), Groothertogdom Luxemburg, Hongarije, Liechtenstein, Oostenrijk, Slovenië, Slowakije, de Tsjechische Republiek en Zwitserland.
Mogen motors de reddingsstrook gebruiken?
Bestuurders van motors mogen de reddingsstrook gebruiken op twee voorwaarden.
De eerste voorwaarde is dat ze aan maximaal 50 km per uur mogen rijden met een maximaal snelheidsverschil van 20 km per uur ten opzichte van de andere voertuigen. Als de andere bestuurders stilstaan, is de maximumsnelheid dus 20 km per uur.
De tweede voorwaarde is dat er geen prioritaire voertuigen van achteren aan het naderen zijn.
Lees in dit verband ons artikel “Motorrijders die inhalen tussen twee rijvakken: mag dit?
Enkele tips
- Prioritaire voertuigen moeten uitgerust zijn met blauwe lichten en een sirene, maar opgelet, ze zijn niet verplicht om die altijd te gebruiken. U moet dus altijd alert zijn.
- Wijk bij vertraagd verkeer of bij filevorming reeds preventief uit zelfs als u geen prioritair voertuig hoort of ziet naderen.
- Sta in de file niet stil als u hulpdiensten ziet naderen en het voertuig voor u verder rijdt, maar blijft langs uw kant en rij voorzichtig verder.
- Let op dat u andere weggebruikers niet in gevaar brengt als u uitzonderlijk moet uitwijken tot op het fietspad of de busstrook.
- Een boete voor het niet naleven van de regels i.v.m. de reddingsstrook kan oplopen tot 174 eur.
- Als de file oplost, dient u onmiddellijk weer in het midden van uw rijstrook te gaan rijden.
Nuttige link: de FAQ i.v.m. de Reddingsstrook van de FOD Mobiliteit en Transport ; https://www.wegcode.be/media/file/4754b5a95b1772c7d410c623cc609ce545c42ef1.pdf