Op reis gaan, geeft meestal een gevoel van vrijheid, vreugde en ontspanning.
Dit geldt althans voor de overgrote meerderheid van de reizigers.
Voor een klein aantal reizigers is het echter mogelijk dat een geplande reis niet goed start (of helemaal niet doorgaat), of dat de situatie ter plaatse helemaal niet overeenstemt met de verwachtingen.
Belangrijk is dan goed en doeltreffend te reageren en in de eerste plaats te proberen een minnelijke schikking te treffen. Indien deze poging geen resultaten oplevert, is het soms nuttig een klacht in te dienen, of een financiële compensatie of terugbetaling aan te vragen.
Wat moet u doen en met wie moet u contact opnemen om een klacht in te dienen over uw reis?
De FOD Economie heeft op zijn website veel informatie en praktische adviezen voor reizigers geplaatst.
U vindt er alle informatie die u nodig hebt bij geschillen in de volgende gevallen:
- De boeking van een vlucht (geannuleerde vlucht, vertraagde vlucht, overboeking).
- De boeking van een reis, accommodatie (hotel, vakantiehuis, enz.), een activiteit (sport, daguitstap, bezoek, …), enz.: problemen omwille van de wijziging van de reis, de annulering van de reis, de wijziging van de prijs, niet-naleving van de bestelbon, enz.
- De te ondernemen stappen als de touroperator of de vervoersmaatschappij failliet gaat.
- Hoe kunt u ter plekke een probleem oplossen? Hoe kunt u ervoor zorgen dat u over de nodige bewijzen beschikt en hoe kunt u effectief een klacht indienen?
- Wat kan men doen indien de touroperator insolvabel wordt?
- Wie kan u helpen als u een geschil hebt, welke instanties komen tussen? Met wie moet u contact opnemen? Wat is de procedure?
- Wat zijn de verschillende stappen bij het indienen van een klacht?
- …
U vindt de antwoorden op deze vragen en alle nuttige informatie op deze vragen door te klikken op de volgende link van de website van de FOD Economie: https://economie.fgov.be/nl/themas/consumentenbescherming/reizen/uw-rechten-als-reiziger
U vindt er ook standaardbrieven die u voor uw verzoeken kunt gebruiken en een zeer interessante brochure met alle nodige uitleg.
Lees ook:
– Uw rechten bij een overboeking van uw vlucht
– Vlucht vertraagd: wat zijn de vergoedingen?
– Luchtvaartmaatschappij of touropertor failliet: wat nu?
– Wat doen bij verlies van bagage?