• EUROP ASSISTANCE
  • REISVERZEKERING
  • ANNULATIEVERZEKERING
  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube
Europ Assistance
  • Bijstand
  • Reizen
  • Mobiliteit
  • ICT-Bijstand
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Topartikels
  • FR
  • Bijstand
  • Reizen
  • Mobiliteit
  • ICT-Bijstand
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Topartikels
  • FR
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Europ Assistance
  • Bijstand
  • Reizen
  • Mobiliteit
  • ICT-Bijstand
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Topartikels
  • FR
  • Bijstand
  • Reizen
  • Mobiliteit
  • ICT-Bijstand
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Topartikels
  • FR
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

De goede reflexen bij een natuurramp

Home » Reizen » De goede reflexen bij een natuurramp
Xavier Van Caneghem 08/08/2023 09:18 0
De goede reflexen bij een natuurramp

Alle inwoners van deze planeet, en dus zeker ook alle reizigers, kunnen ooit het slachtoffer worden van een (natuur)ramp: een grote overstroming, een vloedgolf, een tyfoon, een tsunami, een orkaan, een tornado, een aardbeving, een vulkaanuitbarsting, een aardverschuiving, zware natuurbranden, … 

Een dergelijke ervaring beleven (en overleven) laat meestal zware sporen na. 
Als reiziger voelt men zich nog meer afgezonderd, weerloos en aan zijn lot overgelaten wanneer men ver van huis is. Het is dus belangrijk om de juiste reflexen te hebben. 

Georganiseerde reis of zelf geboekte reis?

Allereerst moet u weten dat als u uw reis hebt geboekt via een reisbureau of touroperator, zij vóór uw vertrek of tijdens uw verblijf contact met u kunnen opnemen om u te waarschuwen voor een gevaarlijke situatie op uw vakantiebestemming.

Als u nog niet vertrokken bent, kan de touroperator u voorstellen om uw boeking uit te stellen, te wijzigen of te annuleren.
Als u ter plaatse bent, zal de touroperator contact met u opnemen om u een transfer naar een veilige locatie (hotel) of een vervroegde terugkeer voor te stellen. Ze kunnen u ook ter plaatse hulp aanbieden.
Volg bij een natuurramp ook de adviezen op die verder in dit artikel gegeven worden.

Voor reizen die u rechtstreeks en op eigen initiatief hebt geboekt (bv. via het internet), moet u zelf contact opnemen met de verschillende betrokken partijen (luchtvaartmaatschappij of transportbedrijf, hotel(s), autoverhuurbedrijf, enz.) zodat u met hen kunt nagaan of de boekingen gewijzigd of geannuleerd kunnen worden.

Annulatieverzekeringen: Op schaarse uitzonderingen na, dekken de meeste annulatieverzekeringen geen natuurrampen. Ze dekken wel gebeurtenissen die persoongebonden zijn en de privésfeer van de verzekerde treffen (ziekte, overlijden, beroepssituatie, gezondheid, accommodatie, enz.) Deze verzekering kan men dus niet activeren om een reis te annuleren wegens natuurfenomenen.
Dit is het geval bij de NoGo-annulatieverzekeringen van Europ Assistance.

Reisbijstandscontracten: uw reisbijstandscontract zal in werking kunnen treden als u ter plaatse een medisch probleem hebt of als een natuurramp u verhindert om uw terugreis uit te voeren zoals oorspronkelijk gepland, en dit na de eventuele tussenkomst van uw reisorganisator.

De goede reflexen bij een natuurramp

1. Bescherm uzelf

  • Indien de ramp vooraf voorzien en aangekondigd is (bvb. een orkaan, een vulkaanuitbarsting, …), is het belangrijk om proactief te handelen, om uzelf in veiligheid te brengen of zelfs om de plek te verlaten. Leef hieromtrent de aanbevelingen na van de plaatselijke overheden en volg de nieuwsberichten. Indien u uw reis geboekt hebt via een touroperator, zal deze u kunnen inlichten of kunnen bijstaan omtrent de verderzetting van uw reis.
  • Bij het losbarsten van de natuurramp zal uw eerste reflex en overlevingsinstinct erin bestaan om u te beschermen en u in veiligheid te brengen: denk aan uw leven (en niet aan de materiële goederen waarmee u reist), het leven van uw reisgenoten en van de personen die zich rondom u bevinden. Indien u een veilige schuilplaats hebt gevonden, verlaat u deze pas wanneer de ramp voorbij is. Tracht zoveel mogelijk uw koelbloedigheid te bewaren.
  • Tracht uw aanwezigheid bekend te maken aan de buitenwereld indien u in uw schuilplaats zou vastzitten.

2. Volg de noodprocedures

Na afloop van de ramp, zult u zich moeten schikken naar de richtlijnen van de nooddiensten die ter plaatse aankomen en naar de noodprocedures die door de plaatselijke overheden ingevoerd worden.

3. Maak u bekend

  • Tracht indien mogelijk steeds uw identiteitsdocumenten op zak te hebben, evenals een communicatiemiddel (gsm), wat geld, …
  • Bij grootschalige natuurrampen (met talrijke slachtoffers en/of doden), is het belangrijk om u bekend te maken zowel bij de plaatselijke en Belgische overheden als bij de in België achtergebleven familieleden. Dit is echter niet gemakkelijk indien de communicatiemiddelen ter plaatse verstoord of uitgeschakeld zijn.
    – Probeer zo snel mogelijk contact te nemen met uw familie of contactpersonen in België.
    –  Indien het moeilijk is om contact te leggen met het buitenland, tracht u in contact te komen met de meest nabije Belgische diplomatieke vertegenwoordiging (of bij gebrek met een diplomatieke vertegenwoordiging van één van de lidstaten van de Europese Unie) om u te melden.
    – Doe dit ook indien u als Belg ingeschreven bent in het betrokken land.
  • Belgen die naar het buitenland reizen kunnen zich inschrijven op de website “Travellers Online” https://travellersonline.diplomatie.be/ van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Dankzij deze inschrijving is het consulaat ter plaatse op de hoogte van hun aanwezigheid en kan het de landgenoten gemakkelijker informeren en helpen indien er een ernstig probleem opduikt. Dit is zeker nuttig indien u buiten de Europese Unie reist.

  • Bij grootschalige rampen gebeurt het vaak dat het Ministerie van buitenlandse zaken beslist om de getroffen Belgen gezamenlijk naar België terug te brengen. Daarom is het belangrijk dat het consulaat op de hoogte is van uw aanwezigheid en met u in contact kan blijven.
  • Het is van kapitaal belang voor uw naasten in uw thuisland om informatie te hebben over uzelf en om gerustgesteld te worden. Tracht dus alle beschikbare communicatiemiddelen te benutten om met hen in contact te treden (telefoon, sociale netwerken, internet, …), eventueel via een correspondent ter plaatse.
  • Bij grote rampen activeert Google zijn website Google Person Finder. Slachtoffers kunnen er zich melden en personen die op zoek zijn naar verwanten of vermisten kunnen een beschrijving posten van de gezochte persoon.

4. Verwittig uw bijstandsverlener

  • Indien u gekwetst bent, moet u eerst een beroep doen op de plaatselijke hulpdiensten.
    Nadien neemt u zo snel mogelijk contact op met uw reisbijstandsverzekeraar. Deze zal de nodige maatregelen treffen en een eventuele repatriëring overwegen. Hij zal ook contact kunnen houden met uw familieleden in België en het slachtoffer met raad en daad bijstaan. .
    De bijstandsmaatschappij zal echter steeds afhankelijk zijn van de situatie ter plaatse, van de mogelijkheid die haar plaatselijke correspondenten hebben om een tussenkomst te regelen, van beslissingen en maatregelen die genomen worden door de plaatselijke instanties, van de transportmogelijkheden, en zal rekening houden met de middelen die door de Belgische overheid ingezet worden indien zij een actie overweegt om de Belgen gezamenlijk te repatriëren.
  • Kunt u wegens een natuurramp uw terugreis naar België niet aanvatten en kunt u niet terugvallen op de hulp van een touroperator of een luchtvaartmaatschappij? De reisverzekeringscontracten van Europ Assistance maken het in dat geval mogelijk om een financiële tussenkomst te krijgen voor uw extra logeerkosten ter plaatse en de transportkosten van en naar de luchthaven of het treinstation.

Lees ook:

  • Reizen en natuurlijke risico’s: de goede organisatie van uw vakantie
  • Een medische bijstand aanvragen bij Europ Assistance
  • Hulp van het consulaat of van de reisbijstand: welk verschil? 

.

vakantie

Eerste publicatie 05/2015 - Update 08/2023
bijstand natuurramp reis vakantie veiligheid voyage

Blog Europ Assistance |View all posts by Xavier Van Caneghem


Op reis logeren bij de inwoner
Jeugd

Op reis logeren bij de inwoner

Xavier Van Caneghem 0

Naast de traditionele verblijfsmogelijkheden (hotel, huuraccommodatie, camping, enz.) kiezen sommige reizigers voor een verblijf bij een lokale bewoner. Wat zijn...

Read More »
Tanken met een verkeerde brandstof… wat nu?
Autovakanties

Tanken met een verkeerde brandstof… wat nu?

Xavier Van Caneghem 0

Autopech omwille van een verkeerde brandstof is één van de meest voorkomende redenen van tussenkomst van de pechverhelpingsdiensten. Meestal is...

Read More »
De mobiliteitsenquête van Europ Assistance
Europ Assistance

De mobiliteitsenquête van Europ Assistance

Xavier Van Caneghem 0

De eerste mobiliteitsenquête van Europ Assistance “Voor veel Belgen is de overgang naar zachte en duurzame mobiliteit niet vanzelfsprekend.” Europ...

Read More »

Laat een antwoord

Click here to cancel reply.

Wij raden u aan
De goede rugzak kiezen
Jeugd

De goede rugzak kiezen

14u00 : een gevaarlijk uur op de skipiste
Reizen

14u00 : een gevaarlijk uur op de skipiste

Wat dekt een reisverzekering?
Europ Assistance

Wat dekt een reisverzekering?

Is een reisverzekering echt nodig?
Europ Assistance

Is een reisverzekering echt nodig?

Cybercriminaliteit op reis: bescherm uw toestellen
Informatica / ICT-Bijstand

Cybercriminaliteit op reis: bescherm uw toestellen

Reizen zonder retourticket: wat zijn de risico’s?
Afrika

Reizen zonder retourticket: wat zijn de risico’s?

De Europese Ziekteverzekeringskaart (EZVK)
Gezondheid

De Europese Ziekteverzekeringskaart (EZVK)

De beste reisbestemmingen volgens het klimaat
Afrika

De beste reisbestemmingen volgens het klimaat

Meest gezochte thema’s
activiteiten auto avontuur bergen bijstand boot buitenland consumptie covid-19 cyberaanval elektrische auto Europ Assistance feest fiets geldzaken hond informatica kat kids kinderen mobiliteit motor reis reisweg reisziekte reizen ski smartphone sneeuw snowboard sport trektocht vacances vakantie veiligheid verkeer verkeersreglement vliegtuig voeding voyage wagen winter woning zee ziekte
Europ Assistance

Europ Assistance wordt ook wel dé uitvinder van de reisverzekering genoemd. Het maakt deel uit van de Generali Group, de derde grootste verzekeringsgroep ter wereld. Met producten als reisverzekering, bijstandsverzekering, annulatieverzekering, IT-bijstand, woningbijstand en pechverhelping zowel in België als wereldwijd, biedt Europ Assistance een uitgebreid pakket aan verzekeringen aan.

Europ Assistance Belgium, Kantersteen 47 – 1000 Brussel
BTW BE 0738.431.009 RPR Brussel

Bijstand

Reisverzekering Europa

Annulatieverzekering wereld

Reisbijstand autovakantie

Verzekering wintersport

Vakantiebestemmingen

LAATSTE BERICHTEN

De elektrische wagen als thuisbatterij gebruiken

De medische kosten in de Verenigde Staten

De Europese Ziekteverzekeringskaart (EZVK)

Nieuwsbrief
Schrijf u in op onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig onze beste tips!

 


Ik ga akkoord met de privacyverklaring
Klantenbeoordelingen
Scroll to top
 

Loading Comments...