Wat is het “eCall”-systeem?
Hoe werkt het?
Moet het in elk voertuig worden geïnstalleerd?
Op initiatief van de Europese Commissie zijn autofabrikanten verplicht om alle nieuwe wagens die sinds 31 maart 2018 verkocht worden, uit te rusten met een automatisch alarmsysteem dat “eCall” genoemd wordt.
Wat is het doel van de eCall ?
Het systeem maakt het mogelijk om in geval van nood ogenblikkelijk een callcenter (alarmcentrale) te bellen. De oproep wordt automatisch verzonden via een elektronische doos die in het voertuig geïnstalleerd is. Deze kan door de bestuurder worden geactiveerd of, bij een ongeval, rechtstreeks een alarm uitsturen na een hevige schok.
De doelstelling is natuurlijk om bij een ongeval de hulpdiensten zo snel mogelijk naar de plaats van het gebeuren te kunnen sturen en zo levens te redden door de aankomsttijd van de hulpdiensten te verkorten. Volgens de Europese Commissie zouden in Europa hiermee jaarlijks meer dan 2500 levens gered kunnen worden.
Het systeem laat andere autobestuurders die getuigen zijn van een zwaar ongeval ook toe om een alarm door te sturen zodat de hulpdiensten hiervan verwittigd worden.
Het systeem dient dus niet om gewoon te melden dat men autopech heeft.
Hoe werkt de eCall ?
De inzittende van het voertuig kan de eCall activeren door op de in het voertuig geïntegreerde noodknop te drukken. De oproep kan ook automatisch worden geactiveerd na een hevige impact (bvb.na opening van de airbags).
Zo wordt een dubbele verbinding tot stand gebracht met een callcenter, het PSAP (Public Safety Answering Point): enerzijds telefonisch, die de bestuurder in staat stelt informatie te geven aan de operator, anderzijds via een technische verbinding die het callcenter nuttige informatie geeft zoals de geolocatie van het voertuig, het type auto en eventueel de fysieke parameters van het voertuig zoals de activatie van de airbag.
Dankzij deze twee verbindingen wordt het callcenter steeds op de hoogte gebracht, ook als de bestuurder bewusteloos zou zijn.
Op basis van deze twee gelijktijdige verbindingen zal de operator beslissen of het noodzakelijk is om de oproep onmiddellijk door te sturen naar een 112-alarmcentrale (politie, ziekenwagens, brandweer) of dat het probleem geen dringende interventie vereist. Feit is dat veel gebruikers dit systeem helaas gebruiken voor wat het niet bestemd is, zoals voor een eenvoudige informatie-aanvraag of een ongegronde/valse oproep. Een snelle filtering door het callcenter is daarom noodzakelijk.
Ter informatie : het doel van het eCall-systeem is dus niet om voertuigen te traceren. De geolocatie wordt alleen geactiveerd wanneer een oproep wordt ontvangen.
Elke lidstaat van de Europese Unie heeft van de Commissie het recht gekregen om zelf de organisatorische en technische voorwaarden van deze oproepen te bepalen. Het PSAP wordt dus over het algemeen beheerd door privéorganisaties die, naast hun directe verbinding met het 112-nummer, de oproep indien nodig kunnen doorschakelen naar de pechverhelpingsdienst van de bestuurder.
De voor- en de nadelen van eCall
De voordelen van eCall zijn hierboven al vermeld, nl. de onmiddellijke ontvangst van een alarm met geolocatie van het voertuig zodat de hulpdiensten zo snel mogelijk ter plaatse kunnen zijn. Dit systeem is van onschatbare waarde wanneer het voertuig zich in een geïsoleerde zone bevindt.
De nadelen slaan op het niet-dringende of het onterechte gebruik van het systeem: verkeerd gebruik, ongegronde oproepen door mensen die het systeem willen “testen” of ermee “spelen” (bijvoorbeeld door kinderen in het voertuig), kwade bedoelingen, oproepen voor pechverhelping, niet-dringende automatische oproepen. De filtering zorgt er dus voor dat niet alle oproepen automatisch naar de nooddiensten worden doorgestuurd en belet dat ze overspoeld zouden worden door “valse oproepen”.
Enkel op nieuwe voertuigen vanaf 31/03/2018
Het eCall-systeem moet deel uitmaken van elke wagen die sinds 31 maart 2018 op de Europese markt wordt gebracht en is niet verplicht voor oudere voertuigen.
Het hele wagenpark zal dus pas na vele jaren met dit systeem uitgerust zijn.
Nuttige links (in het Engels):
https://ec.europa.eu/transport/themes/its/road/action_plan/ecall_en
http://www.eena.org/download.asp?item_id=111
Lees ook : Fast bij autopech op een autosnelweg in Vlaanderen