Steeds meer toeristen gebruiken vergelijkingswebsites of boekingssites op het internet om een hotel te zoeken en te boeken.
Maar is dit steeds de beste oplossing?
Sinds meerdere jaren schieten boekingssites van hotels (hotelzoekmachines) op het web als paddenstoelen uit de grond. Men vindt er websites die een internationaal publiek willen bereiken en bijgevolg een zeer uitgebreide keuze aanbieden (bvb. booking.com, trivago, hotels.com, expedia, tripadvisor, enz.), maar ook websites van hotelketens, van groeperingen van hoteluitbaters of zelfs van plaatselijke toeristische diensten.
Deze websites zijn een buitenkans zowel voor hoteliers die zich willen bekendmaken en hun cliënteel willen uitbreiden als voor de verbruikers die een snel overzicht willen van het aanbod en de prijzen.
De voordelen van de boekingssites
- de hotels worden geografisch geordend per type, comfort (aantal sterren), plaats, prijsklasse, beschikbaarheden, …;
- vergelijken: het is gemakkelijk om de aanbiedingen te vergelijken van gelijksoortige hoteltypes;
- men kan er de beoordeling lezen van klanten die er al gelogeerd hebben;
- de prijzen die met de hotels onderhandeld zijn, kunnen zeer voordelig zijn;
- het overzicht van de beschikbaarheden inzake aantal en type kamers is sterk moduleerbaar en gebruiksvriendelijk.
Mogelijke valstrikken
- de aangegeven beschikbaarheid komt overeen met het aantal kamers waarover de boekingssite kan beschikken en niet altijd met het aantal kamers dat werkelijk beschikbaar is in het hotel zelf. Het is dus mogelijk dat er nog meerdere kamers beschikbaar zijn terwijl de website aangeeft dat wat men vindt “de laatste beschikbare kamer” is.
- de beoordelingen: het is niet mogelijk om te controleren of de beoordelingen echt en betrouwbaar zijn.
- de prijzen:
– de tarieven van boekingssites mogen dan ook vaak interessant zijn, toch stellen klanten soms vast dat die tarieven een stuk hoger liggen dan de (laagste) tarieven die officieel door het hotel aangerekend worden. Hotels betalen de boekingssite immers een commissie om met hen samen te werken;
– internationale boekingssites rekenen soms prijzen aan die verschillen naargelang de taal (en dus de herkomst) van de klant, waardoor hun boekingssysteem weinig transparant wordt;
– tarieven zijn vaak flexibel en volgen de regels van vraag en aanbod.
Slim reserveren
- Prospecteer via (grote) boekingssites, vergelijk hun aanbiedingen, tarieven en voorwaarden.
- Contacteer dan het hotel dat u geselecteerd hebt, hetzij via zijn website (de meeste hotels hebben immers een eigen website) of telefonisch.
Zo is het soms mogelijk om een identiek of lager tarief te onderhandelen met de hoteluitbater (of een voordeel in de wacht te slepen, zoals bvb. een gratis ontbijt).
Het loont zeker de moeite om dit te doen indien het hotel toebehoort aan een zelfstandige hoteluitbater (dus een hotel dat geen deel uitmaakt van een hotelketen).
Indien deze onderhandeling echter niets oplevert, kunt u desnoods nog altijd de reservering plaatsen op de boekingssite die u oorspronkelijk hebt geraadpleegd.
Vergeet dit niet
Om onaangename verrassingen bij aankomst te vermijden, vergeet u best niet volgende punten te checken:
- Hoe groot is de kamer?
- Is het ontbijt (of een andere maaltijd) inbegrepen?
- Over welk comfort beschikt u (WiFi, lift, badkamer, bar, kluis, …)
- Hoe is de kamer geörienteerd (geeft de kamer uit op een drukke straat, op een weinig interessante achterkant van het hotel, op een zeer gedeeltelijk of volledig zicht op zee, …)?
- Hoe ver is het hotel gelegen t.o.v. de plaatsen die u wilt bezoeken (stadscentrum, historische monumenten, strand, …)?
- Hoe ver is het hotel gelegen van de luchthaven, treinstation of andere transportmogelijkheden?
- Indien nodig: beschikt het hotel over een parking (privé, bewaakt, betalend, dichtbij, …)?
Lees ook: Een geschil op vakantie en Een reis online boeken: 6 aandachtspunten