Steeds meer mensen huren een wagen in het buitenland. Ze vertrekken met het vliegtuig of met de trein en huren een wagen ter plaatse.
Waarop moet men letten wanneer men een wagen huurt in het buitenland? Hieronder halen wij een zestal punten aan die uw volledige aandacht verdienen.
1. Vergelijk de prijzen, de offertes en de waarborgen van huurwagens
Neem vóór uw vertrek op reis de tijd om de prijzen, de offertes en de voorwaarden van de autoverhuurders te vergelijken. Doe dit voldoende op voorhand. Dit zal u toelaten om meer keuze te hebben in de aangeboden voertuigen (op sommige toeristische plaatsen en in sommige periodes is het aantal beschikbare voertuigen beperkt), en om de prijzen en de voorwaarden te vergelijken tussen verschillende huurwagenbedrijven.
Sommige luchtvaartmaatschappijen of touroperators bieden ook “fly & drive”-formules aan die financieel interessanter zijn dan de standaardtarieven van de autoverhuurmaatschappijen.
Let wel op het feit dat tarieven die goedkoop ogen soms niet meer zo interessant blijken wanneer men de huurvoorwaarden en de prijs van de optionele waarborgen er aandachtig op naleest.
2. Verzekeringen, franchises en waarborgen van huurwagens
In Europa houdt de autoverhuur automatisch een verzekering in voor burgerlijke aansprakelijkheid (BA). Zo bent u gedekt voor materiële en lichamelijke schade die u aan derden berokkent. Let echter op, want veel verhuurbedrijven passen een (soms zeer hoge) franchise toe bij schadegeval. Bijkomende verzekeringen kunnen onderschreven worden om andere risico’s te dekken. Lees in dit verband het artikel over de optionele waarborgen door hier te klikken.
3. Oneerlijke contractuele voorwaarden
Sommige verhuurbedrijven bieden een FPO-optie aan (Fuel Purchase Option): ze factureren de prijs van een volle tankbeurt zodat u het voertuig kunt terugbrengen met een (bijna) lege tank. Pas hierbij wel op want de aangerekende prijs is meestal beduidend hoger dan de prijs die u zou hebben betaald indien u zelf in een tankstation had getankt. Indien deze optie automatisch deel uitmaakt van het contract, waardoor u niet de keuze hebt om ze al dan niet te onderschrijven, is er sprake van een oneerlijke voorwaarde.
Sommige verhuurbedrijven leggen de betaling op via kredietkaart.Andere rekenen herstellingskosten aan zonder voorafgaandelijk het akkoord van de klant te vragen. Wees attent en ga dit na bij de verhuurmaatschappij vooraleer u het contract onderschrijft.
4. De controle van de staat van de huurwagen
Controleer altijd de staat van de wagen vooraleer u hem in ontvangst neemt. Doe deze controle met de verhuurmaatschappij ter plaatse door middel van een hiervoor bestemd document. Noteer nauwkeurig elke kras, bluts of andere schade of tekortkoming. Ga ook na of alle documenten van de auto en het verplichte veiligheidsmateriaal (brandblusser, veiligheidsdriehoek, fluohesje(s), …) in de wagen aanwezig zijn.
Hetzelfde geldt bij de teruggave van het voertuig. Het is dus beter om de wagen terug te brengen tijdens de kantooruren van het verhuurbedrijf zodat de controle gelijktijdig door beide partijen kan plaatsvinden.
Let er dus op dat het verhuurbedrijf contractueel niet als enige de staat van het voertuig mag controleren.
Verlies ook niet uit het oog dat sommige verhuurcentra een toeslag aanrekenen indien u de wagen laattijdig of na de kantooruren terugbrengt.
5. Leeftijd en rijbewijs
Bij sommige autoverhuurmaatschappijen kan men pas een wagen huren vanaf de leeftijd van 21 jaar (en een rijervaring van 1 jaar). Andere leggen een speciale verzekering op aan jonge bestuurders tot 23 of 25 jaar of rekenen hen een meerkost aan. Informeer u hierover bij de verhuurmaatschappij.
In sommige landen, in het bijzonder buiten Europa, zal u een internationaal rijbewijs moeten kunnen voorleggen.
6. Leef de verkeersregels na
Informeer u betreffende de geldende verkeersregels van het land dat u bezoekt en leef deze regels na. Bij een overtreding zal u aansprakelijk worden geacht en zal het autoverhuurbedrijf u de boete overmaken.
Meer informatie
Het European Consumer Centre (ECC) heeft een handige brochure uitgegeven met een heleboel nuttige tips i.v.m. de verhuur van een voertuig in Europa. U vindt de brochure hier.
Autoverhuur en reisbijstand: wat is er gedekt?
Hebt u een jaarlijkse of tijdelijke bijstandsformule onderschreven (met of zonder optie voertuigen)? In dit geval dekt de reisbijstand de begunstigden van het bijstandscontract in geval van ziekte, ongeval of overlijden evenals de prestaties die voorzien worden in het kader van de reisbijstand.
De huurwagen is daarentegen niet gedekt door uw contract en valt dus buiten de bijstandsprestaties. In geval van pech, ongeval of diefstal van het voertuig moet u onmiddellijk contact opnemen met uw huurwagenbedrijf.
Andere interessante artikels over hetzelfde thema:
– Een huurwagen boeken in het buitenland
– Een wagen huren: de optionele waarborgen
– De optionele diensten bij een huurwagen
Eerste publicatie: 03/2014 - Update: 08/2021