Elk jaar hebben duizenden reizigers te kampen met zware vertragingen van hun vluchten.
Wat zijn hun rechten? Kunnen ze altijd aanspraak maken op een vergoeding?
Een eerste verduidelijking
De regels waarvan hieronder sprake is, hebben betrekking tot
– een vlucht vanuit een luchthaven van de Europese Unie, of
– een vlucht naar een luchthaven binnen de Europese Unie, maar uitgevoerd door een luchtvaartmaatschappij van de Europese Unie, Noorwegen, Zwitserland of IJsland.
Indien het gaat om een vlucht buiten Europa met een luchtvaartmaatschappij die niet toebehoort aan de Europese Unie (bvb een Amerikaanse maatschappij), zullen de regels toegepast worden die van kracht zijn in het land waar het probleem zich heeft voorgedaan.
Bij een geschil zult u bijgevolg contact moeten opnemen met die luchtvaartmaatschappij en desnoods met de diensten van de burgerluchtvaart van het betrokken land.
Wat zijn de vergoedingen bij een vertraging van een vlucht?
De Europese verordening EG- nr 261-2004 voorziet volgende vergoedingen per getroffen passagier:
- 250 eur voor vertragingen van minimum 2 u voor vluchten tot 1500 km
- 400 eur voor vertragingen van minimum 3 u voor vluchten binnen de Europese Unie van meer dan 1500 km
- 400 eur voor vertragingen van minimum 3 u voor vluchten buiten de Europese Unie van 1500 km tot 3500 km
- 600 eur voor vertragingen van minimum 4 u voor vluchten van meer dan 3500 km.
Voor vertragingen van meer dan 5 u kan de passagier de terugbetaling eisen van zijn vliegtuigticket voor zover hij verzaakt aan zijn reis. Indien hij in transit is, mag hij een “retourticket” vragen om terug te keren naar het punt waar hij zijn reis heeft aangevat.
In alle hierboven beschreven gevallen, wordt de vervoermaatschappij geacht voedsel en drank gratis aan te bieden aan de passagiers, en dit in verhouding met hun wachttijd.
Indien de wachttijd tot de volgende dag verlengd wordt, mag de passagier een gratis overnachting aanvragen in een hotel en gebruik maken van de transferts.
De passagier heeft ook recht op 2 gratis telefoongesprekken, 2 gratis faxverzendingen of 2 gratis e-mailverzendingen.
Moet de maatschappij steeds een vergoeding betalen?
Neen, want als de vertraging te wijten is aan een oorzaak die niet aan de maatschappij kan aangewreven worden, zoals stakingen, een politieke crisis, oproer, extreme weersomstandigheden, een technisch defect die de veiligheid in gevaar brengt, … (dus feiten van overmacht), zal geen vergoeding moeten uitbetaald worden!
Hoe kunt u een vergoeding aanvragen?
- Eerst en vooral moet u wanneer het probleem zich stelt, contact opnemen met de vertegenwoordiger van de maatschappij en hem/haar zoveel mogelijk informatie vragen, zoals de reden van de vertraging. Noteer de naam van de vertegenwoordiger.
Vraag een geschreven document waarin de reden van de vertraging vermeld wordt. - Vraag een vergoeding bij de betrokken luchtvaartmaatschappij (klantendienst of klachtendienst), en dit aangetekend met ontvangstbewijs.
- Indien de maatschappij geen of onvoldoende gevolg geeft aan uw aanvraag, kunt u klacht indienen (met alle beschikbare bewijsstukken) bij
.
FOD Mobiliteit en vervoer
Denied Boarding Authority Lokaal 2-26
Vooruitgangstraat 80 Bus 5
1030 Brussel
E-mail: passenger.rights@mobilit.fgov.be
.
Deze instantie zal de exacte oorzaken van de vertraging kunnen controleren die door de luchtvaartmaatschappij naar voren geschoven worden.
- Indien u wenst, kunt u ook kiezen om via juridische weg klacht in te dienen (rechtbank).
- De website https://www.vlucht-vertraagd.be/ helpt eveneens de passagiers om een geschil op te lossen.
Meer informatie
- http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_nl.htm
- http://www.mobilit.belgium.be/nl/luchtvaart/passagiers/klachten/
(deze website stelt een klachtenformulier tot uw beschikking)
Lees ook:
– Wat doen bij verlies van bagage?
– Uw rechten bij overboeking van uw vlucht
.