Volop genieten van een korte of lange motorrit…
Hiervoor moet men niet alleen beschikken over een mooie, ronkende motor in goede staat. De uitrusting draagt eveneens bij tot de veiligheid van de motorrijder.
Hieronder geven wij u de lijst van hetgeen tot de verplichte uitrusting behoort van elke motorrijder.
De verplichte uitrusting van de motorrijders
Vóór 1 sept. 2011 was enkel het dragen van een motorhelm (valhelm) verplicht. Sindsdien is de verplichte minimumuitrusting uitgebreid. De wegcode bepaalt dat elke motorrijder “beschermende kledij” moet dragen. Concreet slaat dit op een valhelm, handschoenen, lange kledij die armen en benen bedekt en schoenen (laarzen of bottines) die de voeten en de enkels beschermen.
Eerst en vooral enkele vraagjes:
Waarvoor gebruikt u uw motor?
Gebruikt u hem voor lange uitstappen? Om korte ritjes te maken?
Rijdt u vooral in de stad? Op autosnelwegen? In elk weertype?
Het antwoord op deze simpele vragen zal u helpen om uw uitrusting te kiezen wanneer u naar een gespecialiseerde winkel gaat.
1. De valhelm
De helm moet gehomologeerd zijn (CE-label). Indien u hem in een gespecialiseerde winkel koopt, zal dit zeker het geval zijn.
Op de markt bestaan er verschillende soorten helmen:
- De “jethelm” : (zie foto) is licht en heeft een breed gezichtsveld, maar is niet ideaal bij neerslag of bij koud weer.
- De integraalhelm : (zie foto) beschermt het hoofd en de kin en biedt een betere bescherming. Zijn nadeel is een beperkter gezichtsveld, zijn gewicht en het feit dat hij minder comfortabel is bij warm weer.
- De systeemhelm : (zie foto) is een integraalhelm met verwijderbaar kinstuk.
De integraalhelm of de systeemhelm is beter dan de jethelm die weliswaar een beter zicht toelaat maar geen bescherming biedt voor de kin.
Goed om te weten:
- Bij de keuze van de helm, kiest men best voor een goed sluitend exemplaar in plaats van een helm die te groot is voor het hoofd. De binnenkant van de helm zal immers iets breder worden met het gebruik.
- De helm laat toe om beter gezien te worden door de andere weggebruikers. Kies dus liefst goed zichtbare kleuren (bij voorkeur wit, rood, oranje, geel) of voorzie fluorescerende stroken.
- De helm mag ook niet te oud zijn. De zonnestralen tasten de helmoppervlakte aan waardoor de helm mettertijd zijn stevigheid verliest. Vervang hem ongeveer om de 3 jaar.
- Een helm mag nooit een schok of een slag ondergaan die overeenstemt met een val vanop een meter hoogte. Indien dit gebeurt zal de binnenbekleding ingedrukt worden en zal het omhulsel brozer worden. Dergelijke schade is niet altijd zichtbaar langs de buitenkant. Indien uw helm een slag heeft gekregen bij een valpartij of een ongeval, kunt u hem best vervangen.
- Hoewel een vizier met zonbescherming (zonneglas) interessant is bij fel zonlicht, kan het zicht niet meer optimaal worden wanneer het weer omslaat. Denk eraan bij de aankoop van de helm. Kies voor een vizier van goede kwaliteit met een goed, onvervormd zijzicht.
- Koop geen “tweedehandse helm“. Misschien zal hij beschadigd zijn door een schok of is hij “te oud” waardoor hij onveilig is geworden.
Voor meer informatie, lees het artikel “De beste motorhelm kiezen“
2. De handschoenen
Ze zijn eveneens verplicht, ook al zijn er veel motorrijders die ze liever niet dragen, vooral wanneer het warm is. De wet bepaalt niet welk type handschoenen men moet dragen. Best zijn handschoenen in leer of in synthetische stof met bescherming. Vergeet niet dat de handen meestal als eerste de schok opvangen wanneer men valt. Kies handschoenen die u toelaten om alle besturingssystemen te bedienen.
3. De schoenen
De schoenen moeten voldoende hoog zijn zodat de enkels beschermd worden. Ook hier is het beter om te kiezen voor motorlaarzen of goede bottines dan schoenen in stof van het “Converse”-type die niet hard genoeg zijn om voldoende bescherming te bieden.
In vele ongevallen zit de voet gekneld tussen de gekantelde motor en het wegdek. Een pijnlijke voet- of enkelbreuk kan vaak vermeden worden dankzij aangepast schoeisel dat de schokken tempert.
4. De kleding
Aangepaste kledij (motorrijdersvest, lange broek) in leer of in stof zal u niet alleen beschermen wanneer u valt, maar ook bij regenweer. Kies stevige, waterdichte, zweet doorlatende kledij die bestand is tegen het schuren.
Vergeet ook het fluohesje niet waarmee u vanop afstand zichtbaar blijft.
Lees ook het artikel “Kinderen vervoeren op motors of bromfietsen”
En zie het Dossier “Motorrijders”