De Belgen gaan deze zomer massaal op vakantie met een hoger vakantiebudget. Toch blijven ze bezorgd!
De onzekerheden vanwege de coronacrisis, de situatie in Oekraïne en de stijgende inflatie verontrusten onze landgenoten, hoewel de vakantiegewoonten van vóór de crisis weer de kop opsteken.
De voornaamste resultaten van de Vakantiebarometer 2022
Hieronder sommen wij de voornaamste tendensen op van de 21ste Vakantiebarometer van Europ Assistance:
- Vakantieplannen: 71% van de Belgen verklaart deze zomer op reis te zullen gaan, hetzij een stijging van 18 punten vergeleken met 2021. Dit is het hoogste percentage van de afgelopen jaren.
- Duur van de reis: Korte vakanties (maximum 1 week) vertonen een lichte daling en blijven populair bij 39% van de Belgen (-1 pt vs. 2019), vakanties van 2 weken laten een teruggang van 3 punten zien (34%) en vakanties van 3 weken of meer stijgen met 4 ptn (27%).
- Frequentie van reizen: van de 71% van de Belgen die deze zomer aangeeft op vakantie te gaan, verklaart 38% één keer te zullen reizen (+2 ptn) en 33% meerdere keren (+16 ptn).
- Bezorgdheden van deze zomervakantie: de nog altijd bestaande risico’s van de coronapandemie, de situatie in Oekraïne en vooral de impact van de prijsstijgingen leiden tot grote bezorgdheid bij de vakantiegangers, zozeer dat hun vakantiewensen erdoor worden beïnvloed. De inflatie ondermijnt het reisenthousiasme van 62% van de Belgen, voor de pandemie is dat 48% en voor de situatie in Oekraïne 43%. De verdere evolutie van deze drie factoren zal de komende maanden een grote invloed blijven hebben.
- Vakantiebestemmingen: Frankrijk blijft de belangrijkste nabije buitenlandse bestemming van onze landgenoten (30%, -8 ptn). Net als in 2021 neemt België de tweede plaats in (27%, -5 ptn). Spanje blijft op de derde plaats van het klassement staan (22%, +3 ptn). Italië (11%, +1 pt) en Nederland (9%, -1 pt) vervolledigen de top 5.
- Het gemiddelde vakantiebudget van de Belgen voor deze zomer (d.w.z. het gemiddelde van alle types gezinssamenstellingen) stijgt met 15% en bedraagt € 2.289 (vs. € 1.983 in 2021). Het budget van Nederlandstaligen bedraagt € 2.277 en dat van Franstaligen € 2.301.
Opvallend is dat het aantal lage vakantiebudgetten (< € 1.000) dit jaar kleiner is (22%, -3 ptn), terwijl de hoogste budgetten (> € 2.500) fors stijgen (29%, +8 ptn). - Type logement: het verblijf in een hotel wordt weer even populair als vóór de crisis (47%, +12 ptn). Dit gaat ten koste van appartementen of vakantiewoningen (29%, -10 ptn), terwijl 18% van de vakantiegangers ervoor kiest om bij vrienden, familie of in een tweede verblijf te logeren.
- Ecologische voetafdruk: voor 13% (+1 pt) van de Belgen speelt de ecologische voetafdruk een cruciale rol bij de keuze van hun bestemming (ze beschouwen het als een essentiële levenswijze) en voor 52% (+2 ptn) speelt het een belangrijke rol. Steeds meer Belgen gedragen zich milieuvriendelijker.
- Het type vakantiebestemming: vakanties aan zee blijven het populairst (55%, =), maar dit jaar hebben vooral de citytrips de wind in de zeilen (26%, +6 ptn).
- Vervoersmiddel om de vakantiebestemming te bereiken: de persoonlijke auto blijft het populairste vervoersmiddel, maar verliest wel terrein (48%, -14 ptn). Vliegen wordt populairder, hoewel het (nog) niet het niveau van vóór de crisis heeft bereikt (37%, +7 ptn).
- Typische vakantie: tijdens hun vakantie zoeken de Belgen vooral ontspanning (37%, +7 ptn), omringd door hun familieleden (36%, -12 ptn) en willen ze genieten van hun vakantieverblijf (22%, -9 ptn).
- De keuzecriteria van de bestemmingen: het budget (43%, -1 pt) en het klimaat/de weersverwachting (41%, -2 ptn) zijn de belangrijkste criteria voor de keuze van de vakantiebestemming. De kwaliteit van de toeristische infrastructuur (40%, +9 ptn) verdringt dit jaar het risico op besmetting met COVID-19. Dit laatste keuzecriterium daalt naar de 9e plaats (26%, -14 ptn). De oorlog in Oekraïne heeft bij 24% van de Belgen een invloed op hun bestemmingskeuze.
Belangrijke verschillen | Vakantie 2021 | Vakantie 2022 |
Reisplannen | Ja: 53% | Ja: 71% |
Redenen om niet te vertrekken | Covid-19: 29% Financiën: 42% |
Covid-19: 9% Financiën: 64% |
Meerdere vakanties | 17% | 33% |
Vakantie in België | 32% | 27% |
Vakantie in het buitenland | Frankrijk: 38% – Spanje: 19% | Frankrijk: 30% – Spanje: 22% |
Vakantiebudget/huishouden | 1.983 euro | 2.289 euro |
Citytrips | 20% | 26% |
Accommodatie | Hotels: 35% – Vakantiewoningen: 39% |
Hotels: 47% – Vakantiewoningen: 29% |
Vervoer | Auto: 62% – Vliegtuig: 30% | Auto: 48% – Vliegtuig: 37% |
Keuzecriteria van de bestemming | 1. Budget – 2. Klimaat – 3. COVID-19 | 1. Budget – 2. Klimaat – 3. Infrastructuur (9. COVID-19, 11. Oorlog in Oekraïne) |
Het reisprofiel van de typische Belgische reiziger in de zomer 2022
De Belgen zullen in grotere aantallen op vakantie gaan tijdens de zomer van 2022.
Degenen die vakantieplannen hebben:
- beschikken over een hoger vakantiebudget dan vorig jaar;
- blijven iets minder in eigen land of kiezen nabije bestemmingen en gaan er met de auto naartoe (maar minder dan in 2021);
- gaan zoals gebruikelijk op vakantie met hun bubbel om zich te ontspannen en van het vakantieverblijf te genieten op een rustige locatie, ook al worden citytrips dit jaar populairder;
- maken zich zorgen om hun gezondheid en die van hun naasten;
- houden rekening met de risico’s van COVID-19, maar beschouwen de pandemie niet langer als een groot probleem. Het budget wordt daarentegen steeds belangrijker en de geopolitieke situatie (oorlog in Oekraïne) verschijnt in de lijst met genoemde zorgen;
- passen hun gedrag steeds meer aan in functie van hun ecologische voetafdruk.
Klik hier om ons persbericht te lezen.