Een strenge winter kan uw wagen zwaar op de proef stellen. Wat kunt u doen om uw wagen te beschermen en de problemen te vermijden die te wijten zijn aan de koude?
12 tips om de winter door te komen
- Controleer de staat van uw batterij. Een zwakke batterij is bij koude temperaturen meestal niet in staat om volledig op te laden en kan dus leiden tot startproblemen. Best is dan om de batterij te vervangen. Rij minstens een 25-tal kilometer op een autosnelweg of op een weg waar u goed kunt doorrijden om de accu weer op te laden. .
Lees meer weetjes en tips in ons blogartikel over de autobatterij en de startproblemen.
Rijdt u met een elektrische wagen? Lees hier onze tips om batterijproblemen in de winter te voorkomen. - Gebruik sproeivloeistoffen met antivries voor de ruiten en controleer of er voldoende koelvloeistof in de motor zit.
- Zorg voor winteraccessoires om de koude of de gevolgen van de vorst te bestrijden: een ijskrabber, een doek of een stuk karton om de voorruit af te dekken, een ruitenontdooier.
- Voorzie een eventuele wachttijd in de koude (autopech, files, …): neem een deken, een reserve warme winterjas en een zaklamp mee, evenals een sleepkabel. Zorg ervoor dat uw gsm-batterij voldoende opgeladen is. Neem wat eten en warme drank mee indien u een lange verplaatsing aanvat.
- Vermijd bevroren deurstijlen door de rubbers in te smeren met talkpoeder, glycerine of door gebruik te maken van een siliconenspray.
Forceer de deur niet als ze vastgevroren is, u zou de rubbers van de deurstijlen ernstig kunnen beschadigen.
Tip: een spray gebruiken bestaande uit 2/3 alcohol en 1/3 water zal een bevroren ruit snel helpen te ontdooien.
Een halve aardappel preventief over de voorruit wrijven, is geen doeltreffend middel! - Zorg ervoor dat de handrem niet kan vastvriezen, vooral ’s nachts. Als u geen automatische handrem hebt, zet uw auto in versnelling en plaats desnoods een klem onder de wielen.
- Rij ’s winters met winterbanden. Vanaf temperaturen onder de 7°C hebben winterbanden een betere grip op de weg. Ze voeren ook beter het water af langs de zijkant. In sommige landen is het gebruik van winterbanden verplicht.
Lees meer weetjes en tips in ons blogartikel over de winterbanden. - Was uw auto regelmatig: strooizout tast het chassis, het koetswerk en de banden aan. Het vervuilt eveneens de ruiten waardoor de zichtbaarheid aanzienlijk verminderd wordt. Ga bij vriesweer naar de car wash.
- Laat een kapotte autolamp (koplamp, knipperlicht) zo snel mogelijk vervangen. Een goede zichtbaarheid op de weg (“zien én gezien worden”) staat garant voor een veiliger traject. Opgelet: in sommige landen is het verplicht om met aangeschakelde autolichten te rijden, ook overdag!
- Zorg ervoor dat de ruiten (zowel binnen als buiten) ontwasemd en proper zijn vóór uw vertrek zodat u een goede zichtbaarheid hebt. Krab het op de ruit vastgehechte ijs volledig weg met een ijskrabber vooraleer de ruitenwissers in gang te zetten. Een ruig oppervlakte zal de rubber van uw ruitenwissers beschadigen, waardoor ze nadien niet meer efficiënt zullen werken.
Tip: de binnenruiten schoonvegen met een doek dat gedrenkt is in een klein beetje shampoo of afwasmiddel zal het aandampen van de ruiten tegengaan. - Zorg ervoor dat de rubbers van de ruitenwissers niet op de ruit kunnen vastvriezen. Vermijd dat de rubber van de ruitenwissers ‘s nachts in contact blijft met de ruit of plaats enkele stukjes kurk tussen de ruitenwissers en de ruit. Zet de ruitenwissers niet in gang indien ze vastgevroren zijn en dus klem zitten. (Hetzelfde geldt voor vastgevroren autoruiten.)
- Ook tijdens de wintermaanden kan de lage zon zeer verblindend zijn voor de autobestuurders. Een zonnebril kan dus ook in volle winter heel nuttig zijn.
En tenslotte: Indien u bij het vertrek opmerkt dat uw wagen of dat de geparkeerde wagens bevroren ruiten hebben, of dat de omliggende grasperken wit zijn door de grondvorst, betekent dit dat het wegdek eveneens bevroren zou kunnen zijn (kans op rijmplekken). Wees dan extra voorzichtig.
De thermometer van uw wagen geeft immers de luchttemperatuur aan en niet de temperatuur aan de grond!
Lees ook het dossier ” ‘s Winters op de weg”
Eerste publicatie: 12/2014 - Update: 12/2022